Vad gäller återbetalning av CSN studiebidrag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Vad gäller återbetalning av CSN studiebidrag?

Hejsan.

Kör rakt på sak.

Går sista året nu inom restaurang gymnasiet i Stockholm och ska gå in i 16 veckors praktik. Saken är att jag inte har intresse av matlagning pågrund av att jag är underlärd inom det. Om jag ska gå på en praktik i 16 veckor och inte förstå det mesta så kommer jag må mentalt dåligt så fort jag sätter foten på restaurangen. Vill heller inte jobba med detta när jag gått ut.

Jag vill hellre jobba på ett riktigt jobb under denna tid istället för praktiken (har en säker plats för ett jobb)

Det ända som jag känner hindrar mig är CSN. Dom betalar ju 1050kr i månaden och jag vet att om man är borta för länge så drar dom in den, är det inte så att dom senare kräver att man betalar tillbaka det? Vad gäller? Vill verkligen inte gå på praktiken. Om nån har tips så uppskattar jag det enormt! Tack i förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Kan ju se praktiken som ett sätt att ändra det?

Men du kan vara lugn, du kan ringa CSN och påpeka att du inte studerar den tiden och förklara varför så bör de kunna lösa det, från arbetet sedan finns ju ett max du får tjäna per år men det lär du inte uppnå då iaf.
Största problemet jag ser är att skolan kanske kräver praktik för ett slutbetyg?

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiehjalp/studiebidra...

Studiebidraget är 1 050 kronor i månaden.
Du får studiebidraget 10 månader under året.
I juli och augusti får du inte något studiebidrag.
Studiebidraget behöver du inte betala tillbaka.
När kommer pengarna?

du kan någ också kolla det med CSN's kundservice vad som gäller just angående praktiken men så som jag förstå det är det värsta du kan råka ut för att inte få bidrag den månaden.

edit: det du tänker på är någ studielån. men den få du först vid högre utbildningar eller t.ex. studier på komvux eller liknande.

Case: Fractal Design Define S with 4x Noctua NF-A14 (3x in 1x out)/ Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (6004 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 @3200Hz 16GB (2x8) / GPU: MSI RX Vega 64 with Raijintek Morpheus II with 2x Noctua NF-F12 PWN / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 + Acer CB290C / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Ferrat:

Kan ju se praktiken som ett sätt att ändra det?

Men du kan vara lugn, du kan ringa CSN och påpeka att du inte studerar den tiden och förklara varför så bör de kunna lösa det, från arbetet sedan finns ju ett max du får tjäna per år men det lär du inte uppnå då iaf.
Största problemet jag ser är att skolan kanske kräver praktik för ett slutbetyg?

Jo visst kan man det, dock så jobbade jag i 3 veckor i tvåan och blev bemött ganska dåligt pga att jag inte hade sådan kunskap.
Ska ta en sväng o ringa CSN senare och höra vad dom säger angående det.

Grejen med slutbetyget är att jag har klantat mig inom Matematiken. Jag har haft svårt för matte i hela mitt liv så fick inte godkänt i det under gymnasiet. Svenska och engelska är de som jag har godkänt i. Min plan var att få pappret att jag har gått 3 år i gymnasiet som jag sedan kan använda då jag ansöker in till SL. Har familjemedlemmar från olika håll inom SL som har pratat med sin chef som har gett mig ett OK om jag får pappret på 3 års gymnasium.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Bernd_P1:

http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiehjalp/studiebidra...

Studiebidraget är 1 050 kronor i månaden.
Du får studiebidraget 10 månader under året.
I juli och augusti får du inte något studiebidrag.
Studiebidraget behöver du inte betala tillbaka.
När kommer pengarna?

du kan någ också kolla det med CSN's kundservice vad som gäller just angående praktiken men så som jag förstå det är det värsta du kan råka ut för att inte få bidrag den månaden.

edit: det du tänker på är någ studielån. men den få du först vid högre utbildningar eller t.ex. studier på komvux eller liknande.

http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiehjalp/skolk-1.469...

Om du skolkar

Om du är borta från skolan
utan att någon lärare har sagt ja till det,
räknar CSN det som skolk.
Då kan du bli av med studiebidraget.

Om du är sjuk
eller om du fått ledigt från skolan,
räknar vi inte det som skolk.

Om du fått pengar som du inte har rätt till
för att du skolkat,
måste du betala tillbaka dem.

Det heter studiebidrag av en anledning. Skolkar man får man inga pengar och kan bli skyldig att betala tillbaks. Meningen du markerade är bara för att förtydliga att det är ju ett bidrag och inte ett lån. Rent generellt kan du alltid bli skyldig att betala tillbaks bidrag om du fått dem utan att ha rätt till det. Att ta ut studiebidrag när man skolkar är bidragsfusk vilket kan leda till böter och till och med fängelse i grova fall. Så i värsta fall får trådskaparen alltså både betala tillbaka pengarna och dessutom betala dagsböter.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24