Permalänk
Medlem

Ubuntu eller Mint?

Hej,

Ganska enkel frågeställning, har googlat lite men hoppas på några mer personliga svar.

Ska installera nytt OS på HTPC/Spotify/surf-maskin. Det ska vara användarvänligt och enkelt, både för mig och för någon som hamnar bakom spakarna för första gången när allt är installerat och klart.
Antar att egentligen båda distarna klarar ovan önskemål utan några problem?

MVH
Apan

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

Mint är ju väldigt mycket baserat på ubuntu men levereras med annat DE, ubuntu levereras som standard med unity och standard för mint är cinnamon. Personligen gillar jag inte alls unity medans cinnamon sitter saker där jag förväntar mig (ska vara inspirerat av windows XP)

Det går ju dock att själv byta DE om man vill också hur som helst, vilket komplicerar valet ännu mer

googla bilder på mint unity och cinnamon så ser du ungefär hur de är upplagda och vad som skulle passa dig bättre

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att ubuntu är mer användarvänligt. Det enda jag vet annars är att Mint kör bättre på äldre hårdvara än vad ubuntu gör men om den är ny spelar det ingen roll.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Det är ganska ny hårdvara, så stöd för äldre godsaker spelar inte in i dagens val.
Ska googla fram lite bilder och se, har lite koll på Ubuntu men mint har jag aldrig testat. Tror att det kanske blir enklare med mint för flickvännen.. We shall see!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Känsla eller har Mint alldeles för gott rykte förmodligen spritt av folk som inte ens kör det?
Håller mig personligen till Ubuntu.

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05:

Jag kör både Mint (Med Cinnamon som "desktop") och KUbuntu (Ubuntu med KDE som "desktop").

Mint har lite saker som man är van vid från Windows redan från början, som att Windows-knappen öppnar startmenyn och att Windows + pilar flyttar fönster som Aero snap. Kan vara vettigt till en HTPC där man itne vill ändra om en massa och anpassa systemet utan bara köra rakt av.

För vanligt användande föredrar jag ändå KUbuntu, för att KDE också liknar klassiska OS, med startmeny, taskbar i botten osv, men kan konfigureras mycket mer än Mint med default Cinnamon.
Framförallt finns det fler val på utseendet för fönster, menyer m.m.

Nu kan man ju iofs köra Mint med KDE också, men de har inte använt senaste versionerna av det grafiska gränssnittet Plasma än för att de ville vänta tills fler program stöder det, så jag föredrar KUbuntu i nuläget.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag har kört båda distar men har undvikit Ubuntu (Desktop) då jag tyckte deras "amazonbotnet feature" inte var förenlig med de ideal som GNU+Linux står för, även om det gick att stänga denna feature och avinstallera den så var den påslagen per default. Har svårt för unity och tycker inte alls om det.

Mint tycker jag om och det är vad som körs på min primära laptop i dagsläget, cinnamon är en trevlig DE och gillar den bra mycket mer än unity. Dock var jag inte alltför imponerad över att någon/några lyckades göra intrång på projektets hemsida och byta ut ISO:s mot versioner med skadlig kod, detta för mig att kritisera seriositeten hos projektet.

Min erfarenhet är att distarna är väldigt lika förutom just default DE samt Ubuntus "feature" så det är där du behöver göra en avvägning.

Permalänk
Medlem

Tack för alla utmärkta svar! Tror att valet kommer falla på Mint - får se under kvällen!
(Anledningen till nyinstallation är crashad gammal windows-installation. Förväntade mig en defekt HDD men efter ett long test så visade den sig felfri.. Mysko. Nåväl.)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Jag vill tipsa om elementary OS, det operativsystemet har för min del blivit det jag installerar om det inte är en speldator eller ett system som jag skall förse med någon tjänst.
Och eftersom det är så lätt att bara testköra så är det inte direkt någon större uppoffring av tid.
Det är ett för mig operativsystem som har en släng av det jag trivs med, både under ytan och det väldigt trevliga användargränssnittet.

Det skall nämnas att den stabila versionen (0.3.2 Freya) bygger på Ubuntu 14.04 LTS och betaversionen som ganska nyligen blivit tillgänglig bygger på Ubuntu 16.04 LTS.

elementary OS ( Freya 0.3.2 )
Nej, man behöver inte betala för det även om det är lätt att tro det vid en första anblick.
Men finner du dig själv nöjd med deras produkt så kanske du åtminstone skulle ge dem en liten slant.
Klicka på "Custom" och fyll i siffran 0.
https://elementary.io/sv/

elementary OS ( Loki beta 0.4 )
https://elementary.io/developer

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Tack - ska ta en titt på detta!

//Apa

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Ubuntu Mate

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@MoNkeY-05: Jag vill tipsa om elementary OS, det operativsystemet har för min del blivit det jag installerar om det inte är en speldator eller ett system som jag skall förse med någon tjänst.
Och eftersom det är så lätt att bara testköra så är det inte direkt någon större uppoffring av tid.
Det är ett för mig operativsystem som har en släng av det jag trivs med, både under ytan och det väldigt trevliga användargränssnittet.

Det skall nämnas att den stabila versionen (0.3.2 Freya) bygger på Ubuntu 14.04 LTS och betaversionen som ganska nyligen blivit tillgänglig bygger på Ubuntu 16.04 LTS.

elementary OS ( Freya 0.3.2 )
Nej, man behöver inte betala för det även om det är lätt att tro det vid en första anblick.
Men finner du dig själv nöjd med deras produkt så kanske du åtminstone skulle ge dem en liten slant.
Klicka på "Custom" och fyll i siffran 0.
https://elementary.io/sv/

elementary OS ( Loki beta 0.4 )
https://elementary.io/developer

Testat det men föredrar att köra Ubuntu med Macbuntu tema och Plank dockan.

Permalänk

Jag röstar på Mint. Har inte testat 18 än men 17.3 har rullat felfritt på flera burkar här hemma,inklusive på tantens laptop. (Hon kan inget om datorer men hon har inga problem med Mint.)

Jag körde ubuntu Mate 16.04 ett tag här men när Linux Lite 3.0 kom så bytte jag, men kommer antagligen att testa Mint 18 inom några dagar.

Jag bytte bort Mint 17 för ett tag sedan Pga en bugg med wine/playonlinux och Battle.net, dom ändrade nånting så det fungerade inte längre men löste det i 16.04,annars hade jag nog haft det ännu. Buggen var i själva ubuntu 14.04 inte just Mint ska tilläggas.

Permalänk
Medlem

Kör mint. Men läs detta och kolla dina hashar innan du kör över ISO på USB-sticka: http://blog.linuxmint.com/?p=2994

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB