Geforce GTX 1060 får läckta specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Frågan är om Nvidias kort drar mindre ström?

Finns en risk att 1060 har sämre prestanda /w än t.ex 1080 då det fortfarande använder GDDR5 vad det verkar. Se bara på 1070 som har betydligt grövre strömförsörjning till just minnes-delen än vad 1080 har. GDDR5X drar ju betydligt mindre än GDDR5 pga den lägre klockfrekvensen som minnet körs i (1.25GHz GDDR5X vs 2GHz GDDR5). Kommer dock slå rx 480 när det gäller prestanda/w då avståndet mellan polaris och pascal är för stort (iaf när det gäller rx 480).

Däremot så får ju kortet mer bandbredd sett till Tflops så det bör vara en mer balanserad design än GP104 som hålls tillbaka en aning i vissa titlar vid höga upplösningar på grund av den relativt sett låga minnesbandbredden.

Permalänk
Medlem

@krigarkungen: Behöver inte ha något med intelligens att göra. Det är helt enkelt fel att inte göra det tydligt för läsaren att grafen är trunkerad. I statistikkurserna så drev handledarna in att om man ska använda trunkerade grafer så MÅSTE det vara tydligt, och det måste vara nödvändigt. T.ex. om du ha 27000 och en annan på 27001 så är det inte lätt att se skillnaden, då är det okej att trunkera grafen så man kan se skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

@krigarkungen: Behöver inte ha något med intelligens att göra. Det är helt enkelt fel att inte göra det tydligt för läsaren att grafen är trunkerad. I statistikkurserna så drev handledarna in att om man ska använda trunkerade grafer så MÅSTE det vara tydligt, och det måste vara nödvändigt. T.ex. om du ha 27000 och en annan på 27001 så är det inte lätt att se skillnaden, då är det okej att trunkera grafen så man kan se skillnaden.

Tills du börjar läsa marknadsföring där du får lära dig något helt annat I det avseendet är graferna hur bra som helst

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

@Viochee: Man behöver absolut inte vara pk, men det är fult att missleda mindre intelligenta människor.

Vad nu Politik har med grafikkort eller grafer att göra...

Men jag håller med dig, om man inte skall vara politiskt korrekt så ska man iaf vara korrekt

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

960 hade 199 dollar som pris samma som RX480 så lär hamna liknande pris. Men jag väntar till priserna går ner till 2000kr som 960 gjort. Behöver inget nytt fören nya Mass Effect som är enda spelat jag just nu ser fram emot på PC. Hoppas 480 och 1060 krigar ner varandra i pris till mer rimliga 10kr per dollar nivåer än dessa hutlösa Sverigepriser. ska också bli intressant att vänta för att se hur det blir med kort som inte är referensdesign. Om det finns bra klockningsmöjligheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det är ju först med custom-kort som både 1060 och 480 blir intressant. Som Gigabyte 960 G1 Gaming med 6+6 pin där ref hade ensam 6-pin.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

@krigarkungen: Behöver inte ha något med intelligens att göra. Det är helt enkelt fel att inte göra det tydligt för läsaren att grafen är trunkerad. I statistikkurserna så drev handledarna in att om man ska använda trunkerade grafer så MÅSTE det vara tydligt, och det måste vara nödvändigt. T.ex. om du ha 27000 och en annan på 27001 så är det inte lätt att se skillnaden, då är det okej att trunkera grafen så man kan se skillnaden.

Min poäng var att en mindre intelligent person mer sannolikt kommer att missa försöket till vilseledning.
Visserligen hade allt kunnat fixats av att de gjorde det, som du sa, tydligt för läsaren.

All kommersiell verksamhet riktar sig till de lättpåverkade, statistik och sanningar väljs för att gynna sig själv.
Hade varit trevligt med lite mer akademisk anda i kapitalismens värld!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad AMD håller på med. Varför "återlanserar" de inte bara Fury korten med uppdaterad design och fixar till det som alla gnällde på. Ställt Nano kretsen direkt mot GTX1060.

Eller är jag helt ute och cyklar?

De har bra produkter i nästan varje segment, men lanserar allt i helt fel tid, fel pris och gör alla förvirrade

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Förstår inte vad AMD håller på med. Varför "återlanserar" de inte bara Fury korten med uppdaterad design och fixar till det som alla gnällde på. Ställt Nano kretsen direkt mot GTX1060.

Eller är jag helt ute och cyklar?

De har bra produkter i nästan varje segment, men lanserar allt i helt fel tid, fel pris och gör alla förvirrade

Fury är en galet dyr krets att tillverka. Skulle aldrig fungera i denna prisklass.

Redan nu tjänar AMD väldigt lite på Furyserien pga den ordentliga prispressen.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Bättre, ja! Dyrare?
Har du sett någon prisuppgift?

Med tanke på att Nvidia inte gått ut med att detta skulle vara ett 199$-kort och att specifikationerna är objektivt överlag bättre är RX 480 så skulle jag vilja dra slutsatsen att detta är ett dyrare kort, och därför skrev jag också att det verkar vara dyrare. Men om det inte är dyrare än RX 480 så är ingen gladare för det än jag själv.

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Skrivet av dagas:

960 hade 199 dollar som pris samma som RX480 så lär hamna liknande pris. Men jag väntar till priserna går ner till 2000kr som 960 gjort. Behöver inget nytt fören nya Mass Effect som är enda spelat jag just nu ser fram emot på PC. Hoppas 480 och 1060 krigar ner varandra i pris till mer rimliga 10kr per dollar nivåer än dessa hutlösa Sverigepriser. ska också bli intressant att vänta för att se hur det blir med kort som inte är referensdesign. Om det finns bra klockningsmöjligheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr vinner troligen Nvidia fajten ändå (hoppas på lite mer jämt denna gången):/ Men redan vid släpp får AMD mer skamfilat rykte (vist är ju svårt att göra nått bra för den budget dom har tillgång till, men borde satsat lite hårdare att få 480 så bra som möjligt utan problem). Vist kretsen är designad för 6 pin, men borde haft 8 pin (så hade troligen inte haft mer problem än kortet drar lite mycket ström).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

http://i.imgur.com/rgVRv5U.png?1

Ska bli kul att se GTX1060 kort gå upp mot RX480 i Vulkan!
Må bästa kort vinna!

Edit: Vaknade till nu efter 15-kaffet. Blev först uppspelt och insinuerade att kortet har GDDR5X, men så var det ju inte..., kan nog bli nya 970 det här!
-Med det sagt, hoppas lagren av gamla kort sinar fort, det sista vi behöver är liknande prissättning som på RX480, då hamnar väl kortet runt 4000-4500 oavsett riktpris...

Ja det där med "graf-manipulering", lustiga videos m.m är ju bara för dumt, kan dom inte växa upp och lansera sina produkter utan att behöva vinkla och fiska efter kunder?

Nvidia speciellt behöver inte sånt här, deras produkter senaste tiden säljer sig själva, vad gäller AMD väntar då iaf jag fortfarande på att dom ska styra upp sin marknadsföringsavdelning, helst under detta sekel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Fury är en galet dyr krets att tillverka. Skulle aldrig fungera i denna prisklass.

Redan nu tjänar AMD väldigt lite på Furyserien pga den ordentliga prispressen.

Jag tänkte att tillverkningskostnaden måste ha gått ner nu, har ju funnits ute länge. Känns som AMD i så fall floppade totalt med Fury, borde bara ha lanserat 3xx serien direkt och hoppat över skiten helt. Kan inte va speciellt många Fury kort som såldes, med tanke på bristande tillgång och konstiga kylningslösnignar m.m. Men den hade enorm potential imo. Synd att den inte fick komma till sin rätt.

EDIT: Hoppas på någon värdig ersättare till 750Ti denna gen, från något av lagen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

GTX 1070 har samma minnesbandbredd och det begränsas inte.

Att klocka minne på RX 480 ger en markant prestandaförbättring. Tur att det är riktigt bra minnen som kan klockas en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tänkte att tillverkningskostnaden måste ha gått ner nu, har ju funnits ute länge. Känns som AMD i så fall floppade totalt med Fury, borde bara ha lanserat 3xx serien direkt och hoppat över skiten helt. Kan inte va speciellt många Fury kort som såldes, med tanke på bristande tillgång och konstiga kylningslösnignar m.m. Men den hade enorm potential imo. Synd att den inte fick komma till sin rätt.

EDIT: Hoppas på någon värdig ersättare till 750Ti denna gen, från något av lagen.

De borde skippa Fury X helt och hållet och endast satsa på Fury och Nano. Men det skulle troligen inte fungera heller pga HBM-minnet, de kunde inte pressa priset ner till 3k. Inte ens nu när de saknar mening pga GTX 1070 finner man de i billigare trakter.

Inte för att prispressning fungerat på AMD kort sedan typ HD 7000. Folk köper Nvidia ändå trots sämre prestanda och mycket sämre prestanda/kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Förstår inte vad AMD håller på med. Varför "återlanserar" de inte bara Fury korten med uppdaterad design och fixar till det som alla gnällde på. Ställt Nano kretsen direkt mot GTX1060.

Eller är jag helt ute och cyklar?

De har bra produkter i nästan varje segment, men lanserar allt i helt fel tid, fel pris och gör alla förvirrade

Precis vad jag undrar med. Känns som en krympning av den gigantiska kretsen skulle göra kortet mer ekonomiskt rimligt och i samband med krympningen skulle man kan rumstrera om de största bristerna i kretsen.

Men! Det kan ju vara så enkelt som att AMD har fel typ av kisel för att tillverka krympt Fury.
Mer strömsnål kisel lämpar sig nog inte så väl för deras mest högpresterande grafikkort och att göra ett nysläpp med (potentiellt) lägre prestanda men högre energieffektivitet kanske helt enkelt inte är vettigt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ingen info om priset då? Efter den besvikelse som 480 var på ca 3k är det ju priset som är det viktiga. Om det blir samma tjafs med FE osv denna runda med vet jag inte vad nvidia sysslar med. Kan man däremot lägga sig på 2k ligger ju AMD väldigt illa till. Då skulle Nvidia ha kort i alla segment som presterar bättre om man får tro förhandsinformationen i alla fall.

Permalänk
Datavetare

Med 192 bitars bredd mot VRAM känns det ändå som man fixade det som var sänke i 960. Svårt att säga exakt var prestanda hamnar, men det kommer vara högre än 50 % av 1080 med en sådan minneskonfiguration även om det i övrigt är en halv 1080.

Till och med 960 presterar ju något bättre än 50 % av 980, trots att den är strypt av VRAM-bandbredd. 960 måste ändå ligga rätt på gränsen då 950 inte är så mycket mer nedskalad och verkar inte vara strypt av VRAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Precis vad jag undrar med. Känns som en krympning av den gigantiska kretsen skulle göra kortet mer ekonomiskt rimligt och i samband med krympningen skulle man kan rumstrera om de största bristerna i kretsen.

Men! Det kan ju vara så enkelt som att AMD har fel typ av kisel för att tillverka krympt Fury.
Mer strömsnål kisel lämpar sig nog inte så väl för deras mest högpresterande grafikkort och att göra ett nysläpp med (potentiellt) lägre prestanda men högre energieffektivitet kanske helt enkelt inte är vettigt.

Det som liknar en krympt Fury, lär bli Vega.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Börjar bli orolig för Amd.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

De borde skippa Fury X helt och hållet och endast satsa på Fury och Nano. Men det skulle troligen inte fungera heller pga HBM-minnet, de kunde inte pressa priset ner till 3k. Inte ens nu när de saknar mening pga GTX 1070 finner man de i billigare trakter.

Inte för att prispressning fungerat på AMD kort sedan typ HD 7000. Folk köper Nvidia ändå trots sämre prestanda och mycket sämre prestanda/kr.

Jag köper Nvidia pga bättre prestanda numera snarare, fick nog av knepiga buggar som aldrig fixades, avsaknad av funktioner i drivarna och ojämna frametimes, drivarsläpp som aldrig kom etc. Nådastöten var deras bedrövliga prestanda per watt sista tiden. Mycket sämre prestanda per krona känns lite att ta i, tycker det är rätt lika förutom på högre highend just nu där AMD inte har något längre.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag börjar mentalt förbereda mig på en värld utan AMD med Nvidia- och Intel-skatt på alla datorer.

Skrivet av BrottOchStraff:

Förstår inte vad AMD håller på med. Varför "återlanserar" de inte bara Fury korten med uppdaterad design och fixar till det som alla gnällde på. Ställt Nano kretsen direkt mot GTX1060.

Eller är jag helt ute och cyklar?

De har bra produkter i nästan varje segment, men lanserar allt i helt fel tid, fel pris och gör alla förvirrade

Jadu....

En teori är att de siktar helt och hållet på OEM till en början. Hoppet är i alla fall inte ute ännu, vi får se vad tredjepartskorten av RX480 har att komma med.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Livsnjutare 😎

... Och prisläge som ett beg 980 tro?

Alltså runt 2500kr, inte mer. "Hoppas jag".

Men skulle mer tippa 2799-2990kr

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Entusiast
Skrivet av andreas_dock:

... Och prisläge som ett beg 980 tro?

Alltså runt 2500kr, inte mer. "Hoppas jag".

Men skulle mer tippa 2799-2990kr

För 6GB-versionen är nog 3500kr att vänta.
249$ gäller för 3GB-versionen (som man förmodligen ej bör köpa) och 299$ för 6GB-versionen.

http://wccftech.com/nvidia-gtx-1060-special-launch-event-july...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Asså, det här är inte bra, nu måste ju både rx 480 samt denna finnas ute med custom 3parts kort i början av aug!!! Måste köpa kort då

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigarkungen:

Ett alldeles utmärkt exempel på ett propaganda-diagram. Kolla på värdena, och sedan på linjerna.....

Man måste bara älska hur företag är helt icke kapabla att börja diagram på 0.0 utan i detta fallet bara "Måste" börja på 0.8.. vilket är standard tyvärr.

Skrivet av Viochee:

kanske ni som har svårt att läsa en graf?
typ 15% bättre performance än 480
typ 25% bättre i VR (vad det nu betyder)
typ 45% bättre strömförbrukning

Så i din sinnesvärld så är 45% ökning = 3ggr så lång stapel? Vad är då en 300% skillnad? 3000 gånger så lång stapel? Förstår att du kände dig för att ställa dig själv på en piedestal men du verkar ha missat sagda piedestal och ramlat med huvudet först ned i gyttjan bakom.

Skrivet av Viochee:

Tycker grafen är relativt tydlig med hur mycket bättre kortet ska vara, måste man vara PK med en graf för ett grafikkort?, AMD kör precis likadant med sina grafer

eller såhär
https://nces.ed.gov/nceskids/createagraph/graphwrite.aspx?ID=13fb0703f8b04e9b87c61ae2890af452&r=33805.3669&file=png

Absolut men samtidigt har jag inte heller sett någon i denna artikel som påstått något annat heller utan det är snarare folk som suckar att denna stapel har sådana brister.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Inte för att prispressning fungerat på AMD kort sedan typ HD 7000. Folk köper Nvidia ändå trots sämre prestanda och mycket sämre prestanda/kr.

Titta globalt istället för här på swec.
Här tjänar folk pengar och ska ha det bästa, men tittar runt om i världen så är det väl 1% av gamers som köper ett 1080 pga priset.
80% köper Från 500-2500kr, så AMD kommer sälja sina RX kort.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Hoppas på ett bra pris!

Permalänk
Medlem

For every gamer?
Borde snarare vara "The power of GTX 980 - For the price of GTX 980" med tanke på hur Nvidia jagat upp priserna den här generationen. Skulle vara förvånad om det säljs för mindre än GTX 980 gör nu. Visserligen är de utgående produkter, men det verkar finnas många kvar i lager ännu.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Inte för att prispressning fungerat på AMD kort sedan typ HD 7000. Folk köper Nvidia ändå trots sämre prestanda och mycket sämre prestanda/kr.

Vilken överdrift.
980 Ti är bättre och har bättre prestanda/kr än Fury X.
970 hade länge bättre prestanda/kr än AMD. När AMD kom var de rätt lika i 1080p medan 390 vann i de högre upplösningarna.
Även 960 hade bra prestanda/kr en tid.
980 var dyrt, ja. Där hade 390X rätt mycket bättre prestanda/kr.

Nvidia har lyckats skaffa ett starkt varumärke. Dessutom finns det nästan bara Nvidia i OEM-datorer som många tyvärr köper.

Skrivet av SAnDis:

Titta globalt istället för här på swec.
Här tjänar folk pengar och ska ha det bästa, men tittar runt om i världen så är det väl 1% av gamers som köper ett 1080 pga priset.
80% köper Från 500-2500kr, så AMD kommer sälja sina RX kort.

De låga segmenten tappar i försäljning medan de höga går upp.
http://www.dvhardware.net/article64434.html
Största delen av försäljningen kommer redan från entusiastsegmentet.
http://jonpeddie.com/publications/pc_gaming_hardware_market_r...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?