Köper ni ny GPU för att ni "behöver" eller vill ha?

Permalänk
Medlem

Uppgraderar bara när jag behöver det.
Hade 570 innan och skaffade 970 för 1 1/2 år sen ungefär i övrigt har jag samma dator som jag införskaffade till bf3 release

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Uppgraderar bara när jag behöver det.
Hade 570 innan och skaffade 970 för 1 1/2 år sen ungefär i övrigt har jag samma dator som jag införskaffade till bf3 release

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, har ett 670 och ska uppgradera denna generation. Tycker 4 generationer mellan varje byte låter vettigt om man inte uppgraderar skärm till högre upplösning eller har överskott av kapital som man kan slänga på en nyare GPU.

Permalänk

@krigarkungen:

När vi har ett prispåslag på ungefär 15% per år. Jag vet inte vad du jobbar med, men jag har en löneökning index ca 6% om året och så är jag en av få som årligen ökar min lön. Det är inte därför priserna ökar. Tillverka komponenterna i Kina och materialet så kan man klia sig i huvudet hur man kan ta över 100x priset per tillverkat kort.

Permalänk
Snusfri

Ja.

Skämt å sido så behöver jag ett nytt kort då mitt 680 inte riktigt pallar med 2160p.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Uppgraderar grafikkortet när jag "måste" för att kunna spela nyare spel med rätt ok grafikinställningar. Detta sker ungefär varannan, var tredje "äkta" generation. Förra kortet var tex GTX 570. Sitter nu på R290 sedan ett tag tillbaks. Lite sugen på mer prestanda men spelar inte varje dag direkt så blir nog uppgradering i slutet av året när Vega samt stora Pascal kommer ut. Blir dock inte toppkortet utan ett steg under som är mer prisvärd.

Permalänk
Avstängd

Brukar köpa ett nytt när jag behöver ett men nu blev det ett 980ti för 4190kr när 1070/1080 släpptes. Galet nöjd i alla fall. Sjuk FPS i allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Köpte 980ti förra sommaren och det var väl lite både och. Men nu efter skadan (Nickar inte ChronicPain för skoj skull) så kan jag inte sitta vid datorn längre än 30 min i stöten, så PS4an har fått mer kärlek på sista tiden.
Framöver blir det inga nya GPUer, hur shiny dom än må vara.

Permalänk
Medlem

Kör ultra-HD nu så att till och med snälla titlar behöver massa GPU-kraft.

Lirar däremot nästan inga AAA-titlar på PC. Skulle vara när ett nytt Batman, NFS eller Tomb Raider spel kommer i så fall och då är det bara typ en intensiv vecka tills jag är tillbaka i något MMO, vanligtvis WoW, som kräver mycket mindre kräm. Skärmen stödjer 1:4 mappning så skulle i teorin kunna lira såna titlar i 1080p som kompromiss.

Sneglar otroligt mycket på GTX 1080 för att jag testat WoW-Legion betan och vet att mitt GTX 980 inte räcker till för de nya maxinställningarna och min upplösning. Men i och med att Legion inte kommer förrän sena Augusti så väntar jag med inköp förrän då. Chansen finns att spara någon femhundring.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Uppgraderar när jag behöver.

Just nu innehar jag ett Nvidia 780Ti. Och egentligen är det tillfälle nu att uppgradera; mängden VRAM sätter en begränsning för mig. Dock kommer jag att vänta på nästan generation från NVIDIA. Trodde 1080 skulle vara den nya generation, men i min uppfattning är den nya generationen från nvidia GPU:er med GP100. Detta ger mig en chans också att vänta och se vad AMD har i bakfickan.

Det betyder mycket för mig att inhandla kort med ett längre intervall emellan men med dyrare priser. Både för miljö samt slippa ha massor med utgångna kort liggandes hemma samt proceduren att avmontera och nymontera kort (kör vattenkylt, och därför är processen mer komplicerad). Man kan ju sälja av sig eller ge bort sina gamla kort. Men jag tror inte förfrågan av äldre vattenkylda kort är så höga. Det visar sig i årsskiftet om det är någon som vill ha en vattenkyld 780Ti.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Köpte mitt nuvarande grafikkort för att jag behövde det. Gick från 560 Ti till 970 i november 2014. Snart ska jag uppgradera till 1080 för att det blir den sista uppgraderingen med nuvarande plattform och för att min systerson ska få köpa mitt 970 billigt. Då går han från 660 till 970.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Köper bara när jag behöver och köper oftast inte det starkaste korten som finns heller

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det är lite olika då denna så kallade "prylhobby" går i vågor. Men mest är det nog för nyttans skull när det handlar om just g-kort.

Ibland är man intresserad av en sak och sedan en annan. Just nu är det radiostyrt och fotografering som är i fokus.

Permalänk
Medlem

Uppgraderar när jag känner att jag behöver, dvs. oftast i kombination med ett spelsläpp jag verkligen sett fram emot, men där mitt nuvarande grafikkort inte håller måttet:

Skaffade ett HD 6870 när mitt Radeon XT 2600 inte klarade av Skyrim i 30+ fps på Low.
Skaffade ett GTX 670 när mitt HD 6870 inte klarade av Far Cry 3 i 60+ fps på Medium.
Skaffade ett GTX 780 när mitt GTX 670 inte klarade av Crysis 3 i 60+ fps på High.
Skaffade ett GTX 980 Ti när mitt GTX 780 inte klarade av Witcher 3 i 60+ fps på Ultra.

Lär antagligen skaffa ett GTX 1080 Ti eller GTX 1180 Ti när mitt GTX 980 Ti inte klarar av 60+ fps i High till spel X i framtiden.

