Forumdelen sponsras av

Skärmen blir svart - men bibehåller signal [VK278Q]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2006

Skärmen blir svart - men bibehåller signal [VK278Q]

Hejsan!

Jag har en skärm som bråkar med mig. Den heter Asus VK278Q och är ansluten till Asus GeForce GTX 980 via HDMI-kabel Deltaco HDMI-1092-K.

Av någon anledning svartnar skärmen, "bara sådär" och jag får stänga av skärmen och sätta på den igen. Bilden är då tillbaka. Det är väldigt sällan skärmen svartnar och kommer tillbaka igen utan att behöva stänga av - sätta på igen.

Jag använder Windows 10 64-bit och har även installerat drivrutinen för den aktuella skärmen via Asus supportsidor. Hittade ingen drivrutin under W10 men hittade en under Windows 8 men problemet kvarstår. Skärmen svartnar särskilt när jag startar webbläsaren, scrollar lite och så svartnar den, kommer tillbaka igen under 0.5 sekunder för att sedan bli svart tills jag stänger av & sätter på igen. Detta kan även inträffa när jag växlar från spel i helskärmsläge tills jag trycker på Windowstangenten. Den har dock aldrig svartnat när jag spelat något spel.

Tilläggas skall att jag även har använt två olika skärmar tidigare och ingen har någonsin uppvisat problem alls. Dessa skärmar är Samsung SyncMaster FX2490HD samt Eizo FlexScan EV2750 och de har alla använt ovanstående HDMI-kabel utan problem.

Kan det vara värt att köpa en displayport-kabel och hoppas på mer lycka där? Har ni tips och råd tar jag gladeligen emot dem. Tacksam för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2006

Måste vara ett svårlöst problem. Eller? Inte något svar på en månad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2013

@Hokulv: Kan det vara så att den av någon anledning går i 'strömsparläge'? Kolla i inställningarna på skärmen

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2006

@Laxen123: Tack för svar! Har kollat upp detta men ingen bättring. Gissningsvis rör det sig om ett hårdvarufel i skärmen. Det knepiga är att skärmen slocknar och/eller kommer tillbaka igen. Detta uppstår i ca 90% av fallen när jag startar en webbläsare. Att scrolla är knappt att tänka på. Då är jag redo att trycka på on/off-knappen på skärmen för att återfå bilden. Den slocknar alltid inom en minut och går på igen för att några sekunder senare slockna helt.

Om jag ska hårdra detta med foliehatten på så känns det som att någon/något övervakar och censurerar innehållet på skärmen när jag surfar och gör så att skärmen blir svart, men bibehåller bildsignalen.

Det blir till att se mig om efter en ny skärm. Asus slogan, Inspiring Innovation - Persistent Perfection har plötsligt fått en ny mening.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2012

@Hokulv: Sitter alla sladdar i ordentligt?
Känns som att en sladd skulle kunna sitta i lite halvtaskigt, och när du då rör på musen (om du har en trådad sådan) helt enkelt drar lite i sladden och signalen då försvinner en kort stund.

Känns det som ett rimligt senario?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2006

@katsuaki93: Nej tyvärr inte. Hade varit glad om problemet var så enkelt.