Hjälp med ljudkort/DAC till Phillips Fidelio X2?

Permalänk
Medlem

Hjälp med ljudkort/DAC till Phillips Fidelio X2?

Hej, har sökt i forumet och hittat liknande trådar, men inte fått det svar jag söker.

Jag har precis beställt ett par X2 och undrar nu om ljudkortet från mitt moderkort, "Realtek ALC1150 Codec", kommer duga eller om ljudkvalitén kan höjas drastiskt med ett internt/externt ljudkort, DAC eller hörlursförstärkare? Och isåfall om det finns något bra för under 1000?

Hörlurarna kommer användas till spel och musik med häftig bas. Tror ni det går att fejka surround med det inbyggda ljudkortet?

Tack på förhand! MVH Blubbqw

Permalänk
Medlem

ljudkortet på ditt moderkort kommer duga men om du vill ha något bättre så finns AudioQuest dragonfly på hifiklubben för 898kr vilket har en bättre dac/amp än det inbyggda ljudkortet.

Vet inte riktigt varför du vill fejka surround det kommer bara låta sämre, men om du absolut måste ha det så finns det säkert i drivrutinen till ljudkortet eller så kan du använda razer surround vilket ska fungera med alla ljudkort, men jag skulle rekommendera att du inte använder det och istället använder "headphone/headset mode" i spel, det brukar finnas under audio settings

Permalänk
Medlem

@Zerkon: Jag vet inte jag har bara fått för mig att det är en aning lättare att höra vartifrån fiender kommer då. Finns det inte någon 3D-inställning i vissa spel gjord för detta?

Permalänk
Medlem

jag vet inte om det finns i själva spelet men du kan som sagt använda razer surround vilket har den funktionen, men i de flesta spel med bra ljud kan du höra var de kommer från ändå så länge du har bra hörlurar utan att använda någon "3d surround whatever" funktion

Permalänk
Medlem

om du är osäker kan du ju test med och utan, det kostar inget http://www.razerzone.com/surround

Permalänk
Medlem

@Zerkon: Får testa när dom kommer då, tack för hjälpen