Funderingar kring spelkontroller (Stem controller, XBO Elite, Xbox 360)

Permalänk
Avstängd

Funderingar kring spelkontroller (Stem controller, XBO Elite, Xbox 360)

Tjenare alla SweC:are!

Förskrift (istället för försnack):

Har grubblat, och hur mycket jag en söker, kollar reviews m.m, försöker få det spritt så inga är sponsrade för att de ska få sälja mer av just sin spelkontroll, beroende på företag/dosa i fråga.

Kring kontrollerna:
Har kollat runt, och tycker Xbox one Elite-kontrollen verkar intressant, då den har spakarna som man känner fysiskt, vilket jag upplever nice, då jag är van från min Xbox 360 kontroll med det.

Men anser att min Xbox 360 kontroll borde väl rent teoretiskt kunna använda liknande mjukvara som den Microsoft utvecklat till XBO Elite kontrollen, och undrar om det finns någon som vet om det finns något utvecklat mappnings-program för Xbox 360 kontrollen så jag kan simulera fysiska tangentbords-tryckningar och simulera muspekare respektive höger och vänsterklick?

Då jag förstått det som att det är den funktionen man får extra utöver utbytandet av spakar, paddles med mera med XBO Elite kontrollen, och således kommer bli den funktion jag betalar för om jag väljer att byta upp mig, men att Microsoft med flit gjort att Elite-versionen av kontrollen är mindre begränsad än ordinarie kontrollen till XBO när det kommer till konfigureringsmöjligheter, grymt sa grisen, fult sa jag :/

Annars så funderar jag på Steam controller, då den erbjuder en lika bred anpassningsmöjlighet som XBO Elite kontrollen, men till avsevärt lägre pris, och att det inte är två styrspakar kan jag vänja mig vid.

Fråga relaterad till:
Och jag tänkte passa på att fråga, både om er input, samt om någon vet vilken som har störst användardatabas bakom sig som bidrar med flest kontroll-profiler?

Rent teoretiskt så borde det vara Steam kontrollen då den borde ha en mer tilltalande prislapp för "casual gamers" kan tänkas, men det är bara vad jag får för mig i huvudet, då bägge är en investering, än om det ena inte utesluter att jag köper det andra

Bonusfråga om kontroll-ställ:
Sen tänkte jag utöver det fråga, om någon har tips på schyssta ställ, eventuella laddningsställ till kontrollerna? Det får även vara universal variant, eller om ni har billiga tips på produkter man kan köpa på IKEA exempelvis, eller kan göra enkelt själv så är även det ett alternativ, då jag har tillgång till trävirke på jobbet bl a, hit me with inspiration!

Tusen tack på förhand för svar och eventuell vägledning i valet av kontroll och ställ!
Med vänliga hälsningar RazerBlader!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har själv 2st xbox one kontrollers och köpte en elite. Kommer aldrig mer gå tillbaka till vanliga kontrollers.

Prövade steamkontrollern hos en kollega i 10 minuter i mad max, men det är liksom som att "lära om sig" vad gäller kontrollers. Det är svårt nog att spela FPS med en kontroller, och att behöva lära om sig en gång till är inte värt. Vidare känns steamkontrollern som en 199kr deltaco, och jämfört med elite-kontrollern är det natt och dag.

Köp en XBO-elite, och sen kan du tramsa runt i civ5 i soffan om du promt måste ha en steamkontroller.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Jag har själv 2st xbox one kontrollers och köpte en elite. Kommer aldrig mer gå tillbaka till vanliga kontrollers.

Prövade steamkontrollern hos en kollega i 10 minuter i mad max, men det är liksom som att "lära om sig" vad gäller kontrollers. Det är svårt nog att spela FPS med en kontroller, och att behöva lära om sig en gång till är inte värt. Vidare känns steamkontrollern som en 199kr deltaco, och jämfört med elite-kontrollern är det natt och dag.

Köp en XBO-elite, och sen kan du tramsa runt i civ5 i soffan om du promt måste ha en steamkontroller.

Det var det som ante mig, tack även för att du fått tillfälle att testa steam-controllern även, då det är skönt att få en åsikt från en som testat bägge kontrollerna

Och jag förstår hur du menar ang. att lära om sig, steam-kontrollern skippar jag helt då, då det inte verkar vara värt det då en annan grubblat fram och tillbaka.

Kollat än mer på reviews med mera om båda ditona, XBO Elite-kontrollern upplevs mer färdig, medan Steam-kontrollern påminner om en plastleksak man kan köpa på en lågbudget-butik

Inputen vägde så tungt utöver mitt egna resonemang att det blir fan en XBO Elite, då jag är så inkörd på 360-dosan redan även att man mer har vanan, och bara får vänja in sig vid de välkomna paddlarna på baksidan

Fråga om ställ/batterpiack/mottagare:
Har du trådlös handkontrollsmottagare och så till datorn samt laddningsställ? Tänkte om du hade tips på butik som har både kontrollen, laddstation med medföljande batteri (då större batterin som räcker för några timmars spelande), och mottagare?

Annars hittar jag nog det ev. då jag kollat runt lite och hittat några alternativ

Då jag tänkte att det är perfekt även när man sitter i soffan, att skrota min gamla IR-fjärr och programmera/ställa in dosan för VLC och navigation i windows-miljö.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Om du inte har en kontroll i dagsläget så köp en xboxkontroll, inte speciellt nöjd med min steam controller

Permalänk

Xbox One eller Elite är vad jag röstar på!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av RazerBlader:

Fråga om ställ/batterpiack/mottagare:
Har du trådlös handkontrollsmottagare och så till datorn samt laddningsställ? Tänkte om du hade tips på butik som har både kontrollen, laddstation med medföljande batteri (då större batterin som räcker för några timmars spelande), och mottagare?

Annars hittar jag nog det ev. då jag kollat runt lite och hittat några alternativ

Då jag tänkte att det är perfekt även när man sitter i soffan, att skrota min gamla IR-fjärr och programmera/ställa in dosan för VLC och navigation i windows-miljö.

Jag köpte en GP powerbank för att ladda batterier till XBox-elite-kontrollern, men ibland kör jag på den bundlade ladd-sladden. Man behöver liksom inte ha batterier i kontrollern för att spela köper du en elite-kontroller så ingår en väldans tjock och lång (säkert tre meter) sladd så den kan laddas.

Du behöver alltså ingen laddstation, utan koppla bara in kontrollern med USB-sladden som ingår och spela på! Sitter det batterier i kontrollern så laddas dom, annars inte.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stn1337:

Om du inte har en kontroll i dagsläget så köp en xboxkontroll, inte speciellt nöjd med min steam controller

Tack för svaret, det förenklar valet än mera

Skrivet av MischievousError:

Xbox One eller Elite är vad jag röstar på!

Blir Elite all the way!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Jag köpte en GP powerbank för att ladda batterier till XBox-elite-kontrollern, men ibland kör jag på den bundlade ladd-sladden. Man behöver liksom inte ha batterier i kontrollern för att spela köper du en elite-kontroller så ingår en väldans tjock och lång (säkert tre meter) sladd så den kan laddas.

Du behöver alltså ingen laddstation, utan koppla bara in kontrollern med USB-sladden som ingår och spela på! Sitter det batterier i kontrollern så laddas dom, annars inte.

Jaha, det fanns något nytt att lära sig trots reviews

fastän jag kommer köpa en laddstation med tiden, eller om jag gör en CAD-fil o ber brorsan skapa ett ställ i plåt så man får estetiken som man vill, gillar när saker har sin "plats", är lite OCD för en annan
Tack återigen för inputen, den är grymt uppskattad!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.