Fundering - Ljudsystem till vardagsrum

Permalänk
Medlem

Fundering - Ljudsystem till vardagsrum

Hej Farbror Barbro

Skulle behöva hjälp med hur jag ska tänka kring ljudutrustning till vardagsrummet.

Vill använda systemet till:

  • Musiklyssnande

  • Filmtittande, via stationär dator med hdmi.

  • Wii-U spelande, via hdmi

Vill också ha möjlighet att streama(spotify) via mobil och bärbar dator/platta. Samt kunna köpa en lp-spelare och köra ljud via den också, dock i ett senare skede.

Har funderat på att köra 2.1 med stativhögtalare och sub, eller bara 2.0 med golvhögtalare. Är inte intresserad av "hemmabio" med 5.1 osv.

Ska jag sikta på en stereoförstärkare och koppla på någon slags HDMI funktionalitet? Eller köpa en rejälare receiver Känns som en djungel detta då man googlar runt. Budget är max 20k för hela kalaset hade jag tänkt.

Permalänk
Medlem

En receiver och två golvare är min rekommendation. Ett tips är att åka in till HiFi-klubben och förklara dina behov så kan de hjälpa dig att hitta bra utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

En receiver och två golvare är min rekommendation. Ett tips är att åka in till HiFi-klubben och förklara dina behov så kan de hjälpa dig att hitta bra utrustning.

Bor långt upp i Norrbotten och har inga ljudbutiker i närheten, därför allt nät-letande av prylar.

Går att att koppla skivspelare till receiver, eller behöver man något mellansteg?

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

En receiver och två golvare är min rekommendation. Ett tips är att åka in till HiFi-klubben och förklara dina behov så kan de hjälpa dig att hitta bra utrustning.

Jag hade tagit det steget längre och lagt till en sub också. Stort plus vid filmtittandet vilka golvare du än köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Bor långt upp i Norrbotten och har inga ljudbutiker i närheten, därför allt nät-letande av prylar.

Går att att koppla skivspelare till receiver, eller behöver man något mellansteg?

Skivspelare går bra att koppla direkt till en förstärkare

Visa signatur

$$

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Bor långt upp i Norrbotten och har inga ljudbutiker i närheten, därför allt nät-letande av prylar.

Går att att koppla skivspelare till receiver, eller behöver man något mellansteg?

Ofta går det att koppla direkt, i värsta fall får du köpa en Riaa-förstärkare.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med stereoförstärkare och hdmi nuförtiden, men är det bara två enheter (med hdmi) du ska koppla in kan du köra hdmi till tv'n och sen optiskt från den till förstärkaren.
Alla tv har inte passthrough för surround, men det är ju inte ett problem om du ändå bara ska köra 2.0 eller 2.1.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Bor långt upp i Norrbotten och har inga ljudbutiker i närheten, därför allt nät-letande av prylar.

Går att att koppla skivspelare till receiver, eller behöver man något mellansteg?

Aha, jag förstår. Personligen gillar jag Onkyos receivers och B&Ws högtalare. Kika lite på reviews på olika modeller.
Som Doomfarer skriver så kan du behöva en RIAA-förstärkare. Men de är inte jättedyra.

Skrivet av Doomfarer:

Jag hade tagit det steget längre och lagt till en sub också. Stort plus vid filmtittandet vilka golvare du än köper.

I så fall skulle jag köpt 5.1 och inte 2.1. Men det är ju personligt det där :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jag hade tagit det steget längre och lagt till en sub också. Stort plus vid filmtittandet vilka golvare du än köper.

Jo har förstått att det är fördelen med sub. Behöver man inte en riktigt mycket watt i receivern/förstärkaren med två golvhögtalare plus sub?

Skrivet av Zoltrix:

Skivspelare går bra att koppla direkt till en förstärkare

Ok, via RCA antar jag?

Skrivet av Json_81:

Vet inte hur det är med stereoförstärkare och hdmi nuförtiden, men är det bara två enheter (med hdmi) du ska koppla in kan du köra hdmi till tv'n och sen optiskt från den till förstärkaren.
Alla tv har inte passthrough för surround, men det är ju inte ett problem om du ändå bara ska köra 2.0 eller 2.1.

Har inte sett någon stereoförstärkare med HDMI.

Ok, så exempelvis HDMI från Wii/dator till TV sen SPDIF ut till förstärkaren?

Skrivet av HerrNilsson:

Aha, jag förstår. Personligen gillar jag Onkyos receivers och B&Ws högtalare. Kika lite på reviews på olika modeller.
Som Doomfarer skriver så kan du behöva en RIAA-förstärkare. Men de är inte jättedyra.

I så fall skulle jag köpt 5.1 och inte 2.1. Men det är ju personligt det där :).

Okay, ska kika lite. Hur högti pris bör man kolla på receiver för att få bra grejer månntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ok, så exempelvis HDMI från Wii/dator till TV sen SPDIF ut till förstärkaren?

Ja, precis.
Har en äldre receiver utan HDMI så kör Wii U, ATV4, PS4 och mac mini via tv'n på det sättet, fungerar utmärkt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker du ska satsa på en bra 2 kanalsanläggning att ha som grund, utan sub, hdmi och andra "finesser" såvida du inte ramlar över nått fynd, moderna prylar lever tyvärr ofta på finesser snarare än ljudkvalitet och finesserna blir fort omoderna men en bra 2 kanalsanläggning lär fungera i 50 år och går att bygga ut och bygga om i takt med att finesser komemr och går.
Det är mycket ovanligt att en modern surrondreceiver har riaadel så det ska du nog räkna med att behöva skaffa en lös om du ändå väljer den vägen, en sub är för det mesta inte så roligt rent akustiskt utan ett par bra högtalare eller minst 2 subar bör man ha i stället.

Jag tycker du ska leta begagnat också
tex ett par högtalare som klarar av bas bättre än de flesta subar och de fanns i norr
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=15930...
De kan man driva med
http://www.hifiguru.se/product/sat-amplifix-2
Och så är det lite pengar kvar till en riaadel och lite kablage och annat småkrafs som du kanske behöver skaffa

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade ändå satsat på en hemmabioreciver för att få spotify, bluetooth osv. samt expansionsmöjligheter. Annars enkelt att köpa till en chromecast audio för spotify iofs.
Jag gillar Yamahas av lite olika anledningar, men det är ju lite av en smaksak. Dom flesta kända märken är riktigt bra.

Elac Debut F6 är ett par högtalare jag skulle tittat närmare på i prisklassen just nu då jag är väldigt nyfiken på dom.
Eller XTZ 99.36 om man vill lägga lite mer.
http://www.fyndborsen.se/xtz/golvhogtalare/99.36-flr-black
(Finns även i vitt eller trä)

En sub kräver ingen effekt ifrån förstärkaren, i princip alla relevanta har inbyggd förstärkare.
Jag skulle dock inte prioriterat det utan satsat mer på rejäla golvhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Skivspelare går bra att koppla direkt till en förstärkare

Så länge förstärkaren har ingång för att hantera signalen från spelaren. Inte alla förstärkaren har funktionen plus att det brukar vara utav medioker kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

En receiver och två golvare är min rekommendation. Ett tips är att åka in till HiFi-klubben och förklara dina behov så kan de hjälpa dig att hitta bra utrustning.

Skrivet av Doomfarer:

Jag hade tagit det steget längre och lagt till en sub också. Stort plus vid filmtittandet vilka golvare du än köper.

Jag hade tagit det ytterligare ett steg och investerat i en center. Stort plus för bästa upplevelse av dialog vid filmtittande.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, precis.
Har en äldre receiver utan HDMI så kör Wii U, ATV4, PS4 och mac mini via tv'n på det sättet, fungerar utmärkt.

Okay. Låter ju smidigt det med. Om jag fattar det rätt så förlorar man inget direkt så länge man inte kör surround med fler antal högtalare.

Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker du ska satsa på en bra 2 kanalsanläggning att ha som grund, utan sub, hdmi och andra "finesser" såvida du inte ramlar över nått fynd, moderna prylar lever tyvärr ofta på finesser snarare än ljudkvalitet och finesserna blir fort omoderna men en bra 2 kanalsanläggning lär fungera i 50 år och går att bygga ut och bygga om i takt med att finesser komemr och går.
Det är mycket ovanligt att en modern surrondreceiver har riaadel så det ska du nog räkna med att behöva skaffa en lös om du ändå väljer den vägen, en sub är för det mesta inte så roligt rent akustiskt utan ett par bra högtalare eller minst 2 subar bör man ha i stället.

Jag tycker du ska leta begagnat också
tex ett par högtalare som klarar av bas bättre än de flesta subar och de fanns i norr
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=15930...
De kan man driva med
http://www.hifiguru.se/product/sat-amplifix-2
Och så är det lite pengar kvar till en riaadel och lite kablage och annat småkrafs som du kanske behöver skaffa

Lutar år att jag siktar på någon rejälare 2-kanal och börjar där.

Begagnat ser bra ut, vekar finnas mycket fynd där ute. Problemet är jag mest troligt behöver åka och hämta prylar då folk inte verkar vara så pigga på att släpa sina 20 kilos högtalare till posten.

Skrivet av Kilroy:

Jag hade ändå satsat på en hemmabioreciver för att få spotify, bluetooth osv. samt expansionsmöjligheter. Annars enkelt att köpa till en chromecast audio för spotify iofs.
Jag gillar Yamahas av lite olika anledningar, men det är ju lite av en smaksak. Dom flesta kända märken är riktigt bra.

Elac Debut F6 är ett par högtalare jag skulle tittat närmare på i prisklassen just nu då jag är väldigt nyfiken på dom.
Eller XTZ 99.36 om man vill lägga lite mer.
http://www.fyndborsen.se/xtz/golvhogtalare/99.36-flr-black
(Finns även i vitt eller trä)

En sub kräver ingen effekt ifrån förstärkaren, i princip alla relevanta har inbyggd förstärkare.
Jag skulle dock inte prioriterat det utan satsat mer på rejäla golvhögtalare.

Tack för tipsen. Får kolla på streaminglösningar då det verkar finns rätt så gott om dem nuförtiden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lindahlj:

Okay. Låter ju smidigt det med. Om jag fattar det rätt så förlorar man inget direkt så länge man inte kör surround med fler antal högtalare.

Lutar år att jag siktar på någon rejälare 2-kanal och börjar där.

Begagnat ser bra ut, vekar finnas mycket fynd där ute. Problemet är jag mest troligt behöver åka och hämta prylar då folk inte verkar vara så pigga på att släpa sina 20 kilos högtalare till posten.

Tack för tipsen. Får kolla på streaminglösningar då det verkar finns rätt så gott om dem nuförtiden.

20 kilo är småprylar för skrivbordet men jag förstår vad du menar , att skicka högtalare och även andra ljudprylar brukar innebära pallfrakt. Men håll utkik på begprylar så dyker det nog upp nått på rätt plats geografiskt om du inte måste ha prylarna på "en gång" å andra sidan kan det vara värt att åka och hämta saker också, själv har jag åkt ca 40 mil enkel resa som mest och för rätt prylar till rätt pris skulle jag åka betydligt längre än så, har själv sålt begagnat till Tyskland och Hongkong som längst bort och det gick bra det också även om det kostar några tusen i frakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

20 kilo är småprylar för skrivbordet men jag förstår vad du menar , att skicka högtalare och även andra ljudprylar brukar innebära pallfrakt. Men håll utkik på begprylar så dyker det nog upp nått på rätt plats geografiskt om du inte måste ha prylarna på "en gång" å andra sidan kan det vara värt att åka och hämta saker också, själv har jag åkt ca 40 mil enkel resa som mest och för rätt prylar till rätt pris skulle jag åka betydligt längre än så, har själv sålt begagnat till Tyskland och Hongkong som längst bort och det gick bra det också även om det kostar några tusen i frakt.

Jo åka och hämta är ju alltid ett alternativ, tjänar ju så pass mycket på något schysst begagnat + resa jämfört med att köpa nytt.

Hur gör du med streaming/ljud in?

Kollat på lite olika lösningar, sonos connect, computerstick, htpc. Till en början kommer jag nog att köra med en vanlig hederlig kabel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lindahlj:

Jo åka och hämta är ju alltid ett alternativ, tjänar ju så pass mycket på något schysst begagnat + resa jämfört med att köpa nytt.

Hur gör du med streaming/ljud in?

Kollat på lite olika lösningar, sonos connect, computerstick, htpc. Till en början kommer jag nog att köra med en vanlig hederlig kabel.

Om du vill streama så finns det många enheter som klarar av det, personligen så tycker jag inte alls om sånt utan föredrar att helt enkelt ha en vanlig dator som signalkälla, mycket flexiblare och inte särskilt mycket prisskillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.