Auktionen för 700 MHz-bandet har inletts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

En kul passus, jag har Volvo on Call i min bil. För att detta skall fungera så behöver den ett fungerande konto och SIM-kort. Fick reda på att de har satt i ett danskt abonnemang med danskt SIM-kort. Jag frågade varför och fick det självklara svaret att de ville vara så säkra som möjligt på att den har täckning. (I fall jag krockar så illa att en airbag löser ut så ringer Volvo bilen, om de då inte får svar skickar de ambulans, polis och brandkår till platsen. GPS'en vet var bilen är)
Så med ett danskt abonnemang så kan Volvo on Call roama på alla näten i Sverige.

Det är dags att PTS tvingar aktörerna att sammarbeta och tillåta roaming även i Sverige.

För nödnummer (läs 112) finns det redan nationell roaming (och innan det var på plats kunde man alltid ta ut SIM för att mobilen skulle betraktas som en "internationell" mobil). Volvo använder ett utländskt SIM för att kunna få datatrafik oavsett operatör, men det kommer inte att behövas när EUs regler kring eCall kommer på plats. För att läsa mer: https://www.pts.se/sv/Bransch/Telefoni/Nodnummer-och-SOS/

Skrivet av TrueType:

@Celebmir: Riktigt bra skrivet, helt sjukt att det är så. Sååå vad ska vi göra för att gå vidare med detta och påverka PTS? Särskilt nu när Internet är en mänsklig rättighet så borde det bli enkelt för alla att få tillgång till denna rättigheten.

Det är helt fel väg att gå att låta alla kunder roama nationellt. Vem anser det lönsamt att investera i bättre nät när det gynnar din värsta konkurrents kunder lika mycket som dina egna?

Skrivet av UncleDirty:

Tror bara Telia och eventuellt Telenor har råd och är intresserade av de där 2x20 med de extra kraven om att täta vita hål för mobilt bredband. 3 och tele2 lär vara fullkomligt ointreserade att investera i sådan glesbygd och har en mer svårt att se ngn ny aktör ge sig på detta.

Detta kan blir bra om inte Telia sjablar bort sig som dem gjorde med 4g ansökan och fick krypa till korset för att sammarbeta med Tele2/Comviq

De andra 2 licenserna lär gå till Tele2 och 3 det behöver man inte vara ngn raketforskare för att förstå, det enda scenario som kan dyka upp är om ngn av de 4 nämnda aktörer kan vara uppköpningsbara då kan ngn annan alternativ dyka på en liscens för att sedan köpa upp den som blir utan.

3 har haft närvaro på LTE band-20 (800 MHz) sedan mars 2012, så varför inte på 700 MHz? Allt spektrum som man får tag i kommer att hindra konkurrenterna.

Skrivet av pasen:

Telia samarbetar med Tele2 i sitt 3G nät (sedan typ 2001), inte 4G, det är Telenor som gör det och då även i 2G. Och det handlade nog inte om att "krypa till korset" där heller (som i 3G-fallet kanske), jag tror snarare det fanns ekonomiska fördelar.
Sen tror jag inte det kommar vara så "solklart" som du beskriver det. Historiskt har det inte varit så, men det ska helt klart bli intressant

Precis