Permalänk

4k@60hz, vilken kabel?

Precis köpt mig denna tv: https://www.komplett.se/product/859269/tv-ljud-bild/tv/tv/lg-...
Om jag inte missuppfattat allt så ska jag kunna använda denna tv i 4k@60hz från mitt gtx 1070.
Dock så undrar jag om ni kan förklara för mig vilken kabel jag ska köpa?
Kabeln behöver vara 5m lång.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ju bara HDMI-ingångar att välja på, så det bästa är förmodligen att köra HDMI hela vägen. Nvidia-kort ska fixa 4k@60Hz över HDMI.

Du kan läsa här för en mer nyanserad bild.
http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hdmi High-Speed

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du har ju bara HDMI-ingångar att välja på, så det bästa är förmodligen att köra HDMI hela vägen. Nvidia-kort ska fixa 4k@60Hz över HDMI.

Du kan läsa här för en mer nyanserad bild.
http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Tack för svar, ska ta en titt på länken.
Men visst bör denna funka: https://www.komplett.se/product/846087/datorutrustning/kablag...

Permalänk
Medlem

@kalleteodor: Står så här på produktinfo: "Stöder upplösningar på upp till 4096x2160p vid 60 Hz", så det ska nog gå

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Tack för svar, ska ta en titt på länken.
Men visst bör denna funka: https://www.komplett.se/product/846087/datorutrustning/kablag...

I teorin ska vilken High Speed kabel som helst fungera, men i praktiken ställs högre krav på kabeln ju längre den är. Den där kabeln är rätt dyr, vilket egentligen inte betyder att den automatiskt är bra, men i.o.m. att det tydligt står att den ska klara 4K@60Hz så bör den ju också göra det.

Annars finns det billigare alternativ, som t.ex. denna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FlygarStenen:

@kalleteodor: Står så här på produktinfo: "Stöder upplösningar på upp till 4096x2160p vid 60 Hz", så det ska nog gå

Det gör faktiskt inte det. Istället hänvisar texten till HDMI-specifikationen, inte vad kabeln är kapabel till. Klassiskt knep.

Och eftersom kabeltillverkarna (som är licensierade) normalt inte får hänvisa till HDMI-version kan man misstänka att det inte finns någon certifiering bakom "igloo"-tillverkningen. Gissningsvis är det ett OEM-märke. Kinesiskt (?) dussintillverkning.

Därmed inte sagt att kabeln inte fungerar. Men man vet inte innan man har testat. Inget är garanterat om kvaliteten.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det gör faktiskt inte det. Istället hänvisar texten till HDMI-specifikationen, inte vad kabeln är kapabel till. Klassiskt knep.

Och eftersom kabeltillverkarna (som är licensierade) normalt inte får hänvisa till HDMI-version kan man misstänka att det inte finns någon certifiering bakom "igloo"-tillverkningen. Gissningsvis är det ett OEM-märke. Kinesiskt (?) dussintillverkning.

Därmed inte sagt att kabeln inte fungerar. Men man vet inte innan man har testat. Inget är garanterat om kvaliteten.

okej, vad skulle du rekommendera isåfall?

Permalänk
Medlem

Längden på kabeln är av stor vikt

@kalleteodor:

Du behöver en s.k "high speed" certifierad HDMI-kabel.
Helst så kort som möjligt eftersom längden påverkar signalstyrkan, allting över 3m kan bli problematiskt av egen erfarenhet.

Jag har 2 st "high speed" kablar, 1m och 3m.

Den på 3m funkar om jag inte aktiverar 4:4:4 chroma (högsta färginställningen)
"UHD colour mode" kallas det hos Samsung och "deep colour" hos LG tror jag, måste först aktiveras i TV:ns inställningar och sedan väljer du YCbCr 4:4:4 i Nvidias kontrollpanel.

Den på 1m klarar av allt utan att drabbas av random "no signal".
Själv tycker jag det blir bra mycket bättre bild med "UHD colour mode" (4:4:4 chroma).

Så ska du använda 5m och ha högsta färginställningarna i 4k@60hz så kan det bli problematiskt som sagt, men det är lite av ett lotteri, har sett personer använda 10m långa kablar och fått det att fungera...

Du kan inte flytta datorn närmare TV:n och använda en 1m kabel för att vara på säkra sidan eller måste du ha 5m?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kalleteodor:

okej, vad skulle du rekommendera isåfall?

Att du testar och reklamerar om det inte fungerar. Annars en kabel som är High Speed-certifierad.

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@kalleteodor:

Du behöver en s.k "high speed" certifierad HDMI-kabel.
Helst så kort som möjligt eftersom längden påverkar signalstyrkan, allting över 3m kan bli problematiskt av egen erfarenhet.

Jag har 2 st "high speed" kablar, 1m och 3m.

Den på 3m funkar om jag inte aktiverar 4:4:4 chroma (högsta färginställningen)
"UHD colour mode" kallas det hos Samsung och "deep colour" hos LG tror jag, måste först aktiveras i TV:ns inställningar och sedan väljer du YCbCr 4:4:4 i Nvidias kontrollpanel.

Den på 1m klarar av allt utan att drabbas av random "no signal".
Själv tycker jag det blir bra mycket bättre bild med "UHD colour mode" (4:4:4 chroma).

Så ska du använda 5m och ha högsta färginställningarna i 4k@60hz så kan det bli problematiskt som sagt, men det är lite av ett lotteri, har sett personer använda 10m långa kablar och fått det att fungera...

Du kan inte flytta datorn närmare TV:n och använda en 1m kabel för att vara på säkra sidan eller måste du ha 5m?

Anledningen till att den behöver vara så lång är för att jag ska dra den från min "main PC" har tyvärr ingen htpc... Där av längden

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av D-ryd:

Själv tycker jag det blir bra mycket bättre bild med "UHD colour mode" (4:4:4 chroma).

Vilket jag måste stämma in i. Att inte köra full chroma subsampling på en dyr fin 4K-TV om den har stöd för det är otänkbart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers