Permalänk
Medlem

ny mus, behöver råd

Tja, jag sitter med en gammal Mionix Saiph 1800 och den har tyvärr gjort sitt nu.
jag är helt oinsatt i vad som är bra och kass nu för tiden.

Jag spelar Overwatch for the lols och sen WoW ganska så seriöst. men det känns inte som att jag behöver någon superimbadeluxe2000FTW mus direkt med en miljard DPI (om det fortfarande benäms så )
jag gillar passformen på min mionix och är väl ute efter något liknande den, en extra tumknapp skulle kanske inte skada för någon bind i WoW, men inget krav.
Den får gärna vara trådlös, men det ska vara rimliga summor, inte som någon från logitech som gick på nästan 2000 riksdaler som jag läste om förut.

har ni något bra tips? ska gärna finnas i lager på inet eller webhallen i sthlm hötorget så jag kan plocka upp en på lunchen imorgon

släng gärna med en musmatta med, har idag en mionix matta i nåt tyg, gillar den, så nåt liknande kanske.

har ingen direkt budget, är genuint snål så ju billigare desto bättre. kan väl sträcka mig till en tusing om det gör mig till en bättre gamer

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Du får vad du betalar för.

Om du ändå ska in på en affär, sätt handen på den och känn efter, det är mer viktigt än vad någon av oss här tycker.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Mjo, men även om den känns bra i handen där kanske det är skräpkvalité. Brukar inte ha tålamod att ställa mig och googla i butik

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Jag brukar vurma för just Mionix, så gör det igen Det roliga här är ju att jag också uppgraderade från en Saiph 1800, haha.

Webhallen har en Mionix Naos 7000 för 399 just nu. Av vad jag läst av andra användare här på swec så verkar tyvärr kavlitetskontrollen vara sisådär, men jag tycker den är grymt skön och gör det den ska. Har inte haft några problem med min.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/188442-m...

Tyvärr finns den inte i lager på Hötorget.

Är musmattan i bra skick så skulle jag fortsätta med den, har en mionix-musmatta också som jag köpte på nån Kjell&Co-rea. Sen har jag också nån tygmusmatta från ebay som funkar precis lika jäkla bra, den är avsevärt större också.

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl0k3_:

Jag brukar vurma för just Mionix, så gör det igen Det roliga här är ju att jag också uppgraderade från en Saiph 1800, haha.

Webhallen har en Mionix Naos 7000 för 399 just nu. Av vad jag läst av andra användare här på swec så verkar tyvärr kavlitetskontrollen vara sisådär, men jag tycker den är grymt skön och gör det den ska. Har inte haft några problem med min.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/188442-m...

Tyvärr finns den inte i lager på Hötorget.

Är musmattan i bra skick så skulle jag fortsätta med den, har en mionix-musmatta också som jag köpte på nån Kjell&Co-rea. Sen har jag också nån tygmusmatta från ebay som funkar precis lika jäkla bra, den är avsevärt större också.

#2 på den musen, köpt den till barnen, mycket mus för pengarna som torsken sa.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Mjo, men även om den känns bra i handen där kanske det är skräpkvalité. Brukar inte ha tålamod att ställa mig och googla i butik

Alltså, det som for över skallen på dig var just att du inte får skräpkvalitet om du tar fram plånboken, du ska in på inet (!) eller webbhallen och inte claes olsson eller biltema. Är du osäker, fråga... det är en proffsbutik du tänkte besöka.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Jo jag ska in på inet eller webhallen som jag skrev i första posten och inte classe eller biltema, men jag har varit med att jag betalat dyrare pengar för en vara som inte hållit måttet. Just därför är det alltid bra med lite extra åsikter.

Som sl0k3_ skrev, att mionix verkar ha bristande kvalitetskontroll, för 649kr för en standard mus utan en miljon knappar eller trådlös kallar inte jag billigt

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl0k3_:

Jag brukar vurma för just Mionix, så gör det igen Det roliga här är ju att jag också uppgraderade från en Saiph 1800, haha.

Webhallen har en Mionix Naos 7000 för 399 just nu. Av vad jag läst av andra användare här på swec så verkar tyvärr kavlitetskontrollen vara sisådär, men jag tycker den är grymt skön och gör det den ska. Har inte haft några problem med min.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/188442-m...

Tyvärr finns den inte i lager på Hötorget.

Är musmattan i bra skick så skulle jag fortsätta med den, har en mionix-musmatta också som jag köpte på nån Kjell&Co-rea. Sen har jag också nån tygmusmatta från ebay som funkar precis lika jäkla bra, den är avsevärt större också.

Hm, när jag kollar länken får jag upp 649 som pris.
Vet du vad som skiljer mot en naos 8200 på rak arm? Annars får jag kolla när jag kommer till jobbet för den fanns i butik.

Någon som vet nåt om en razer hex? Dom ser ju ut som stryk men gillade idén om 6 tumknappar.. Fanns dock ej i lager

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hm, när jag kollar länken får jag upp 649 som pris.
Vet du vad som skiljer mot en naos 8200 på rak arm? Annars får jag kolla när jag kommer till jobbet för den fanns i butik.

