Återskapa bilder från minneskort?

Permalänk
Medlem

Återskapa bilder från minneskort?

Jag har ett 64GB minneskort från Samsung Pro. Det har aldrig krånglat men nu la min LG G4 av för 3 veckor sedan och då togs minneskortet ut och stoppades in i en gammal Samsung mobil som hade touch men knapp mer än så.
I väntat på ny telefon har minneskortet bara legat i mobilen man aldrig sparats något på. Igår när jag fick ny S7 edge och stoppade in kortet så vill den formatera minneskortet.
När jag inser det så testar jag en annan telefon och får samma reslutat att den vill formatera minneskortet. En trejde telefon och även en dator hittar inget på kortet utan vill bara formatera det.

Nu har jag bilder där och skulle vilja försöka återskapa dem då jag har svårt att tro att minneskortet ska ha tagit skada under denna tiden då det varit väl förvarad och inte råkat ut för några incidenter.

Finns det något sätt att försöka återskapa datan på minneskortet?

Visa signatur

...

Permalänk

Ja, googla lite på data recovery tool och test några.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Udihow: Den gamla Samsung mobilen klarade troligtvis inte så stora kort som 64GB. Så det kan ha sabbat filsystemet även om inget har skrivits till kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

@esselte: Den gamla Samsung mobilen klarade troligtvis inte så stora kort som 64GB. Så det kan ha sabbat filsystemet även om inget har skrivits till kortet

Ja det misstänker jag också att det är.
Har någon råkat ut för liknande och fått tillbaka bilderna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Körde checkdisk från windows och då återskapades rätt filsystem och alla filer/bilder fanns kvar.

Man startar kommandotolken genom att skriva cmd i sökrutan vid start.
Skriver sedan i kommandotolken: chkdsk h: /f (byt ut h: mot var ditt sd kort har för enhetsbeteckning).

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Ett tips jag kan ge telefoner, speciellt LG, som har Android är att minneskortet och speciellt video, ljud och bilder är fullt kompatibla med ett Linux-OS och där kan man även redigera och förhandsgranska RAW-bilder. Dessutom kan man dumpa hela telefonen i Linux som en backup.

Följande kommandon installerar förhandsgranskningen och rawstudio för att redigera RAW-bilder.

sudo apt-get install gnome-raw-thumbnailer

sudo apt-get install rawstudio

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon