Forumdelen sponsras av

Låga grafikinställningar (1440p) vs höga grafikinställningar (1080p)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Låga grafikinställningar (1440p) vs höga grafikinställningar (1080p)?

Tja!

Blev bara lite fundersam. Vad anser ni är det bättre alternativet? Att köra med en 1440p-skärm med lägre grafik eller en 1080p-skärm med högre grafik? Om man jämför t.ex medium på en 1440p och ultra på en 1080p verkar det som att 1440p fortfarande ser bättre ut trots att det är ganska så mycket lägre grafikinställningar när jag jämför själv. Anledningen till att jag frågar er är för att min 1080 - skärm är några år gammal och känns därför inte rättvist att jämföra med en helt ny 1440-skärm. Vissa spel når inte riktigt upp till 60fps med mitt 1070 samt i7 6700k cpu så brukar sänka grafiken något /några steg beroende på vilket spel.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Det där varierar en hel del med spelen i fråga. 1440p från lite äldre spel blir inte nödvändigtvis mer information eller mer detaljrikt. Samtidigt går utvecklingen åt det hållet att utnyttja pixelarea mer och mer. Så tänker du ett par år framåt skulle jag säga att det helt klart pekar åt en större pixelmatris. Grafikkorten om två-tre år lär också klara betydligt mer.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser