Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Ditt favorit Biblecitat?

Jag är inte kristen och har heller inte läst bibeln och är således inte så insatt.
Men av det jag kommit över så är mitt favoritcitat Corinthians 15:33.

Skrivet av Corinthians 15:33:

Do not be misled: "Bad company corrupts good character."

Eller på svenska...

Skrivet av Corinthians 15:33:

Bli inte vilseledda. Dåligt umgänge fördärvar nyttiga vanor.

Bibeln på Engelska finns på Biblehub. På svenska finns den på Watchtower Online Library.

Skriv gärna inte bara vilket kapitel utan klistra även in citatet så jag kan läsa det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Predikaren 7.26
då fann jag något som var bittrare än döden: kvinnan

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

Ptja, Ezekiel 25:17 är ju inte helt fel i rätt kontext
Kanske inte ett citat, men snarare en passage.

Citat:

The path of the righteous man is beset on all sides by the inequities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he who, in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of the darkness. For he is truly his brother's keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know I am the Lord when I lay my vengeance upon you.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Uppenbarelseboken 13:18 en av de mer kända

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Jag går nog efter Piss-Bosse. (0:35)

Dold text
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

When the righteous increase, the people rejoice, but when the wicked rule, the people groan.

Slaves, obey your earthly masters with respect and fear, and with sincerity of heart, just as you would obey Christ.

Dold text

Submit yourselves for the Lord's sake to every authority instituted among men: whether to the king, as the supreme authority.

Dold text

But those who desire to be rich fall into temptation, into a snare, into many senseless and harmful desires that plunge people into ruin and destruction.

Dold text

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008

moseboken 21:7
If a man sells his daughter as a servant, she is not to go free as male servants do.

Moseboken 31:17-18
17 Now kill all the boys. And kill every woman who has slept with a man.
18 but save for yourselves every girl who has never slept with a man.

§1.2 /screamin-daemon, moderator
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inomhus
Registrerad
Dec 2004

Bibeln är en kul fantasybok, men kunde du inte hitta något bättre än Jehovas Vittnens förvirrade version? Föreslår http://www.bibeln.se.

Hela Uppenbarelseboken skulle fungera utmärkt som fläskig biofilm, och där finns också det välkända introt till Iron Maidens The Number of the Beast. Upp 12:12 och 13:18 på engelska: "Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the beast with wrath, because he knows the time is short... Let him who hath understanding reckon the number of the beast for it is a human number, its number is Six hundred and sixty six."

Rent citatmässigt brukar jag påkalla mina kollegors uppmärksamhet med Matteus 11:15: Hör, du som har öron!

Matteus 11:26 användes flitigt och sarkastiskt medan jag bodde hemma: Ja, fader, så har du bestämt.

För övrigt roas jag av de abrahamitiska religionernas besatthet av förhudar. Ta till exempel Sauls lömska plan för att få David dödad av filistéerna:

Skrivet av 1 Sam 18:25-29:

Då tillsade Saul dem att de skulle säga så till David: ”Konungen begär ingen annan brudgåva än förhudarna av ett hundra filistéer, för att hämnd så må tagas på konungens fiender.” Saul hoppades nämligen att han skulle få David fälld genom filistéernas hand. När så hans tjänare omtalade för David vad han hade sagt, ville David gärna på det villkoret bliva konungens måg; och innan tiden ännu var förlupen, stod David upp och drog åstad med sina män och slog av filistéerna två hundra man. Och David tog deras förhudar med sig, och fulla antalet blev överlämnat åt konungen, för att han skulle bliva konungens måg. Och Saul gav honom så sin dotter Mikal till hustru. Men Saul såg och förstod att HERREN var med David; Och Sauls dotter Mikal hade honom kär. Då fruktade Saul ännu mer för David, och så blev Saul Davids fiende för hela livet.

200 filistéerförhudar, ingen dålig brudgåva!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Johannes 8:44:
Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar.

Eller på engelska:
Ye are of your father the devil, and the lusts of your father ye will do.

Fanns citerat på en plansch med Glenn Danzig som en fallen ängel jag hade i tonåren. Inte mycket vettigt där i för övrigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Caernoga:

För övrigt roas jag av de abrahamitiska religionernas besatthet av förhudar. Ta till exempel Sauls lömska plan för att få David dödad av filistéerna:
200 filistéerförhudar, ingen dålig brudgåva!

Haha, jag ser framför mig en farsa som bara vill bli av med sin dotters dryga pojkvän. "Fint, ni får gifta er. Men bara om du går ut och fixar 200 snubbars förhudar" (dåtida variant av "när grisar kan flyga"?). Han lär ju ha blivit duktigt paff när grabben faktiskt kom tillbaka med dem

On topic:
Oklart om detta står med i den faktiska Bibeln, men det skulle i så fall vara mitt favoritcitat

"DOMINE Deus Omnipotens, Rex regum et Dominus dominantium, in cuius manu omnis victoria consistit..."

http://www.preces-latinae.org/thesaurus/Pater/DomineDeus.html

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Jun 2012

Frisk bok...

5 Mosebok 21:18-21Svenska 1917 (SV1917)

18 Om någon har en vanartig och uppstudsig son, som icke lyssnar till sin faders och sin moders ord, och som, fastän de tukta honom, ändå icke hör på dem,

19 så skola hans fader och hans moder taga honom och föra honom ut till de äldste i staden, till stadens port.

20 Och de skola säga till de äldste i staden: »Denne vår son är vanartig och uppstudsig och vill icke lyssna till våra ord, utan är en frossare och drinkare.»

21 Då skall allt folket i staden stena honom till döds: du skall skaffa bort ifrån dig vad ont är. Och hela Israel skall höra det och frukta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inomhus
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Kuncan:

Frisk bok...

5 Mosebok 21:18-21Svenska 1917 (SV1917)

18 Om någon har en vanartig och uppstudsig son, som icke lyssnar till sin faders och sin moders ord, och som, fastän de tukta honom, ändå icke hör på dem,

19 så skola hans fader och hans moder taga honom och föra honom ut till de äldste i staden, till stadens port.

20 Och de skola säga till de äldste i staden: »Denne vår son är vanartig och uppstudsig och vill icke lyssna till våra ord, utan är en frossare och drinkare.»

21 Då skall allt folket i staden stena honom till döds: du skall skaffa bort ifrån dig vad ont är. Och hela Israel skall höra det och frukta.

Obligatoriskt klipp:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jun 2011

varför ska man citera biblen den e så pass gammal att vi säger ju bättre fraser dagligen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012

"Om en man har tagit sig en hustru, och när han ligger hos henne ej finner tecken på att hon är jungfru, skall man föra ut flickan utanför dörren till hennes faders hus, och männen i staden skall stena henne till döds" (Bibeln, 5 mos 22:13-21) Detta citat tycker jag är ganska fint

Sedan gillar jag även följande: "Den som försöker få dig att förleda dig att tro på en annan gud ska han dödas" (Bibeln, 5 mos 13:6)

Jag älskar religion

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

Mitt favoritcitat kommer från Första Thessalonikerbrevets femte kapitel, verserna 16 till och med 22 (1 Tess 5:16-22):

``Var alltid glada, be utan uppehåll och tacka Gud i allt. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus. Släck inte Anden. Förakta inte profetior, men pröva allt, behåll det goda och håll er borta från allt slags ont.
''

Många har fått för sig att kristna är trångsynta, dumma, tråkiga och allmänt korkade. Här uppmanas dock till glädje, att ha huvudet på skaft och inte svälja allt med hull och hår samt att i allt vara tacksam oavsett vad livet kastar på en.

Linux: the operating system with a CLUE; Command Line User Environment.

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av GLaDER:

``Var alltid glada, be utan uppehåll och tacka Gud i allt. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus. Släck inte Anden. Förakta inte profetior, men pröva allt, behåll det goda och håll er borta från allt slags ont.
''

Många har fått för sig att kristna är trångsynta, dumma, tråkiga och allmänt korkade. Här uppmanas dock till glädje, att ha huvudet på skaft och inte svälja allt med hull och hår samt att i allt vara tacksam oavsett vad livet kastar på en.

Gäller det även kvinnor?

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

It is better to live in a desert land than with a quarrelsome and fretful woman.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Tannhäuser Gate
Registrerad
Sep 2003

Ett inlägg som bröt mot §11 i forumets regler raderades.

Citat:

§11 Synpunkter på moderering eller webbplatsen
Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skriv inte om det i forumet. Mer allmänna synpunkter på forumet eller webbplatsen i övrigt går det däremot bra att lämna genom att skapa en tråd i forumdelen Feedback.

Mvh
Überklass
Moderator

|| SWECLOCKERS.COM || uberklass@sweclockers.com ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

"Favorit" Matthew 5:17
Jesus säger : Do not think that I have come to abolish the Law or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfill them.
https://en.wikipedia.org/wiki/Matthew_5:17

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Mar 2012

Det är skrämmande hur många citat som handlar om att döda kvinnor och barn... Tack gode lov att man inte är religiös fanatiker.

Define R4 Black | Asus P8Z77-V | Intel i5 3570K | Samsung 850 PRO 256GB
WD Caviar Black 500GB | Gigabyte GTX 980 ti | Corsair Vengeance LP 16GB
Newton R2 800w | Silent Wings 2 140mm | Silent Series R3 140mm | Windows 7

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Ystad
Registrerad
Okt 2010

Bästa citat från 666:666

"Sköt dig själv och skit i andra, trotsa gud och heligt vandra"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Flygman:

"Om en man har tagit sig en hustru, och när han ligger hos henne ej finner tecken på att hon är jungfru, skall man föra ut flickan utanför dörren till hennes faders hus, och männen i staden skall stena henne till döds" (Bibeln, 5 mos 22:13-21) Detta citat tycker jag är ganska fint

Sedan gillar jag även följande: "Den som försöker få dig att förleda dig att tro på en annan gud ska han dödas" (Bibeln, 5 mos 13:6)

Jag älskar religion

Finns ju även denna juvel. Bibeln är inte direkt för jämställdhet.

Om en man träffar en orörd flicka som inte är trolovad och förgriper sig på henne och de ertappas när han ligger med henne, skall mannen som låg med henne ge femtio siklar silver till flickans far. Han skall sedan gifta sig med henne, eftersom han har lägrat henne, och får inte skilja sig från henne så länge han lever.

5 Mos 22:28-29

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?