Någon som vet nåt om en razer hex? Dom ser ju ut som stryk men gillade idén om 6 tumknappar.. Fanns dock ej i lager

Jag köpte själv en sån mus för ett par månader sedan. Har alltid kört logitech innan, och kan ju säga att det är stor kvalitetsskillnad. Men med det sagt så vill jag inte ha en logitech igen för mionixen är så mycket skönare!

Jag hade en hel del problem med att bakre sidoknappen fastnade, men den verkar ha slitits till nu för den fastnar inte längre!

Edit den säljs billigt på kjell&CO ( Mionix Naos 7000 399Kr

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

@Nudel: Var det 7000 eller 8200 du shoppade?

Dom här "7 fullt programmerabara knappar", krävs det mjukvara för dem?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

@issue:

Jag har en Mionix Naos 7000 Gaming Mouse. Jag upplever det som att man ska ha ganska stora händer för att trivas med denna musen. (vilket jag har). Har haft kompisar som klagat på att den är för stor.

Jag använder tillhörande mjukvara, endast för att byta färg på ljuset från musen samt ändra DPI.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Gurk: Jo jag ska in på inet eller webhallen som jag skrev i första posten och inte classe eller biltema, men jag har varit med att jag betalat dyrare pengar för en vara som inte hållit måttet. Just därför är det alltid bra med lite extra åsikter.

Jag förstår ditt resonemang och jag ser att du gärna vill ha massa lull-lull på musen (extra tumknappar etc). För mig (som inte spelar WoW eller MOBA etc) är det totalt ointressant, jag spelar FPS-spel och därmed prioriterar helt andra saker. Uppdateringshastigheter, klicktryck, avståndsinställningar på liftoff osv. Du kanske kunde skriva lite vad du önskar dig av musen... när du inte specar, då får du svävande svar också.

Men min erfarenhet av möss är att du får vad du betalar för, köper du en dyr mus av ett välrenomerat märke och den krånglar, då får du hjälp av tillverkaren. Razer, Logitech (speciellt logitech), Corsair har skött sig om det varit något med dom... Logitech och Corsair har skickat ny med UPS (om man har valt dom lite kaxigare, det är värt att kolla upp vad man har för garantier och liknande också).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

en extra tumknapp skulle kanske inte skada för någon bind i WoW, men inget krav.

Skrivet av Gurk:

jag ser att du gärna vill ha massa lull-lull på musen (extra tumknappar etc).

ok, en extra tumknapp "skulle KANSKE inte skada" är = med att jag gärna vill ha massa lull-lull? tack för att du försöker hjälpa men du kan nog sluta svara i denna tråd nu

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

@Nudel: får hoppas att det finns att klämma på för jag har tyvärr långt ifrån stora händer

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Tycker de flesta 195:- möss funkar oftast bättre än tokdyra varianter. Har nog aldrig haft så mycket problem som när man skickar in en 1000:- razer råtta i datorn :/

Permalänk
Medlem

@issue:

Får du tag i en Steel Series WoW Legendary på ebay (finns kvar en del nya i lager hos iaf amerikanska återförsäljare, även om den slutats tillverkas för ett tag sedan), så kan jag rekommendera den.

Bästa musen jag haft. Den första köpte jag för typ 300kr på rea på CDOn och den funkar än även om den är lite repig på sidorna, så jag har den till laptopen. Till spel-PCn köpte jag en ny för något år sedan på just ebay från UK för ca 500kr inkl. frakt.

Den är mycket mindre än alla de andra monster-MMO-mössen, och har fyra tumknappar, plus knappar på bägge sidor scrollhjulet, så den perfekt i WoW och till Diablo 3 (som man kan köra helt utan tangentbord med denna musen, hehe)

Tumknapparna är verkligen sköna och bra layout på, till skillnad från alla som bara sätter en stor blaffig numpad på sidan. Jag har även provat Razer Hex och den var ok, men inte i närheten av en Legendary Mouse.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xwow+legendary+mouse.TRS0&_nkw=wow+legendary+mouse&_sacat=0

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@issue:

Jag _tror_ att man få köpa ta hem och känna på den om man handlar från tex webhallen. NetOnNet får man till och med prova i 30 dagar. Detta är ju under förutsättningen att man packar upp väldigt försiktigt och lika så ned igen.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

ok, en extra tumknapp "skulle KANSKE inte skada" är = med att jag gärna vill ha massa lull-lull?

Nej, men 6 tumknappar:

Skrivet av issue:

"Någon som vet nåt om en razer hex? Dom ser ju ut som stryk men gillade idén om 6 tumknappar."

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

+1 för naos 8200.
Riktigt bra mus! Toknöjd med den sedan jag köpte den för ca 1 år sedan.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

blev en mionix naos 7000, kändes helt klart bäst av dom jag taffsade på

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nej, men 6 tumknappar:

haha, ja ok, hade redan glömt att jag skrev det

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Köpte ju naos 7000 för 699 i fredags, idag säljer cdon den för 349 så beställde en sån till damen idag

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Köpte ju naos 7000 för 699 i fredags, idag säljer cdon den för 349 så beställde en sån till damen idag

Grattis till ett bra köp. Men var beredd på att bakre tumknappen kan kärva lite i början i alla fall om man trycker på den "snett bakåt" (det gjorde min i varje fall, dock har det slitits till eller något nu)

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb