AMD Radeon RX 480 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Men det är ju orimliga summor ändå. Med dagens valutakurs (SEK har sjunkit en hel del bara sen förra veckan), plus tillägg för svensk moms så motsvarar riktpris ca 2500 SEK för 8GB-modellen. Att då sälja den för 500kr extra är ett 20% påslag

Det säljs för 2800kr?

Sen kan det vara så att butikerna lägger sig högre vid lansering ändå. Vanligtvis brukar butikerna få slutsålt på de få exemplar de får in oavsett, vilket gör att det blir logiskt att lägga lite extra marginal till sig själva.

Det går bara att vänta och se hur priserna stabiliserar sig när hyllorna inte är tomma längre

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Ja nylanseringspriset är vanligtvis högre i svenska butiker så prissättningen kommer väl ändras närmsta tiden.
Men det är lite vanskligt att bara plocka ut det kortets pris från newegg för de har lägre priser för alla andra kort också. Skattereglerna för olika länder varierar ju så den relativa prisskillnaden på samma marknad är inte lika stor. Och ska man importera så tillkommer frakt och tull/moms.
Så priset på newegg bör jämföras med andra kort på newegg eftersom skatteregler och sådant bör tas med i beräkningen ;).

Tillkommer det skatt på priserna på newegg? Eller är det vad man betalar i butik?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jaha, undrar om ett till 780 från Ebay för 2000kr skulle bli bättre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tillkommer det skatt på priserna på newegg? Eller är det vad man betalar i butik?

Ja de säljer till hela USA och skatten skiljer sig beroende på stat.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

vilken butik?

Overclockers.Co.UK

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tillkommer det skatt på priserna på newegg? Eller är det vad man betalar i butik?

Ja du. Det beror väl på varifrån man handlar. Är de verksamma inom EU och man handlar därifrån så läggs väl inte moms på priset men annars kan man väl åka på en momsavgift i tullen. Exakt vad som gäller för varje land och momsnivåer på varje produkt kan jag inte utantill. Eller var newegg skeppar från för den delen ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det är ju just den prissättningen som är AMDs riktlinje. Det gör att det ändå är en rimlig lansering. Det är de svenska priserna som är bekymret, vilket också vägs in i recensionen

Jo absolut. Det internationella priset är ju konkurrenskraftigt satt.
Dock måste ju betyget/omdömet vara satt efter vad som gäller i Sverige, och här är det ju på tok för dyrt. Man ska ju inte väga in ex:
'Det internationella priset är xxx $ vilket är prisvärt och sen en liten notis: Om du handlar från en amerikansk återförsäljare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Var lite besviken, men man vet ju hur det är, drivrutinerna kommer bli bättre och då ökar prestandan.

Räknar man vinsterna i alla tester i alla upplösningar så blir resultatet.

Rx 480 vinner 25st över GTX 970 och 3st över GTX 980
GTX 970 vinner 12 över Rx 480.
(Oavgjort i en test)

Om man då tar till hänsyn att vinsterna oftast var med några få fps, så BÖR Rx 480 ta några mer segrar efter en drivrutinsuppgradering. Där finns det alltid mycket att hämta när det gäller nya kort. Samtidigt kommer inte GTX 970 öka nämnvärt då det är så gammalt att drivrutinerna borde vara optimerade vi det här laget.

Så kommer man kunna få ett med eftermarknadskylare för runt samma pris som GTX 970 så vinner ju Rx 480 den fighten iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Xelathur:
Köp snabbt, annars behöver du betala tullavgifter

Bor här, dock 4gb varianten av kortet. Verkar inte finnas i Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Helt okey om det hade kostat 2000 kr som i Usa, å köra cf hade varit rätt najs då, 4000 kr för att matcha ett 1080.

Dessa 2000 är ju dock utan moms som tillkommer även i USA, och kollar man då samma sida där man hittar 480 för motsvarande 2000 så hittar du även 1080 för strax under 5300 (billigaste EVGA kortet) och då är ju frågan om du skullle välja 2 kort för CF eller ett bättre singelkort, jag skulle då valt singelkortet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag hade planer på att köpa detta kort, men nu känner jag mig mest förvirrad. Känns ju som ett 970-kort.

Permalänk
Avstängd

Överlag godkänt faktiskt.

Prestanda är väl som förväntat, om man bortser från den vansinniga hypen (som fansen mestadels stått för, kan tilläggas). Kylaren är inte så bra som jag tycker den borde varit, inte heller överklockning, men andra tillverkare löser förmodligen det. I alla fall kylningen.

Effekten är klart godkänd, med tanke på att det är CGN. Pascals och även Maxwells effektivitet blir väldigt framträdande.

Priset är hittills för högt dock, men det återstår att se var det landar till slut.

Ett större problem infinner sig när man tänker att Vega är en större Polaris. Det kommer att bli ett effektmonster. Personligen skulle jag tycka det är helt ok, om priset är tillräckligt bra. Det kommer det förmodligen inte att vara.

Permalänk

@Dual-Tjur:

Och för er som är intresserade lite priser från Polen. Där brukar det vara billigt....iaf sällan överpriser.

http://www.agito.pl/search/karty-graficzne/nowo%C5%9Bci/rx+48...
1349zl (core 1288/8000) x 2.13 =2878kr
1479zl (black edition 1328/8000) x 2.13 =3154kr

http://proline.pl/?p=RX480-8G
1349zl

http://allegro.pl/obraz-i-grafika-4312?string=rx%20480&buyNew...
1339zl x 2.13 =2856kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Xelathur:
Köp snabbt, annars behöver du betala tullavgifter

Ja bäst att skynda sig så man hinner få hem kortet inom 2-2½ år när UKs urträde går i laga kraft, förutsatt att de faktiskt går ur, omröstningen är på inget sätt bindande.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv

Ser helt okej ut, även om jag gärna sett mer av allt förstås. Nya kylare, omdesignade kort från partnertillverkarna kommer nog kunna släppa lös allt Polaris har att erbjuda, samt nya drivare förstås.

Priser från 2703kr är rätt bra med, de lär nog krypa neråt snart nog. Till och med Webhallen som skulle sälja för 3000kr+ har ju ett av de billigaste korten: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3728330

Nu vill jag höra mer om Vega, mitt R9 290 Tri-X behöver en värdig ersättare.

Permalänk

Det var kanske inte den bästa prestandan från detta kortet. Ganska väntat ändå. Däremot är priset alldeles för högt! Varianten med 8GB borde kosta max 2490 kronor.

Annars är det rätt imponerande att en krets på 232mm2 presterar snäppet bättre än GTX 970 med en krets på hela 398mm2 även om den tillverkas på 28nm.

Frågan är om GlobalFoundries 14nm är lika bra som TSMC på 16nm? Eller så är AMD med Polaris fortfarande en bit efter Nvidia med Pascal.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

DX12 kanske ändrar allt. Ser lite så ut tycker jag.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Onyx:

Jag hade planer på att köpa detta kort, men nu känner jag mig mest förvirrad. Känns ju som ett 970-kort.

Som jag fattat det har det alltid varit det. Snabbare i vissa fall, och det verkar det vara. I nuläget är 970 bättre pga kylning osv, men när det släpps andra varianter och priserna stabiliserar sig (förhoppningsvis nedåt) skulle iaf jag köpa RX 480. 4GB-varianten ska bli riktigt intressant att se, det känns som att det är den som kommer bli den stora vinnaren, om någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det säljs för 2800kr?

Sen kan det vara så att butikerna lägger sig högre vid lansering ändå. Vanligtvis brukar butikerna få slutsålt på de få exemplar de får in oavsett, vilket gör att det blir logiskt att lägga lite extra marginal till sig själva.

Det går bara att vänta och se hur priserna stabiliserar sig när hyllorna inte är tomma längre

Samma pris som i EU enligt Geizhals.at

Permalänk
Medlem

Alla som gapar i tråden om giriga svenska återförsäljare får ta och tagga ner lite. ÅF köper generellt det mesta från svenska distributörer och efter som marginalerna är lövtunna i denna branschen så har jag väldigt svårt att tro att ÅF försöker få ut mer en de runt 7-10% som är brukligt på populära produkter. Konkurrensen är mördande och ingen vill vara dyrast vid en lansering (där det finns tillgång på produkten).

Även om jag inte längre jobbar med/för/åt en ÅF så var jag med i branschen i runt 15 år så jag har en hel del erfarenhet om hur saker och ting funkar.

Så även om ÅF sänkte sin marginal till 0% så skulle det inte påverka priset till kund speciellt mycket. Problemet ligger uppenbarligen högre upp i kedjan.

För er som jämför priser med ex. Newegg får ta och kamma er lite. För det första är deras priser utan moms (sales tax i USA). För det andra är marknaden och landet (skatter, avgifter och valuta) helt olika uppbyggt än vår lilla ankdamm.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Samma pris som i EU enligt Geizhals.at

Ja tyvärr ser det ut så och Komplett har över 100 stycken Sapphire i lager vilket gör att min teori haltar lite där Kanske är det bara ett dåligt riktpris i slutändan och då är det ju väldigt tråkigt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Njaa, din chart borde nog sett ut såhär:

Prestanda: Lika
Funktioner/Stöd: 480 all the way -när det gäller hårdvaran i sig.
Pris: Definitivt 970, hands down!

Har inte ägt AMD på ett tag så jag vet inte hur läget ser ut nu, men jag köpte Nvidia för GPU-accelerering i följande program:

Photoshop
Blender Cycles
Octane
Sony Vegas

Listan kan göras lång av program med CUDA-stöd. I de få fall som OpenCL för AMD har funnits så har det resulterat i antingen försämrad prestanda eller inte nått upp till CUDA. Om vi sen diskuterar spel så kan man inte förneka att Nvidia har fler och bättre samarbeten med spelutvecklare.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Ganska besviken på strömförbrukningen.

Visst är det ett stort kliv i rätt riktning, men att den bara drar ett par dussin watt mindre, och ibland lika mycket som ett GTX 1070 i förhållande av vad den presterar bådar inte gott.

Den stora massan lägger nog mer vikt på pris/prestanda iofs, vi får hoppas att AMD lyckas där.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Mycket klokt och avvägt inlägg!

För övrigt anser jag att detta är en bra lansering av AMD, detta representerar ett riktigt bra kort i prisklassen och det kommer endast bli bättre med DirectX12 och drivrutiner.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

För er som säger köp ett 970GTX så kommer det inte båda gott för framtida spel med ett 2 år gammalt Nvidia kort. Det är bara titta på 680GTX och 7970 som en annan sa här i tråden, AdoredTV har också tagit upp detta med att AMD kort presterar bättre på sikt än Nvidia.
Det framgår också ganska tydligt att RX480 är ett mer framtidssäkert alternativ när man tittar på DX12 benchmarks.

Permalänk
Avstängd

för priset presterar det som det ska, minus är att det inte klår nano i energi effektivitet.

Sweclockers behöver även testa i fler spel som guru3d som även lyckades klocka kortet rejält mycket mer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Samma pris som i EU enligt Geizhals.at

€269=269*9,435=2538SEK

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fire_Ice:

Har inte ägt AMD på ett tag så jag vet inte hur läget ser ut nu men jag köpte Nvidia för GPU-accelerering i följande program:

Photoshop
Blender Cycles
Octane
Sony Vegas

Listan kan göras lång av program med CUDA-stöd. I de få fall som OpenCL för AMD har funnits så har det resulterat i antingen försämrad prestanda eller inte nått upp till CUDA. Om vi sen diskuterar spel så kan man inte förneka att Nvidia har fler och bättre samarbeten med spelutvecklare.

Läsvärt: http://venturebeat.com/2016/03/09/otoy-breakthrough-lets-game...

"In a nutshell, Otoy reverse-engineered Nvidia’s general purpose graphics processing unit (GPGPU) software, known as CUDA, to run on non-Nvidia hardware. That means that programs written in the CUDA language are no longer exclusive to Nvidia graphics chips. Now they can run on GPUs from Advanced Micro Devices, ARM, and Intel. That means a CUDA program written for the PC could run on a PlayStation 4 or an Apple iPad."

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast det håller inte

  1. Presterar som ett 970

  2. Tar ungefär lika mycket ström som ett 970

  3. Kostar idag ungefär som ett 970

  4. Lanserades två år efter 970

Punkt 4 gör det smärtsamt uppenbart att någon av punkt 1-3 måste vara väsentligt bättre för att det ska gå att sälja kortet idag.

5 - överklockas helt klart sämre
6 - mer högljudd (än så länge)

MEN...3,5Gb vs 8Gb...detta är faktiskt bättre för AMD...beror hur och vilka spel man kommer att spela

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att det var en besvikelse, hade hoppats på en 15-20% bättre prestanda samt hyfsad överklockning, de läckta specarna sa ju iofs att det skulle gå i princip mot 390 någonstans men man hoppades ju på förbättringar som gav extra prestanda.

Just nu känns korten som finns lite dyra och dom måste nog ner ett par hundringar i pris.