Permalänk
Medlem

PC ratt till tex Euro truck simulator

Hej!
Jag känner mig sugen av en ratt för spel som tex euro truck silmualtor. Jag har ingen aning om vad det finns för det finns massor där ute! Den ska kosta runt 1000 kr och om det går så ska den gärna ha växelspak. Koppling har jag sett är dyrt så det behövs inte.

Permalänk
Medlem

Mit tips är en begagnad g27. De landar på 1200 ofta. Nytt så har jag inte så stor koll men thrustmaster har någon på ca 1000kr.
Men begagnad g27 är den bästa ratten du kan få för 1000kr. Koppling, växelspak och bra känsla

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@Lennoz: Jag kan förstå att man vill ha en växelspak för att göra enheten komplett men att ens hålla på att växla manuellt om inte lastbilen är väldigt gammal är suboptimalt.

Iallafall... leta på blocket efter begagnade rattar, jag ser att det finns några G27-modeller ute just nu.

Växla manuellt, hög/låg och split 2016, ja jösses.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Lennoz:

Hej!
Jag känner mig sugen av en ratt för spel som tex euro truck silmualtor. Jag har ingen aning om vad det finns för det finns massor där ute! Den ska kosta runt 1000 kr och om det går så ska den gärna ha växelspak. Koppling har jag sett är dyrt så det behövs inte.

För din budget är det svårt att få något vettigt för dina behov. Allt beror på hur bra återspeglat du vill ha det. Men när jag spelar ets2 så är manuell växellåda och fullt rattutslag (800-1000 grader) ett måste för att simulera på ett bra sett. Sekvensiell låda fungerar också bra.

Jag kör med en G27a och är sugen på att byta ut den mot en T500 RS men det får vänta ett tag.

Skrivet av backspace:

@Lennoz: Jag kan förstå att man vill ha en växelspak för att göra enheten komplett men att ens hålla på att växla manuellt om inte lastbilen är väldigt gammal är suboptimalt.

Iallafall... leta på blocket efter begagnade rattar, jag ser att det finns några G27-modeller ute just nu.

Växla manuellt, hög/låg och split 2016, ja jösses.

Men det är en helt annan känsla! Varför spelar folk flygspel när alla stora 747er kör med autopilot.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Men det är en helt annan känsla! Varför spelar folk flygspel när alla stora 747er kör med autopilot.

Det finns absolut båda lägren.

En del som flyger online, skapar en färdplan och programmerar in den i färddatorn (de har givetvis valt två flygplatser som faktiskt trafikeras av flygbolaget som deras plan ser ut att höra till), pratar med ATC, följer en checklista som är realistisk för deras flygplanstyp, väntar på tillstånd, lyfter, följer instruktioner om höjd, byter frekvenser som de blir instruerade, slår på autopilot, etc, etc. Dvs, de försöker verkligen simulera en realistisk flygning med ett visst plan.

Sen har du den andra kategorin som bara nöjesflyger, om det handlar om mindre plan, typ någon liten Cessna, Piper eller liknande, så behöver det ju visserligen inte vara så "fel" beroende på vad de hittar på, men som du är inne på, om det är en stor Boeing eller Airbus så är det ju helt klart inte "rätt".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Satsa på en begagnad g27:a som tidigare personer sagt. Har du möjlighet att spara eller utöka din budget är g29:an mycket trevlig, kör med den själv i både trucksimulator och andra spel.

Sen angående växelspak så använder jag själv växelspak när jag spelar EuroTruck. Visst inga lastbilar(förutom försvarets) har manuell växling nu mera... Men det skapar ett extra moment av att planera sin körning vilket jag tycker är kul.

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Skrivet av frostulv:

Satsa på en begagnad g27:a som tidigare personer sagt. Har du möjlighet att spara eller utöka din budget är g29:an mycket trevlig, kör med den själv i både trucksimulator och andra spel.

Sen angående växelspak så använder jag själv växelspak när jag spelar EuroTruck. Visst inga lastbilar(förutom försvarets) har manuell växling nu mera... Men det skapar ett extra moment av att planera sin körning vilket jag tycker är kul.

Manuell låda är dock något som fortfarande förekommer i stor utsträckning av kostnadsskäl.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits