HTC Vive och Nvidia Pascal-kort lider av Displayport-problem

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive och Nvidia Pascal-kort lider av Displayport-problem

Den utvalda skara som äger både HTC Vive-headset och grafikkort av typen Geforce GTX 1080 eller GTX 1070 rapporterar problem med att använda headsetet med Displayport-adaptrar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

påkostat "specialadapter" incoming in 3...2...1...

xD skulle i alla fall inte förvåna mig om Nvidia skulle dra en sån grej och gör nån slags påkostat adapter för att "lösa" det här.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Störigt problem men inte hela världen dock. Använd HDMI-porten och du är fine Hade den inte fungerat alls hade det varit en helt annan femma

Visa signatur
Permalänk
Livsnjutare 😎

Tur man för det mesta kör pre-gen..

Maxwell tjänar mig väl!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Antar att betyget för 1080 ändras nu?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@celoz: troligen inte. man har ju inte ändrat betyget på 970 heller efter det visat sig att inte hela minnet gå på samma hastighet. det görs bara när det handla om AMD produkter.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

påkostat "specialadapter" incoming in 3...2...1...

xD skulle i alla fall inte förvåna mig om Nvidia skulle dra en sån grej och gör nån slags påkostat adapter för att "lösa" det här.

Eller en drivrutin.

Vore inte mer än rätt att Nvidia pröjsar folks adaptrar om dom köper en. Kanske t.om en bundle med spel. Fy fan vad värdelöst att ha ett headset och inte kunna använda det för att grafikkortet krånglar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@celoz: troligen inte. man har ju inte ändrat betyget på 970 heller efter det visat sig att inte hela minnet gå på samma hastighet. det görs bara när det handla om AMD produkter.

970 är ju dock fortfarande en bra produkt även om 0.5GB VRAM är långsammare. I AMDs fall handlade det väl om att GPUn kunde skada andra komponenter i datorn?

Permalänk
Medlem

Läste detta på Reddit. Dåligt, själv använder jag HDMI då jag läste att det är mindre latens.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

On topic: Förhoppningsvis går detta att lösa med en uppdatering. Tur som sagt att det finns en workaround för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@celoz: troligen inte. man har ju inte ändrat betyget på 970 heller efter det visat sig att inte hela minnet gå på samma hastighet. det görs bara när det handla om AMD produkter.

Allvarligt talat hur kan ni inte förstå skillnaden på ett kort som potentiellt kunde skada andra komponenter i datorn, alltså 480. Och ett kort som är helt normalt och inga fel på, men som Nvidias PR-avdelning ljög om specifikationerna?

Fråga dig även ang. just detta med HTC Vive och Pascal, är det skadligt eller är det bara ett ev. fel i drivrutiner exempelvis?

Edit: Nej det verkar inte som att det i verkligheten spelade någon roll att 480 använde mer ström via PCIe än vad den skulle. Men tror du att SweClockers vill riskera att någon köper kortet pga deras omdöme och sedan skadar sitt moderkort? Sluta gnäll herregud, dom tog t.o.m tillbaka omdömet när problemet blev löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@celoz: troligen inte. man har ju inte ändrat betyget på 970 heller efter det visat sig att inte hela minnet gå på samma hastighet. det görs bara när det handla om AMD produkter.

Fast 970 var ju inte sämre bara för att man kom på att Nvidia ljög. Kortet var detsamma som innan men specifikationerna fick ändras.

RX480 hade ju den minimala risken att skada moderkortet vilket i slutändan påverkar användarna mer än felaktiga specifikationer

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

@emilakered Några kommentarer ang betyg och om en justering kan vara aktuell enligt diskussionerna i tråden?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Datavetare

Ett mycket illustrativt exempel på varför det är väldigt lämpligt att alla parter ser till att följa gällande standarder och hålla sig in specificerade gränser!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

#DPgate det är en katastrof you guise.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

@ClintBeastwood: det är ju i alla fall nvidia's stil att göra "proprietary solutions" så det skulle inte förvåna mig. plus har man ett 1080 och en vive har man ju inte direkt ont om pengar. så det skulle inte vara nån överraskning.

Har man köpt ett gtx 1080 och en vive så är ont om pengar antgligen precis vad man har efteråt

Permalänk
Medlem

De har vetat om problemet sen början av juni. Utan nägon kommentar eller lösning. 970 rerun?

Vilken DP stöder Vive? Maxwell har 1.2 eller 1.3? För att stödja 1.4 måste 1.3 ligga i bakgrunden vad jag förstått.
Antar att Pascal har inte 1.2 i systemet därför kompatibilets problem, det är en HW funktion.

