Extremt dum fråga om "volym" i chipspåsar, någon smart som kan hjälpa mig? *generad*

Permalänk
Medlem

Extremt dum fråga om "volym" i chipspåsar, någon smart som kan hjälpa mig? *generad*

Jag vet! Urbota dum fråga och tråden är säkert i fel forumdel men jag bara måste få veta av någon som kan tänka!

Brukar slösurfa runt på Facebook, på firmor och läsa folks kommentarer om firmor i fråga. Till det kommer att jag är konsument av chips. Båda stora märkena i Sverige och därav inkluderas även de i min Facebookslösurfning.

Båda chipstillverkarna har sänkt vikten i sina större påsar. Den ena säger att det var det eller en prishöjning och folk, enligt dem, föredrog en viktminskning i så fall. (??)

Den andra har det briljanta svaret:

Citat:

Vår nya teknik skapar chips som är krispigare och godare än någonsin. Den nya tekniken innebär också bland annat att vi skivar potatisen lite tunnare. Vi får då fler chips skivor per kilo, vilket fyller mer i påsarna. Vi är alltså tvingade att minska gramvikten per påse, annars får chipsen inte plats i påsen.

Som förklaring på "sin" viktminskning av innehållet.

Och därav så försöker min arma hjärna förstå korrelationen av att om jag har en potatis och hyvlar den tunnare, blir det då mer "volym"/"innehåll" av den?

Påsarna i butik är ju lika halvtomma idag som förut. Visst, de kör med att innehållet "skakas" ner i påsarna under transport men min fråga är, är detta strunt som täckmantel för en prishöjning eller stämmer det, om de hyvlar potatisen mindre, blir det då sådan "volym"ökning i påsarna att samma vikt som innan inte får plats i påsen?

Detta kan garanterat vara den dummaste posten i år! :/ Men jag är rejält nyfiken men har inte förmågan att tänka "rätt"!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

om du exempelvis har 1 chips som är 2 mm tjockt. Om du då delar detta så du istället har 2 skivor ala 1 mm tjockt bör de ju faktist ta upp mer plats än ett 2 mm's OM de inte ligger exakt på varandra utan någon luft imellan sig. Dessutom är det väl kryddor osv på som också skulle öka vikten per påse.
Om vi säger att det är dubbelt så många chips i antal mot tidigare både det väl även bli dubbelt så mycket krydda då man får anta att varje chips fortfarande ska ha lika tjockt lager krydda på varje sida av chipset.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag vet! Urbota dum fråga och tråden är säkert i fel forumdel men jag bara måste få veta av någon som kan tänka!

Brukar slösurfa runt på Facebook, på firmor och läsa folks kommentarer om firmor i fråga. Till det kommer att jag är konsument av chips. Båda stora märkena i Sverige och därav inkluderas även de i min Facebookslösurfning.

Båda chipstillverkarna har sänkt vikten i sina större påsar. Den ena säger att det var det eller en prishöjning och folk, enligt dem, föredrog en viktminskning i så fall. (??)

Den andra har det briljanta svaret:

Som förklaring på "sin" viktminskning av innehållet.

Och därav så försöker min arma hjärna förstå korrelationen av att om jag har en potatis och hyvlar den tunnare, blir det då mer "volym"/"innehåll" av den?

Påsarna i butik är ju lika halvtomma idag som förut. Visst, de kör med att innehållet "skakas" ner i påsarna under transport men min fråga är, är detta strunt som täckmantel för en prishöjning eller stämmer det, om de hyvlar potatisen mindre, blir det då sådan "volym"ökning i påsarna att samma vikt som innan inte får plats i påsen?

Detta kan garanterat vara den dummaste posten i år! :/ Men jag är rejält nyfiken men har inte förmågan att tänka "rätt"!

Till att börja med så är luften till för att chipsen ej ska krossas när de transporteras. Luften i påsarna agerar då som en kudde som ser till att t.ex. 10 påsar ovanför inte krossar den understa. Om du trycker på en knuten plastpåse så blir den ju större och utblåst, men du kan inte krossa den (om inte du gör hål på påsen).

Och sedan, ja, chipsen kan ta mer volym, för chips är normalt inte helt släta när de ligger på ett bord utan de böjer och kröker sig, vilket gör att de inte kan paketeras så effektivt som man skulle vilja, då de inte ligger staplade likt Pringles. Hade du kört Pringles i en påse hade den säkert vart lika stor som de andra påsarna. T.ex. är golfbollar ett sådant exempel, endast en liten del av kartonger med bollar är utnyttjad, då bollarna inte staplas bra. Finns mycket tom "luft" i kartongerna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |