tänkte köpa mitt första mekaniska tangentbord, vad rekommenderas ?

Permalänk

tänkte köpa mitt första mekaniska tangentbord, vad rekommenderas ?

Nu har det blivit dags att pensionerna mitt logitech K810 och jag vill ut på nya äventyr.

jag har använt logiteh tangentbord i större delen av mitt liv sedan logiteh första ultraflat tangentbord för att sedan byta till Logitech solar, och för att sedan byta till K810. K810 är det bästa tangentbordet jag har haft, och är mkt skönt att skriva på. Men det börjar bli defekt, tangetntryck registreas inte, bluetoothen buggar ibland, samt att 2 tangengter har gått sönder (efter ha tappat det i golvet många gånger)

jag har aldrig varit någon stor gamer pga att jag alltid haft ganska dåligt grafikort, men vad vi kan konstatera är att jag i hela mitt liv föredragit tangenter med kort key travel, att skriva på ett "vanligt tangentbord" har för mig kännt som rena stendåldern oh mkt ansträngade.

men nu vet jag lite bättre, och tror även att tangentbord som ser ut som vanliga tangetbord kan ge ungefär samma sak då jag har nu lärt mig som jag inte kanske riktigt haft grepp om innan då jag inte nördat mig mkt i detta men att mekaniska tangenbord kan ge lite samma känsla dvs att man inte behöver trycka ner tangent så jävla långt ner.

hur som helst mekansika tangenbord är en djungel.

men jag vill ha ett tangenbord som är skönt att skriva med men som okså går att spela med, vet att vissa mekaniska tangenbord inte lämpar sig till att skriva mest gaming, men vet ej varför.

en annan sak, jag vill ha ett kompakt tangentbord vill ej ha numpad till höger

och har inget intresse av trådlösa tangenbord längre, är trött på att det buggar..

Permalänk
Medlem

åk till en lokal butik t.ex media market eller nåt som har massa tangentbord på display och klämm på dem, alla gillar olika brytare

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

åk till en lokal butik t.ex media market eller nåt som har massa tangentbord på display och klämm på dem, alla gillar olika brytare

förlitar mig hellre på expertisen här, åker man till en affär i en medelstor stad så får man knappast möjligthet att prova på hela spektrumet med alla brytare osv

Permalänk
Medlem

Läs huttalas tangentbordsguide så får du veta det grundläggande om tangentbord och olika brytare. Men du kommer inte ifrån att åka och känna vad DU gillar. Det finns ingen brytare som är bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

skiljer en del på de olika varianterna. Så kolla iallafall på youtube om de olika färgerna på switcharna som finns. Jag har haft ett med bruna och nu har jag ett med svarta. Och måste nog säga att jag saknar känslan i mina bruna.

Svarta låter inte så mycket och du får ingen feedback när du skriver. Men tycker det fungerar bra. Knapparna kan upplevas "tunga" att trycka på jämfört med dem andra varianterna.

Brun låter inte iheller så mycket men man får lite feedback när man skriver. Brun är riktigt härligt att skriva med och för mig som spelar 1-3 gånger i veckan så har både brun och svart varit trevliga. Hade dock velat pröva genomskinlig som är en tyngre variant av brun.

Blåa får man feedback av när man trycker och dem låter en del också vilket kan vara jobbigt för tex andra familjemedlemmar.

Nu kommer du säkert få 1000 olika svar om vad som är "bäst". Men skulle jag köpa nytt så hade det blivit bruna. 😊 Men det är verkligen en smaksak vilken variant man tycker bäst om. Hade iallafall läst på lite mer om de olika varianterna så du vet skillnaderna på dem innan köp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

corsair k70 med bruna brytare är ditt svar, det görs även med rapid fire brytare vilket betyder att det är kortare tryck avstånd. Bruna brytare är en bra balans mellan att skriva på och att spela på.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2813144

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk
Medlem

Om du bestämmer dig för bruna brytare (vilket jag tror är ett bra val för det du vill ha) så finns det betydligt billigare och mindre bling-bling-iga tangentbord än tex Corsair K70. Tex ett CM Storm Trigger-Z som dessutom har en standard bottenrad vilket är bra om du någon gång framöver skulle vilja köpa nya keycaps. Det var mitt senaste tangentbord innan jag byggde två customs, mycket trevligt tangentbord för det priset måste jag säga. Har ett gäng makro-knappar till vänster som går att programmera om som man vill också.

Trigger-Z på Prisjakt

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Nu är ju varken k70 eller trigger z tkl men;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Mr.D:

corsair k70 med bruna brytare är ditt svar, det görs även med rapid fire brytare vilket betyder att det är kortare tryck avstånd. Bruna brytare är en bra balans mellan att skriva på och att spela på.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2813144

k70 har dock numpad, vill ha ett kompakt tangentbord då det ser bättre ut på skrivbordet, numpad känns onödigt
när jag inte sitter med excelblad. dessutom kan man köpa till det extra om man behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

förlitar mig hellre på expertisen här, åker man till en affär i en medelstor stad så får man knappast möjligthet att prova på hela spektrumet med alla brytare osv

Som du ser rekommenderas bruna brytare av flera här, medan jag själv anser att de bruna är några av de sämsta Cherry MX-brytarna. De känns som röda brytare med grus i för mig. Så att prova själv är som sagt starkt rekommenderat.

Om du tar dig till t.ex. Elgiganten eller liknande så har de som du säger inte hela spektrumet, men vanligtvis har de i alla fall något tangentbort med bruna, något med röda eller svarta, och kanske något med blå. Det täcker in utbudet rätt bra, även om det nu för tiden finns en del varianter som Kailh-brytarna och Logitechs Romer-G (fast Logitech har inga TKL-bord vad jag vet). Röda och svarta är båda linjära brytare, skillnaden är att röda är lättare att trycka ner. Blå klickar högljutt, och bruna är som röda fast med en utbuktning som skrapar emot halvvägs ner.

Sen finns även CM Storm NovaTouch TKL, med Topre-brytare som jag själv föredrar. Men det kan nog tyvärr bli svårt att hitta ett sånt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

förlitar mig hellre på expertisen här, åker man till en affär i en medelstor stad så får man knappast möjligthet att prova på hela spektrumet med alla brytare osv

Skrivet av perost:

Som du ser rekommenderas bruna brytare av flera här, medan jag själv anser att de bruna är några av de sämsta Cherry MX-brytarna. De känns som röda brytare med grus i för mig. Så att prova själv är som sagt starkt rekommenderat.

Håller med perost 100%. Det är värt ansträngningen att försöka leta upp en butik som låter en testa lite

Efter att ha suttit med röda brytare i några år så ville jag testa något med taktil feedback så litade jag på "expertisen" och köpte ett tangentbord med bruna. De kändes inte alls som jag hade förväntat mig efter beskrivningarna jag läst. Det kändes snarare som röda brytare som någon lite hällt sand i under tillverkningen och den taktila bumpen var för svampig för min smak. Försökte vänja mig i några veckor, men nu har det legat i sin låda i över ett år.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Instämmer med de ovan. Letade också efter ett taktilt, men bruna var för mig, precis som tidigare beskrivet som skrapiga röda. Har sedan ett halvår en förälskelse i mitt novatouch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

cherre mx brytare då ? är det en bra kompriss av alla världar ?

vil lha något mitt mellan som passar att skriva och spela på..

tar ungefär 45 minuter att cyckla frammåt tillbaka till elgiganten megastore i karlstad känns ganska jobbigt.
Och slutändan litar jag inte riktigt på min egen förmåga att bedömma vill veta vad proffsen säger

Permalänk
Medlem

@Immersion: Problemet i att lyssna på andra ligger i det faktum att det är personliga preferenser som avgör vilken brytare du tycker bäst om. Därför bör du, i mitt tycke, antingen ta dig till en affär där du kan få prova så många olika brytare som möjligt. Alternativt beställer du en switch tester som har ett antal olika brytare du kan trycka lite på och bilda dig någon form av uppfattning kring.

Om du fortfarande hellre vill lyssna på råd är mitt att skaffa dig ett Realforce. Tycker du det är för dyrt skulle jag rekommendera CM Novatouch. Den gemensamma nämnaren är att båda har Topre-brytare. Realforce-brädan är mer gedigen och bättre, men Novan blir riktigt trevlig efter lite moddande. Redan som stock är den dock bättre än alla (nya) Cherrybrädor jag provat.

Matias kan också måhända vara ett alternativ, men deras estetik tilltalar i alla fall inte mig. Brytarna är dock trevliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

förlitar mig hellre på expertisen här, åker man till en affär i en medelstor stad så får man knappast möjligthet att prova på hela spektrumet med alla brytare osv

okej... det var det jag gjorde i alla fall och jag hittade brytare jag absolut älskade, fanns mycket att pilla och klämma på, många olika brytare.

men men, du gör som du vill, klart expertisen ska säga åt dig vad du gillar ;)?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Brytarpreferens är egentligen helt subjektivt, men de flesta verkar komma bra överens med just bruna brytare, då de är en trevlig mix. Såg någon statistik tidigare där bruna brytare är överlägset vanligast inom kontorsbruk bland annat.

Blåa är skönast men låter högt och jobbigt, röda är så lätta och sluddriga att man lätt skriver fel, svarta är sköna att spela på men riktigt jobbiga att skriva på. Bruna är lika lätta som röda men har en taktil feedback som gör att det kräver lite mer för att den ska registrera nedtryckningen ändå.

Permalänk
Inaktiv

Brytare är som glass!

@Immersion:
Klart "experterna" ska berätta vilken smak på glass som du tycker är godast (bäst).

Eftersom många gillar choklad, så gör du det också, choklad är den godaste glassen!

De som gillar jordgubb eller rocky road tycker helt fel, för att inte tala om folk som gillar pistage *fnys*.

Vidare passar vanilj bäst till fest och till vardags är päronsmak bäst.

P.S. Vad gäller själva brädorna/tillverkarna har du en ok guide på reddit (aningens outdated eftersom de flesta släppt senare modeller, men sann på en "tillverkarnivå") D.S.

P.s.
Permalänk

Jag har kollat en del videos på youtube även om dom ger rätt bra info och man får ljud samples osv
Så är det väldigt svårt att bilda sig en uppfattning.

Jag får bege mig till elgiganten megastore i karlstad med förhoppningar om att dom har några olika brytar där.

Topre är intressant men dom lär knappast finnas i någon affär att prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Jag har kollat en del videos på youtube även om dom ger rätt bra info och man får ljud samples osv
Så är det väldigt svårt att bilda sig en uppfattning.

Jag får bege mig till elgiganten megastore i karlstad med förhoppningar om att dom har några olika brytar där.

Topre är intressant men dom lär knappast finnas i någon affär att prova

Kolla wermlandsdata annars, vet att dom iaf har några tangentbord. Kolla online så ser du vilka dom har i butik.

Permalänk

Cycklade iväg till elgiganten megastore idag,dom hade inget jätte stortutbud men dom hade tangentbord med röda,gröna och bruna switchar dock inga blåa.

Dom hade bla ett rapidfire med röda switchar.

Nu kan det ju vara så att jag är extremt van med k810 och easy switch brytare men känns enormt klumpigt att skriva på ett vanligt tangentbord, jag gillade ingen av switcharna eller tangenborden.

Jag gillade dock rapidfire med röda mest, var ett razer chroma med gröna switchar där också det var horribel kännsla i det tycker jag, dom bruna var nånstanns mitt i mellan jag gillade dom inte.

Jag sätter nu mitt hopp till blåa brytare.

Är som sagt inte helt lätt att prova snabbti butik helst vill man ju låna hem några dagar och prova.
Men när jag åkte till elgiganten efter min research och efter alla youutbe videos jag kollat på osv så var det just blåa switchar jag trodde jag skulle gilla bäst.. så får bege mig till wermlandsdata imorgon och se om dom har några med blåa brytare.

Permalänk
Medlem

@Immersion: Skillnaden mellan Razer Green och Cherry MX Blue är inte milsvid. Razer Green är, vad Razers marknadsavdelning än vill hävda, en kopia av MX Blue. Det finns egentligen endast en liten skillnad och det är att Razer Green registrerar din knapptryckning någon tiondels millimeter högre upp än MX Blue. Gillar du inte den ena kommer du nog inte gilla den andra heller.

Permalänk
Skrivet av Khers:

@Immersion: Skillnaden mellan Razer Green och Cherry MX Blue är inte milsvid. Razer Green är, vad Razers marknadsavdelning än vill hävda, en kopia av MX Blue. Det finns egentligen endast en liten skillnad och det är att Razer Green registrerar din knapptryckning någon tiondels millimeter högre upp än MX Blue. Gillar du inte den ena kommer du nog inte gilla den andra heller.

okej trodde det var cherry mx.

Hur som helst razer tangentbordet hade en äcklig plastig känsla som jag inte gillade.

Permalänk

det blev ett masterkeys pro S med blåa mx switchar.