Kan man sälja vidare Origin-spel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Apr 2011

Kan man sälja vidare Origin-spel?

Jag har ett gäng fysiska spel på skiva som jag har aktiverade i mitt Origin-konto.
Spelar inte längre, alls, och tänkte nu sälja vidare dem men funderar på om det uppstår komplikationer för köparen när han ska aktivera spelen i sitt Origin..? Hittar ingenstans i Origin där man kan ta bort spelen från sitt konto.

Någon som har erfarenhet av detta? Går det problemfritt eller är det osmidigt?

Mvh.

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Trädvy Permalänk
Medlem
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009

Tyvärr inte, "DRM" spel binds till ditt konto, så vitt jag vet.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Hope 12.1

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Apr 2011

Attans...

Nåja, det var värt ett försök iallafall! 😊

Skrivet av Jonssown:

Tyvärr inte, "DRM" spel binds till ditt konto, så vitt jag vet.

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015

Tyvärr är enda sättet att sälja vidare hela kontot.

Sagt det förut. GOG.COM ... DRM-fritt. Bättre än Uplay, Origin eller STEAM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Exxovion:

Sagt det förut. GOG.COM ... DRM-fritt. Bättre än Uplay, Origin eller STEAM.

Fast enligt GOGs användaravtal (3.3) så får du inte sälja spel du köpt från dem, eller ditt GOG-konto heller för den delen. Eftersom spel du köpt från GOG inte har något kopieringsskydd så kan du förstås sälja dem ändå, men du kan inte överföra ägarskapet av dem till köparen. Och då handlar det ju inte längre om att sälja ett begagnat spel, utan om att sälja en kopia man själv producerat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av perost:

Fast enligt GOGs användaravtal (3.3) så får du inte sälja spel du köpt från dem, eller ditt GOG-konto heller för den delen. Eftersom spel du köpt från GOG inte har något kopieringsskydd så kan du förstås sälja dem ändå, men du kan inte överföra ägarskapet av dem till köparen. Och då handlar det ju inte längre om att sälja ett begagnat spel, utan om att sälja en kopia man själv producerat.

Ja, skillnaden är ju snarare att du kan fortsätta att använda dina GOG-spel oavsett vad som händer med GOG samt deras rättigheter och/eller intresse av att distribuera spelet.
(Till skillnad från hur det fungerar med t.ex. Steam, Origin och Uplay.)

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av evil penguin:

(Till skillnad från hur det fungerar med t.ex. Steam, Origin och Uplay.)

När det gäller Steam så är dock DRM valfritt för speltillverkaren, det finns gott om spel på Steam som är utan DRM och därför går att spela utan Steam-klienten när man väl installerat dem. Fast majoriteten av alla spel på Steam använder ändå DRM av något slag, till skillnad mot GOG där DRM-fritt är ett krav.