Permalänk
Medlem

ligger problemet på nvidias eller valves sida? helt ogrundade åsikter från mig känns som de ligger hos valve eftersom en dp-hdmi adapter fungerar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har just detta delikata problem... Skaffade en Vive i Maj och körde det knaggligt på mitt gamla GTX780 kort.

Hade sedan länge ställt in mig på att skaffa ett 1080-kort när de dök upp, vilket jag också gjorde. Hallelujah, vad bra VR flöt på.

Portarna blir upptagna fort, man ska ha skärm o projektor, och nu Viven också...
Fick precis hem en Displayport->Displayport mini-kabel... Rackarns också.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Gäller detta enbart Vive? eller finns det fler problem? Använder själv DP i kombination med Daisy Chain till 3 monitors totalt och detta på grund av att det inte finns bra kablar nog att hantera längden som behövs annars.

Skulle suga ifall detta inte funkar med 10x0 kort också då jag hade planer att uppgradera till dessa framöver.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Christley:

ligger problemet på nvidias eller valves sida? helt ogrundade åsikter från mig känns som de ligger hos valve eftersom en dp-hdmi adapter fungerar

Fast det fungerar för äldre Nvidiakort, det är bara för Pascal det inte fungerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Litenskit: Emil är på semester just nu så jag sköter den här sortens frågor just nu. Att rena Displayport-anslutningar till HTC Vive inte fungerar är så klart en brist, men inte en så pass allvarlig brist att det blir aktuellt att ändra betyget för Pascal-korten. Felet hos RX 480 är mycket större, AMD går utanför specifikationen och i värsta fall kan det leda till förstörd hårdvara hos kunden. När AMD åtgärdade felet med drivrutinsuppdateringen återställde vi betyget som RX 480 ändå fick innan problemen uppdagades.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

"HTC Vive och Nvidia Pascal-kort lider av Displayport-problem"

Vive lider väll inte av problem? Det är väll bara Nvidia som strulat till det lite?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@inquam: Kombinationen av de två lider av problem ja, men det är helt riktigt att felet ligger på Nvidias sida

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@celoz: troligen inte. man har ju inte ändrat betyget på 970 heller efter det visat sig att inte hela minnet gå på samma hastighet. det görs bara när det handla om AMD produkter.

Oavsett om man får 3.5 eller 4GB i maxfast så presterade 970 så pass bra att man fick sitt betyg. Hade varit en helt annan sak om man fick utnyttja 4GB på max hastigheten och sedan hittade man ett fel (säg för hög strömförbrukning) så man sänker hastigheten på 0.5GB.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@loevet: Jo, frågan var lite retorisk. Men överskriften är lite som att skriva "Volvo och kalle har problem med att hålla farten" när någon Kalle kör för fort i sin bil

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Litenskit: Emil är på semester just nu så jag sköter den här sortens frågor just nu. Att rena Displayport-anslutningar till HTC Vive inte fungerar är så klart en brist, men inte en så pass allvarlig brist att det blir aktuellt att ändra betyget för Pascal-korten. Felet hos RX 480 är mycket större, AMD går utanför specifikationen och i värsta fall kan det leda till förstörd hårdvara hos kunden. När AMD åtgärdade felet med drivrutinsuppdateringen återställde vi betyget som RX 480 ändå fick innan problemen uppdagades.

Felet är erkänt och fixat från AMD. Vad är kommentaren från nVidia felet är över en månad gammalt Som sagt är det 970 rerun.

Permalänk
Medlem

visste inte riktigt vad jag skulle göra när jag märkte detta för 3 veckor sedan när jag fick vive och en 1080 men skaffade en minidisplay till hdmi kabel så funkade det utmärkt

Visa signatur

Former trophy hunter with over 100 platinums

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz3r1:

visste inte riktigt vad jag skulle göra när jag märkte detta för 3 veckor sedan när jag fick vive och en 1080 men skaffade en minidisplay till hdmi kabel så funkade det utmärkt

Kan du inte testa att dra ett mail till Nvidia och fråga om du kan bli kompenserad? Om inte annat för vad kabeln kostade. Skulle vara intressant att se deras svar med tanke på att dom är medvetna om felet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Förra gången problem med Pascal nämndes, det med överklockning av DVI så tyckte jag personligen att det var ett litet problem. Stort för de som drabbas förstås men det var också väldigt få.

Men nu? Problem med att följa DP-standarden, Nvidia vägrat att kommentera om detta problem är illa och som flera varit inne på väldigt likt 3,5GB hanteringen.

Lite så iallafall jag kan undra vad mer som är fel på Pascal. Fungerar HDMI-portarna fullt ut? Några andra konstigheter?