Gigabyte Geforce GTX 1080 G1 Gaming

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Gigabyte Geforce GTX 1080 G1 Gaming

Även taiwanesiska Gigabyte satsar på Nvidias flaggskepp Geforce GTX 1080, där den egenstöpta modellen G1 Gaming tar plats i testlabbet med både fabriksöverklockning och förbättrad kylning.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jun 2002

Tragiskt att se att Windforce 3x kylaren är mer eller mindre värdelös nu. Kylaren har varit min favorit i många år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av altair4:

Tragiskt att se att Windforce 3x kylaren är mer eller mindre värdelös nu. Kylaren har varit min favorit i många år.

Värdelös? Jag har bara skummat igenom testet men vad jag ser så är alla i princip lika bra/dåliga, eftermarknadskylare dvs. Skiljer någon siffra här och där och har väl varit så ett par år (minst, vad jag kommer ihåg).

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Sony MDR-1A | S8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av altair4:

Du kan sätta på silent mode i deras mjukvara, graderna ökar smått till ca ~75 men låter knappast någonting under full load.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av recension:

Nackdelar: Spoltjut hos testexemplaret.

Suck...

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jun 2002

@lossah:

Har läst flera tester och Pallit, MSI, Asus för att nämna några har alla klart bättre kylare. Windforce 3x brukade vara istort sett lika bra som de bästa även fast Gigabyte de senaste åren haft en värdelös fläktkurva, men den har varit lätt att justera. Börjar undra om de försöker spara pengar på kylaren och att den faktiskt är sämre än tidigare versioner av Windforce 3x. Tar hellre tillbaks den som krävde 3st kortplatser som jag hade på mitt GTX 670. Den var knäpptyst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2010

Tur att jag köpte ett:
Gigabyte GeForce GTX 1080 Xtreme Gaming

Hade ett Gigabyte 980 G1 innan och var nöjd.
Den modellen hade 2st 8 pins kontakter.

Spelar Just Nu: D2: La ner PGA Bullet Magnetism Väntar På: Identity, HL 3, BO4
Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: Intel Core i7 4790K 4GHz Kylare: Corsair Hydro H80i Internminne: Corsair Vengeance Pro 16GB (2x8GB) 2666MHz GPU: Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Xtreme HDD: 2TB WD Red SSD: Samsung 850 PRO 256GB & Samsung 840 PRO 256GB & Samsung 850-Series EVO 500GB OS: Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av altair4:

Vad pratar du om? den har ju bäst temperaturer av de hittils testade GTX 1080.

EDIT : Asus Strix går 3c svalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

När jag såg rubriken tänkte jag "Högljutt & spoltjut", synd att man hade rätt, hade Gigabytes 7970 och var jättenöjd.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Ruzikx:

Asus Strix går några grader kallare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av MinscS2:

ja jag fattar inte hur detta kan vara så relativt vanligt numera. Kostar det massa extra att tillverka kort utan spoltjut, så tillverkarna sparar in och struntar i att kortet tjuter?

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av AstroFinken:

Asus Strix går några grader kallare

aa, Såg det också nu. Men 3c är ingen stor "dealbreaker" när det kommer till 66-69c. Redan svalt nog för att vara luft

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009

"Spoltjut hos testexemplaret"

Varför klarar inte tillverkarna av att göra sig av med detta problemet? Detta med spoltjut är väl något som tillkommit på senare grafikkort?

Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I LG G3 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 PS3 & X360 I 2DS DS PSP I Canon EOS M I Raspberry Pi 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norberg
Registrerad
Okt 2011

Har spoltjut i mitt 1070 G1 Gaming också.. TROR jag, låter som att det kommer från nätaggregatet men jag hade inte spoltjut med mitt 970 från EVGA så jag vet inte.. Så här i efterhand hade jag valt ett annat kort men jag är ändå nöjd

|Moderkort: MSI X370 Krait Gaming |GPU: Palit GTX 1080 Dual OC
|CPU: Ryzen 7 1700 |PSU: BF Whisper M 550W |SSD: Samsung Pro 960 240GB
|Minne: 16GB Corsair LPX DDR4 3200 Mhz |Chassi: Phanteks Enthoo Pro
|Datorskärm: AOC Agon AG271QG 27" 1440p 165Hz IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Swedish Berserk:

"Spoltjut hos testexemplaret"

Varför klarar inte tillverkarna av att göra sig av med detta problemet? Detta med spoltjut är väl något som tillkommit på senare grafikkort?

har nog snarare att göra med att datorerna blir allt tystare så det märks mer. mitt evga 1080 har märkbart spoltjut, det har även mitt sapphire 290x och mitt gigabyte 680 hade det. alla tre lät mer överklockade än i stock. tror att alla kort har spoltjut, varierar bara hur mycket och märks även olika mycket beroende på hur högljudd datorn är. själv tycker jag inte att det är så farligt då både sidopanelen och hörlurar gör väldigt mycket mot just spoltjut. utan hörlurar och sidopanel är det mycket värre.

Stationär: Corsair Crystal 570X | EVGA Z170 Classified K | i7 6700K | EVGA GTX 1080 | Corsair Dominator Platinum 16GB | Custom Loop | Corsair HX750i | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q & AOC q2770Pqu | Corsair Scimitar RGB | Corsair K70 LUX RGB | Philips Fidelio X2 | Samson Meteor | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Ruzikx:

aa, Såg det också nu. Men 3c är ingen stor "dealbreaker" när det kommer till 66-69c. Redan svalt nog för att vara luft

Asus kylaren är samtidigt också tystare, bägge tystare och kallare så är det bra skilldnad.

FX-8350 | 290 Tri-x | 2x8GB | Asus Crosshair V Formula-z | Corsair TX 650W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av versions:

har nog snarare att göra med att datorerna blir allt tystare så det märks mer. mitt evga 1080 har märkbart spoltjut, det har även mitt sapphire 290x och mitt gigabyte 680 hade det. alla tre lät mer överklockade än i stock. tror att alla kort har spoltjut, varierar bara hur mycket och märks även olika mycket beroende på hur högljudd datorn är. själv tycker jag inte att det är så farligt då både sidopanelen och hörlurar gör väldigt mycket mot just spoltjut. utan hörlurar och sidopanel är det mycket värre.

Precis, kan säkert ha haft spoltjut någonstans i min Pentium 4-burk, men vem vet - hela datorn lät som en astmatisk dammsugare 24/7.

i5 4690k / Asus H81i-plus / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis (fläkt-mod) / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av xpanterx:

När jag såg rubriken tänkte jag "Högljutt & spoltjut", synd att man hade rätt, hade Gigabytes 7970 och var jättenöjd.

Intressant, hade själv ett Gigabyte 7970 Ghz och var inte alls nöjd med det. Varmt, högljutt och påtagligt spoltjut. Skulle aldrig köpa en Windforcekylare igen. Tycker man ser denna generationen att i princip samtliga övriga kylare i samma prisklass är bättre sett till kylningskapacitet/dB.

ASUS Z170I PRO GAMING | i5 6600K | ASUS GTX 970 Strix | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av altair4:

Vadå värdelös? Den gör ju sitt jobb och placerar sig ganska högt i grafen också.

Skrivet av Marticus:

ja jag fattar inte hur detta kan vara så relativt vanligt numera. Kostar det massa extra att tillverka kort utan spoltjut, så tillverkarna sparar in och struntar i att kortet tjuter?

Kan ju även bero på att spoltjut är som ett lotteri. Ibland händer det bara och då är det svårt att motverka det. Handlar helt enkelt om otur.

Skrivet av versions:

Måste haft enormt med tur i så fall. Har aldrig haft spoltjut i något av mina grafikkort eller mina nätagg. Det enda spoltjut jag hört är från brorsans CPU kylare.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

@magkliarn: Ok! Kanske jag som hade tur med mitt kort

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

Bara jag som gillar att det är ett eget kretkort som som inte är högre än 12.5 cm. är nog det ända jag hittat. gillar inte att alla kort blivit så höga som då många ligger på 14 cm

dock känns det som att evga acx3.0 med referens kort är bättre. får se om det är samma med 1070

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Registrerad
Jan 2015

Har frågat mig ett tag varför ni har standard Fire Strike i syntetiska tester och extreme Fire Strike på överklockningsresultat @JonasT?

Går ju inte att jämföra rakt av om man känner för att göra det.

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Ruzikx:

EDIT : Asus Strix går 3c svalare.

Låg temp på bekostnad av högt ljud.

Det skulle vara kul om Swec kunde testa detta kort.
Gigabyte Extreme Water Cooling

eller EVGA's Hybrid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

@JonasT

Vid normal överklockning lär väl knappast en 8pin begränsa? Är ju inga svårigheter att dra 25A över en 8pin. Visst, det är utanför specifikationerna men det är man när man överklockar ändå. Kan det vara så att stock (BIOS) strömbudgeten blir låg och därav när man höjer strömbudgeten procentuellt så blir den totala summan lägre gentemot andra kort?

Är det jag som missminner mig men är även detta kortet mycket smalare än dem andra 1080 korten? (Syftar på hur mycket PCB'n sticker ut utanför bracket'en.) Vet inte om man borde egentligen ge detta kortet positivt för det eller dem andra minus för ineffektivt bruk utav PCB yta.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av chipw00t:

Har frågat mig ett tag varför ni har standard Fire Strike i syntetiska tester och extreme Fire Strike på överklockningsresultat @JonasT?

Går ju inte att jämföra rakt av om man känner för att göra det.

De testar alla tre utan överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Stationär: Corsair Crystal 570X | EVGA Z170 Classified K | i7 6700K | EVGA GTX 1080 | Corsair Dominator Platinum 16GB | Custom Loop | Corsair HX750i | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q & AOC q2770Pqu | Corsair Scimitar RGB | Corsair K70 LUX RGB | Philips Fidelio X2 | Samson Meteor | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Registrerad
Jan 2015

Ja, det har du rätt i @versions. Det jag egentligen borde ha undrat är varför OC-resultaten bara körs i 1440p. Merarbete som inte ger så mycket kanske?

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

GPU Boost 3.0 verkar ju vara helt sjukt bra på att ta utnyttja kraften i 10x0 korten. Är jävligt imponerad av hur det nästan aldrig blir några större förbättringar efter en manuell överklock.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av magkliarn:

Intressant, hade själv ett Gigabyte 7970 Ghz och var inte alls nöjd med det. Varmt, högljutt och påtagligt spoltjut. Skulle aldrig köpa en Windforcekylare igen. Tycker man ser denna generationen att i princip samtliga övriga kylare i samma prisklass är bättre sett till kylningskapacitet/dB.

Hade ett gigabyte 780 ti som går upp i 82 grader o fläkten lät som ett jetplan

Mitt nuvarande 1080 från palit är rena drömmen.. Knäpptyst o klocka satan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006

Oj, det var verkligen inte imponerade någonstans jämfört med konkurrenterna.

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015

Mest intresserad av hur mycket gigabyte 1070 mini OC landar på i fläktljud o temperatur! Måste ha i min itx burk

Skickades från m.sweclockers.com

Keep on creating