No Man's Sky är blott 6 GB stort på skiva

Permalänk
Medlem
Skrivet av nozh:

Nej det är multiplayer men som utvecklarna sagt är det mindre troligt att du stöter på andra spelare med tanke på storleken av spelet.
Däremot så är spelets story att ta sig in till "mitten" av universum vilket borde göra det lättare att hitta varandra.

Om du någonsin spelat Minecraft så fungerar det väldigt likt. Du generar en värld från en slumpmässig sträng kallad "seed". En seed består av olika täcken t.ex "asUUsjai771kfeoeqESS", spelet använder sedan en matematiks formel för att omvandla detta till en planet. När ingen spelare är på planeten så existerar den inte men så fort någon kommer nära nog så genereras denna upp från dess seed som alltid kommer lösas ut på exakt samma sätt.

Seed:et är dock bara hur världen ser ut från början. Om du bygger ett stort slott någonstans i världen måste de förändringar du gjort lagras (alla block du placerat samt alla block du tagit bort för att jämna ut marken runt slottet). Det kan bli ganska mycket data och lagga ganska mycket om det byggts mycket i världen.

Nu ska man ju kunna gräva grottor i NMS, och ska de finnas kvar mellan sessioner måste de lagras någonstans. Sedan ska spelet teoretiskt sett vara multiplayer, så om miljontals spelare grävt miljontals grottor på miljoner olika världar måste alla de grottorna lagras centralt. För chansen finns ju, även om den är extremt liten, att du stöter på en grotta som någon annan grävt ut...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Mycket intressant, men alla ekvationerna för alla dessa miljontals/miljarder planeter måste väl också lagras? Innebär inte detta att man börjar med 6 GB utrymme som sedan ökas ju fler planeter man påträffar i sitt spel?

Borde väl snarare sparas lokalt i typ save-filen, eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det är ju sjuktligt imponerande. 64k demos t.ex. - https://www.youtube.com/watch?v=QdkPkzi77tQ

96 kB stort PC-spel kkrieger:
http://www.theproduct.de/

Jag provade det för x antal år sedan.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@philipborg: Det var inte meningen att få det att framstå som något nytt, det är det som du påpekar definitivt inte. Anledningen till att vi beskriver det med ord som matematiska algoritmer och formler är att "processuellt genererat" inte är en etablerad svensk översättning av procedurally generated, och det saknas tyvärr en riktigt bra sådan direkt översättning.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@enterthewoid: Nu när du nämner det så vill jag minnas att jag också sett eller läst en intervju när han nämner det. Jag tror också han nämnde att bara vissa ändringar sparas, vissa parametrar måste vara gemensamma för alla besökare på planeten och då kan inte en spelares ändringar sparas för dessa parametrar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av Icte:

Mycket intressant, men alla ekvationerna för alla dessa miljontals/miljarder planeter måste väl också lagras? Innebär inte detta att man börjar med 6 GB utrymme som sedan ökas ju fler planeter man påträffar i sitt spel?

Eftersom det beräknas av matematiska formler behöver ingenting sparas. Åker du till en planet beräknas den alltid likadant. Så om du gräver en grop så finns den förmodligen inte kvar om du åker till planeten senare. Dock stora saker som dom anser behöver sparas kommer att sparas på deras server om jag förstått det rätt.
Dock så tror jag det finns singleplayer och då sparas stora förändringar lokalt antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

0.1 är ändå rätt så stor chans. Det är bra mycket mindre än så. 18 000 000 000 000 000 000 planeter.

Skickades från m.sweclockers.com

99% av alla planeter kommer aldrig att upptäckas, så dessa går att räkna bort. Dock är det fortfarande sjukt många planeter som kvarstår, så 0.1% kanske var lite högt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@philipborg: Det var inte meningen att få det att framstå som något nytt, det är det som du påpekar definitivt inte. Anledningen till att vi beskriver det med ord som matematiska algoritmer och formler är att "processuellt genererat" inte är en etablerad svensk översättning av procedurally generated, och det saknas tyvärr en riktigt bra sådan direkt översättning.

Borde inte detta spel kunna fungera rätt bra för benchmarking? Om man använder samma seed varje gång så bör man få något i stil med klassikern Civilization V och hur den är late game antar jag. Mer för CPU-tester än grafik då, men borde kunna ge en del intressanta resultat.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JimmieSan:

Fräckt antar jag.
Men utrymmesbrist idag?
Känns lite hm onödigt.

50 GB som många spel är idag är rätt mycket om man till exempel har en ~250 GB SSD, vilket inte är ovanligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Ni kan hitta varandra på en friends list men räkna inte med att nånsin se varandra i spelet, alla startar på en random punkt långt ifrån nån annan och eftersom spelet är så enormt stort så är det lättare att vinna på lotto än att stöta på nån annan spelare.

Efter att ha läst en del om spelet uppfattade jag det som att chansen att slumpvis stöta på en annan spelare är extremt liten, men ni kan sinsemellan bestämma att ses vid en viss koordinat som ni båda flyger mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Känns som det kommer bli galet repetitivt, tyvärr.

Känner samma sak. Från vad jag sett av spelet ser det otroligt läckert ut att kunna hoppa in i sitt skepp, lämna en planets yta, rakt igenom stratosfären och ut i ett outforskat universum för att färdas i princip vart man vill (så långt är allt jättebra) och sedan upprepa, ensam...i oändlighet.

Vet inte riktigt hur det ska kunna roa mer än en timme.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: Det beror nog mycket på hur konsekvent och likartat koden i spelet exekveras under en spelsession. Om det går att förutse att ungefär samma beräkningar kommer att ske i ett givet läge i spelet kan det användas för prestandamätning, men om varje spelsession skiljer sig åt blir spelet suboptimalt för prestandamätningar. Sedan vet vi ju inte hur pass CPU-intensivt spelet blir, det har en läckert grafisk stil men rent tekniskt behöver det inte vara så värst belastande. Civ V använde en hel del CPU-belastande beräkningar så det lämpade sig bra för prestandamätning av processorn.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (meningslöst inlägg)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på att man kunde spela med kompisar!
Blir kanske ett köp men föredrar spel där jag kan spela med andra.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Mycket intressant, men alla ekvationerna för alla dessa miljontals/miljarder planeter måste väl också lagras? Innebär inte detta att man börjar med 6 GB utrymme som sedan ökas ju fler planeter man påträffar i sitt spel?

Den koden kan man rymma inom några MB skulle jag tippa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@anders190: Det beror nog mycket på hur konsekvent och likartat koden i spelet exekveras under en spelsession. Om det går att förutse att ungefär samma beräkningar kommer att ske i ett givet läge i spelet kan det användas för prestandamätning, men om varje spelsession skiljer sig åt blir spelet suboptimalt för prestandamätningar. Sedan vet vi ju inte hur pass CPU-intensivt spelet blir, det har en läckert grafisk stil men rent tekniskt behöver det inte vara så värst belastande. Civ V använde en hel del CPU-belastande beräkningar så det lämpade sig bra för prestandamätning av processorn.

Det du skriver låter helt klart vettigt. Spelen är ju rätt olika egentligen.

Intressant titel hur det än blir på många vis.

Permalänk
Medlem

Utifrån det jag sett gissar jag att det kommer floppa hårt.
Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hela universum på 6Gb inte illa

Permalänk
Medlem

@Gender Bender: Exakt, det gör det bara ännu mer sällsynt att stöta på någon i och med att ingen börjar på samma ställe. Alla börjar utspritt

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Känner samma sak. Från vad jag sett av spelet ser det otroligt läckert ut att kunna hoppa in i sitt skepp, lämna en planets yta, rakt igenom stratosfären och ut i ett outforskat universum för att färdas i princip vart man vill (så långt är allt jättebra) och sedan upprepa, ensam...i oändlighet.

Vet inte riktigt hur det ska kunna roa mer än en timme.

