Forumdelen sponsras av

Glömde Aktivera 144hz på min skärm -.-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015

Glömde Aktivera 144hz på min skärm -.-

Hej allihopa!

Har haft en BenQ 2730z i över ett halv är nu. Har varit relativt nöjd med skärmen men har inte riktigt tyckt att det känts som 144hz men har inte tänkt så mycket på det och vande mig snart vid det. Så när en polare va över och prova den lite så frågade han om det verkligen 144hz och då börja jag fundera. Så nu gick jag inte på inställningarna och såg att den bara har varit inställd på 60hz. Så i under ett halv år har jag haft en skärm som jag har betalat dyra pengar för att kunna spela i 144hz men har i själva verket lirat i 60hz hela tiden. Känner mig något extremt dum nu. Så jag tänkte hör om det är någon som har gjort en liknande tabbe, så jag inte behöver känna mig ensam om att ha gjort ett så grovt misstag xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Maj 2015

Gjorde inte likadant som du men installerade mjukvaran följde med på cd. Denna gjorde att skärmen ställde om sig från 144hz till 60hz varje gång man startade om datorn.
Känner till andra som gjort samma miss som dig. är nog ganska vanligt
bra att det löste sig för dig iallafall

mvh // Magnus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Haha, inte gjort samma sak... men det är nog lätt hänt i dagens "plug n play" -samhälle!

Tack för skrattet iaf
Och gött att det funkar nu!

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2003

@SuperZmurfen: Så nu kommer den stora frågan - märker du någon skillnad nu när den är rätt inställd? För alla vet ju (speciellt om man äger en konsol) att ögat inte kan se mer än 60 FPS

XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ
O2/ODAC
DT 150 med DT 100 headband&velour pads, Fidelio X1, DT 770, Sony XB700/500, Koss Porta Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Poppu-chan:

@SuperZmurfen: Så nu kommer den stora frågan - märker du någon skillnad nu när den är rätt inställd? För alla vet ju (speciellt om man äger en konsol) att ögat inte kan se mer än 60 FPS

jag märker omedelbart när skärmen ligger i 60hz eller 90hz. när jag startar datorn och klickar runt lite så känns det "fel". då kikar jag och visst så står skärmen på 60hz eller 90hz. har hänt ett antal gånger nu, senast igår när jag hade installerat drivrutiner till mitt nvidia-kort och skärmen stod på 90hz innan jag ändrade i kontrollpanelen.

Stationär: Corsair Crystal 570X | EVGA Z170 Classified K | i7 6700K | EVGA GTX 1080 | Corsair Dominator Platinum 16GB | Custom Loop | Corsair HX750i | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q & AOC q2770Pqu | Corsair Scimitar RGB | Corsair K70 LUX RGB | Philips Fidelio X2 | Samson Meteor | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015

@Poppu-chan: haha kände skillnad på direkten, speciellt när man scrollar ner snabbt på internetsidor xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Apr 2012

Haha skönt att folk med 144hz skärmar måste kolla detta nu (även om man vet att man gör 144hz)

Ha det gött

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 1080ti Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Nzxt s340 Elite¤

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Mar 2005

Det är sånna som du som brukar svara i forum/reddit att, "nemen jag känner ingen skillnad emellan 60hz och 144hz", hälften av dom som skriver så sitter nog på 60Hz som du gjorde och tror att den är på 144Hz som standard när man kopplar in den. Men du är inte ensam, har läst om en hel del som gjort samma tabbe, som har suttit betydligt längre än ett halv år med 60Hz. Antar att det blev lite skillnad för dig i spel nudå med 144Hz aktivt

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2014

Been there, done that! Känslan när man ser 60 istället för 144 på inställningar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Frågan är om inte spelen kör din skärm i 144Hz?

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | DUAL-GTX1060-O6G | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |► Raspberry Pi 2 | Osmc |► MOTO 4+ |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005

Nope, detta har jag inte råkat ut för. Men jag har endast haft min ViewSonic 120Hz skärm hittills men skillnaden är ju såpass stor att jag skulle direkt märka av om det var på 60Hz om t.ex. någon kamrat skulle jävlas med mig och ändra det när jag går på toaletten typ. Once you go 100Hz+ you never go back.

Min nästa skärm kommer troligtvis ha 180Hz stöd t.o.m.

Intel® Core i5-4670K @ 4.4GHz | ASRock Z87 Extreme 6 | G.Skill Sniper 2x8GB @ DDR3-1866 CL9 | Samsung 840 Pro 128GB + Evo 850 500GB | Gigabyte GTX 970 G1 (överklockat) | SuperFlower Titanium 1000W | BenQ ZOWIE XL2540 240Hz | Phanteks PH-TC14PE | M-Audio Q40 hörlurar | Logitech MX-518 | Razer Mantis Speed | Windows 10 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2008

Haha! Vad jag skäms nu, jag var övertygad om att jag körde på 144hz, men tydligen måste den ha gått tillbaka till 60hz efter en driveruppgradering.

Edit: Och vilken jävla skillnad det blev i flyt nu Märker det direkt vid scrollning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Nej inte den tabben, men hänt några gånger att det tagit lite för lång tid att upptäcka att SLI är avstängt efter uppdatering av drivrutiner...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2009

Märker stor skillnad i trackmania och CS på 60 och 144hz men i windows tyckerj ag inte det är någon direkt skillnad.

lolclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Specias:

Haha! Vad jag skäms nu, jag var övertygad om att jag körde på 144hz, men tydligen måste den ha gått tillbaka till 60hz efter en driveruppgradering.

Edit: Och vilken jävla skillnad det blev i flyt nu Märker det direkt vid scrollning.

Du lär ju inte ha kört 60Hz i ett halvår iallafall;)

Skickades från m.sweclockers.com