Permalänk
Medlem

Korrekt sökväg för cron?

Hej alla.

Är ny på detta så tänkte kolla med er om jag har gjort rätt.
Om jag har förstått det hela rätt så ska detta cron kommando starta scriptet jag har lagt sökvägen till varje måndag kl 7 på morgonen va?

# m h dom mon dow command

0 7 * * 1 /bin/home/backup.sh

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk

Det beror på. Det finns två olika versioner av cron som är lite olika tror jag. Det bör stå ordningen höst uppe i cron filen.

# $FreeBSD: releng/10.1/etc/crontab 194170 2009-06-14 06:37:19Z brian $
#
SHELL=/bin/sh
PATH=/etc:/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin
#
#minute hour mday month wday who command

Och ja, du behöver ange hela sökvägen såvida det inte finns i crons shells $PATH.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Detta är hela cronfilen

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

På den här sidan kan du kolla när cronjob körs:

http://crontab.guru