Det beror ju såklart på vad man gillar för typ av spel och speltyper. Gillar man att utforska okända miljöer och flyga rymdskepp så kommer det nog underhålla en längre tid. Men många kommer så klart inte gilla spelet (precis som med alla andra spel). Själv så tröttnar jag på FPS spel som CS:GO, TF2 och Battlefield etc efter en timme t.ex. Man springer ju bara runt och skjuter folk och upprepar i all oändlighet. De flesta spel går ju att bryta ner i repeterande beteende, det är ju bara frågan om man tycker just den typ av repetition är kul eller ej.

Ser fram emot att spelet ska släppas men kommer avvakta och se recensioner och reaktioner innan det blir något köp. Men det är ju lite min typ av spel så om det inte är katastrofrecensioner så kommer jag nog köpa spelet efter release.

Permalänk
Medlem

Kommer för alltid hata denna artikel... Moderkortet på min LG G4 dog när jag läste den

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nej det finns multiplayer, men chanserna att någonsin hitta en annan spelare är minimal. 0.1% om jag minns rätt.

0.1% är ju rätt så stor chans. Om vi pratar om att hitta en specifik spelare, visst, då kan det nog ta ett tag. Men som du nämner det är chansen att hitta någon spelare 0.1%, och med tanke på hur många spelare som spelar kommer du stöta på andra spelare konstant då.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

6GB är otroligt mycket data, lägg där till att spelet använder sig av directx som är hur stort som helst. Så det är en konstigt att de kan göra ett stort spel med denna ofantliga datamängd.

Kolla här in hur snygga planeter man kan göra med 64KB:
https://www.youtube.com/watch?v=JZ6ZzJeWgpY

Angående spelet så har jag lite svårt att förstå mig på målgruppen som kan spela det mycket, då de demon jag har sett händer väldigt lite och man får inte precis vara rastlös.
Men det kommer nog bättre demon när spelet släpps.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Det finns en viss demografisk grupp som hittas i högre koncentration i t.ex staterna Washington, Colorado och Kalifornien som tveklöst sitter och längtar sönder sig efter spelet

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Kommer för alltid hata denna artikel... Moderkortet på min LG G4 dog när jag läste den

RIP, jag sitter och väntar på att det ska hända dock så skrivs det att bara de som gjordes med siffran 505 ska dö, har 506 så jag är rädd över att det ska hända.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Spelet ser fint ut men av det lilla jag läst kommer det nog inte vara något för mig. Det är säkert en imponerande teknisk bedrift, men det finns väl också en anledning till att level/world/creature/whatever-designer är ett jobb. Gillar att utforska världar, men mest för att hitta ställen, karaktärer, quests, storylines och annat designat av människor. Utforska en genererad värld för att hitta fler genererade saker... eh, vet inte hur länge det skulle hålla.

Med sånt här finns det också en större risk att man istället för att se världen runt omkring en i sin helhet snabbt börjar se den i form av igenkännbara byggstenar (typ Diablo och Torchlight.)

Permalänk
Medlem

Bara 6GB....
Elite på min Vic64 var inte större än 64kB och hade ändå plats för flera galaxer, var och ett med flera stjänsystem

Permalänk
Medlem

Autogenererade spel brukar vara lite platta, hoppas att de löst det på ett bra sätt!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad det är som är så speciellt med detta? 6 GB för ett spel? Visst är det lite jämfört med vissa andra storspel men som alla redan vet så genereras världen med en rad matematiska formler. Det som i regel tar plats är texturer och audio och när man väljer att generera världen istället för att bygga upp den på förhand så betyder det också att man återanvänder väldigt mycket texturor och audio.

Nu är jag inte så insatt i hur stort spelet tillåts bli enligt de matematiska formlerna men chansen är stor att inte ens utvecklarna har varit runt i på alla platser som kan genereras. Att förvänta sig väldigt unika grejer på varje planet ska man nog inte räkna med.

I vanliga fall designas kartor/planeter/strukturer/dialoger och liknande i detalj på förhand. Detta gör att man kan anpassa mycket mer texturer och ljud vilket såklart ökar på hur mycket utrymme spelet tar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon: Enda det kan jämföras med är Elite2 på en 720k floppy

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------