Permalänk

Köp av projektor

Hej! Är ny här så hoppas jag postar rätt.
Kan inte mycket om detta ämne så ha överseende😆

Har precis flyttat och tänkte införskaffa en projektor.
Syfte: TV och film tittande mestadels men även lite gaming.
Vill att TV kanalerna ska fungera direkt till projektorn.
Bor i ett comhem hus.

Så min fråga är vad rekommenderar ni för projektor?
Prisklass ca: 10-12k med duk.

Måste man ha en box eller räcker det med en tv-modul?

Permalänk
Medlem

Du måste ha en tv box. Sen koppla allt till en a-v förstärkare med ett par högtalare. Har en epson tw6600 och inget jag kan rekommendera. Köp en dlp projecktor med bra recentioner typ Viewsonic pro7827hd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hermanssonv:

Hej! Är ny här så hoppas jag postar rätt.
Kan inte mycket om detta ämne så ha överseende😆

Har precis flyttat och tänkte införskaffa en projektor.
Syfte: TV och film tittande mestadels men även lite gaming.
Vill att TV kanalerna ska fungera direkt till projektorn.
Bor i ett comhem hus.

Så min fråga är vad rekommenderar ni för projektor?
Prisklass ca: 10-12k med duk.

Måste man ha en box eller räcker det med en tv-modul?

Hur stor duk räknar du med? Hur långt ifrån ska du sitta? Hur mycket kan du mörklägga? (Alla avgör ljusstyrka)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Hur stor duk räknar du med? Hur långt ifrån ska du sitta? Hur mycket kan du mörklägga? (Alla avgör ljusstyrka)

ljudstyrka är nästintill orelevant. Ljusstyrkan är helt okej på de flesta projektorerna och om du väljer en med mer ljusstyrka så får du oftast betydligt mycket mer fläktljud vilket absolut inte är värt. Ska man ha projektor bör man ha persienner i rummet gärna också mörkläggningsgardiner. Persienner mitt på dagen i rum på söderläge ger duglig bild men ju mörkar rum desto bättre bild får man ju oavsett ljusstyrka på din projektor. De flesta projektorerna klarar sig fint på 2-5m i ljusstyrka. Man får helt enkelt anpassa mörkläggningen av rummet över ljusstyrka på projektorn för du vill inte ha en jet motor i rummet på 60 db

Permalänk
Medlem

Det är en fördel om ljusstarka projektorer är litet större (dimensioner, vikt) vilket gör de enklare att kyla. Har själv en Sony HW40 som väger 10kg och är stor, tyst och ljusstark. Kan verkligen rekommendera denna även fast priset är utanför budget. Bildkvaliteten är mycket bra, den har ingen iris som stör då nativkontrasten är runt 6000:1 så det behövs knappast såvida du inte har en bat cave. Finns en spelläge på den med mycket lågt input lag som grädde på moset. Kan du tänka dig att lägga 12k så skulle jag faktiskt gå upp till 16-17k, då den krossar alla billiga LCD/DLPer som finns på marknaden. Sonyn är sXRD, motsvarande JVCs LCOS.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59