Ser att jag har blivit mer och mer kräsen, det kom väl med åldern.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Behöver är väl att ta i... Jag kommer dock skaffa Vive och en skärm med Freesync. Mitt 280x räcker inte för något av det. Så på så sätt kommer jag behöva det.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Är i valet och kvalet om att köpa ett 1070. Men sen tänker jag på att mitt 770 klarar mina behov alldeles utmärkt. Klarar alla spel jag slänger på den. Så det handlar väll mer om en större E-penis än att jag behöver det

Permalänk
Medlem

Har ett 970 men är lite sugen på ett 1070. Ska ju köpa en 1440p-skärm så jag "behöver" ju uppdatera. Men egentligen ser ju allt skitbra ut redan nu.

Permalänk
Medlem

Jag bumpar min gamla tråd eftersom temat är aktuellt igen.

Jag sitter och försöker låta bli att trycka på "köp"-knappen på ett nytt Gigabyte RTX 2060 OC även fast jag inte egentligen spelat nåt på typ 3 månader och är fullständigt nöjd med mitt nuvarande MSI GTX 970 Gaming 4G som är tyst och utan coil whine.

Likväl så är köpsuget enormt även om jag kan få ett sämre kort än mitt nuvarande när det kommer till ljudnivå.

Argh! how to resist?

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Körde första generationens i7 920 i åtta år. Enda jag uppgraderade var från ett GTX 470 till ett 770, fast med det fortfarande.

Permalänk

Jag har kört på GTX980 Strix och 4790K sedan vintern 2014.
Suget är enormt men behovet är noll då jag i princip bara spelar QuakeLive.
Har även G-sync som räddar mig när det behövs i tex GTA, FO4, BF mm...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag uppgraderade 2016 till ett 980ti då jag var tvungen för att min Vive kom och mitt gamla 780ti (som jag använt till DCS) inte var tillräckligt kraftfullt, nu har jag köpt ett 2080ti för att driva min PiMax, jag köper kort för att jag behöver dem, har ingen vill-ha känsla alls över ett kort som sitter i en stållåda och hade helst sluppit uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Jag bumpar min gamla tråd eftersom temat är aktuellt igen.

Jag sitter och försöker låta bli att trycka på "köp"-knappen på ett nytt Gigabyte RTX 2060 OC även fast jag inte egentligen spelat nåt på typ 3 månader och är fullständigt nöjd med mitt nuvarande MSI GTX 970 Gaming 4G som är tyst och utan coil whine.

Likväl så är köpsuget enormt även om jag kan få ett sämre kort än mitt nuvarande när det kommer till ljudnivå.

Argh! how to resist?

Jag tänker såhär: Hur många fler FPS får jag med ett nytt grafikkort? Speciellt om det jag har är tyst och utan coilwhine redan.
Jag har inget fönster i chassit så jag kommer inte ha glädje av att kortet är snyggare än mitt nuvarande heller.

Så enda gången jag köper nytt är när det jag har går sönder eller att jag köper ny skärm (vilket inte kommer hända).

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Grafikkort är väl det man byter ut oftast.

Jag köpte en dator 2010 som jag sedan hade i 8 år.
Grafikkortet var det enda jag bytte ut, 4 gånger. (I början hade jag en prisvärd metod som innebar att jag köpte ett nytt grafikkort och sedan köpte ett begagnat identiskt grafikkort efter ett år, för en billig peng, vilket gav enorm prestanda/krona men tyvärr så fungerar typ inte SLI längre så den metoden fungerar inte så bra nu för tiden)

Nu vart jag dock tvungen att uppgradera datorn helt nyligen, men räknar med att inte behöva byta ut något annat än grafikkortet på många år.

Permalänk
Medlem

När jag för ca 1200:- på begagnatmarknaden får dubbla prestandan av vad mitt R9 290 presterar så kommer jag uppgradera. Fram tills dess verkar det inte finnas något behov. Och med dagens prissättning blir jag inte ett dugg tänd på att uppgradera. Har aldrig stött på ett spel där prestandan inte räckt till för rekommenderade kraven i 1080p. I första hand kommer jag uppgradera plattformen för att kunna få ut så hög framerate som möjligt i spel där det behövs som quake champions exempelvis.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av J-Ballz:

Jag bumpar min gamla tråd eftersom temat är aktuellt igen.

Jag sitter och försöker låta bli att trycka på "köp"-knappen på ett nytt Gigabyte RTX 2060 OC även fast jag inte egentligen spelat nåt på typ 3 månader och är fullständigt nöjd med mitt nuvarande MSI GTX 970 Gaming 4G som är tyst och utan coil whine.

Likväl så är köpsuget enormt även om jag kan få ett sämre kort än mitt nuvarande när det kommer till ljudnivå.

Argh! how to resist?

How to resist?

Förkovra dig i rykten om nästkommande generationer. Kan rekommendera att gräva ner dig i rykten om nästkommande "Navi" från AMD för att döda viljan att köpa RTX. AMD är ett rätt säkert kort eftersom ryktena brukar överträffa verkligheten, så känner man inte samma köpsug när produkterna väl kommer ut. Då hoppar du på Arcturus-hypetåget istället.

Att köpa current gen kommer framstå som riktigt idiotiskt när du fantiserar om vad som komma skall.

Funkar uppenbart på många här på forumet som fortfarande väntar på en uppföljare till i5-2500K trots tydliga bevis om att den processorn klart är hopplöst omsprungen av både Intels och AMD:s senaste.

Permalänk
Medlem

När jag märker att det hackar pga låg fps i spel, då köper jag nytt. Inte annars.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |