Samsung släpper SSD-enhet med 4 TB lagring

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är inte bara överföringshastigheten som är av intresse, svarstider och användarupplevelsen är faktorer som i alla fall jag värdesätter.
En SSD går inte ner i sparläge med fördröjd åtkomst som följd samt att svarstiden är avsevärt kortare vilket öppnar dörren för andra tillämpningar som databaser, virtualisering mm. Med SSD så svara systemet blixtsnabbt helt enkelt.

Japp, självklart.
Med många små filer, eller en kraftigt fragmenterad disk, eller där åtkomst sker icke-linjärt, t ex databaser eller virtuella diskar, så kan helt klart en SSD löna sig eftersom söktiderna då blir nära noll.
Lägre ljudnivåer och lägre strömförbrukning är ju också fördelar med en SSD.

Men hur många privatpersoner ser en ROI till dessa priser ?

Permalänk
Medlem

Räkna inte med att denna pressar ner priserna på mindre diskar. Som med nvidia, de nya korten la sig i en ny högre klass och med helt nya priser. Priserna på 4TB-diskar kommer ju inte rasa innan Samsung får konkurrens och de lägre klasserna kommer ticka på som vanligt.

Jag skulle lagt pengarna på M.2 950 pro istället, en halv terrabyte räcker för de mest använda spelen och systemet. Typ 4700 för en sån och en vanlig 4TB vilket är halva priset och ger roligare prestanda i de flesta bruksfall.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Fast det är skriven data inte läst, så du skriva 82GB data varje dag.

Ja, jag vet, mitt exempel var lite satir, liksom...

Så om vi ska ta ett inte fullt så orealistiskt användningsfall, även om det vore ett korkat sätt att använda en SSD:
Ett vanligt användningsfall där mycket data skrivs men sällan läses (annat än för verifiering) är ju för lagring av backuper.
Så om någon skulle få för sig att göra en totalbackup varje dag av 4TB data, utan att använda inkrementell eller differentiell backup, så skulle denna disk passera garanterad TBW redan efter 2,5 månader. (75 dagar x 4TB = 300 TB)

Så visst går det att passera garanterad TBW om man inte tänker sig för.

Permalänk
Medlem

Evo och Pro vad är skillnaden på dom?

Själv är jag sugen på att skaffa mig 2x 1TB. Ena för spel och andra för recording av Gameplay.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av superapan:

300 TB data, på en 4 TB disk? Fylla den 75 gånger, sen räknar Samsung med att den börjar rasa?

...är det mycket?

TBW brukar ha mycket mer att göra med garanti och marknadssegmentering än hur mycket slitage en SSD verkligen klarar av.

Till exempel om vi tittar på Kingston har de satt TBW för sin UV400 960GB på 400TB vilket betyder att om man fortsatte att öka TBW i samma takt skulle det vara på 1600TB vid en kapacitet på sådär 4TB.
Och exakt varför skulle man tro att Kingston skulle ha 2D TLC NAND (just nu 15nm från Toshiba/SanDisk) som tål mer än fem gånger än det 40nm 3D TLC NAND som Samsung har i 850 EVO?

Man ska alltså inte tro att det är väldigt skrivtåligt NAND för att SSDen har hög TBW.

Ett exempel på det är ADATA SP550 120GB där de satt TBW på 90TB (högre än för en 850 EVO på samma kapacitet) trots att dess NAND har sådär 1000 skrivcykler vilket betyder att man använt 75% av dem när man når 90TB (om Write Amplification är 1 då).

Permalänk

@Vangen:

Kan ge lite detaljer om skillnader om du vill men vid de kapaciteterna finns det knappt någon skillnad i prestanda mellan EVO och Pro så jag skulle rekommendera EVO över Pro som jag skulle göra i nästan alla fall.

Permalänk
Medlem

Det är ett massivt prisras som skett på SSD'er senaste året.. Betalade över 10 000kr för mina 2.128 TB SSD. Idag får man samma diskar för typ 7000kr.

Sen så klarar dem mer än 300TB i TBW. T.ex så visar tester på att 1TB 850 Pro disken dör vid 2700TB skrivet, också därför jag köpte en för att den ska ha lite bättre hållbarhet än de vanliga EVO diskarna.

Permalänk

@eucalyptus:

Vilka tester är det du pratar om?

Har bara sett ett sånt test av en 850 Pro på 1TB.
Där klarade den sig till strax över 7PB innan den slutade fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

@eucalyptus:

Vilka tester är det du pratar om?

Har bara sett ett sånt test av en 850 Pro på 1TB.
Där klarade den sig till strax över 7PB innan den slutade fungera.

Jag önskar att jag visste! Är helt hundra på att jag sett dessa tester, men minns ej vart. Något vill säga mig Nordichardware, men finner inget.

Är denna du sett förmodar jag http://packet.company/blog/
Helt sinnesjukt med 7000 TB....

Permalänk

@eucalyptus:

De har testat några SSDer så på Nordichardware men inte 850 Pro och ingen har klarat sig upp till 2700TB än (840 EVO är uppe i 1800TB men den är nog inne på slutsträckan).

Är det testet jag menar.
Har även sett en på 128GB klara över 2PB om jag kommer ihåg rätt.
Och Samsung har ju sagt att de hade en 850 Pro på 128GB som fortfarande fungerade efter 8PB (det var runt när de lanserade 850 Pro).

Oavsett om man väljer Pro eller EVO dock tror jag inte många konsumenter kommer ens i närheten av att slita ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

@eucalyptus:

De har testat några SSDer så på Nordichardware men inte 850 Pro och ingen har klarat sig upp till 2700TB än (840 EVO är uppe i 1800TB men den är nog inne på slutsträckan).

Är det testet jag menar.
Har även sett en på 128GB klara över 2PB om jag kommer ihåg rätt.
Och Samsung har ju sagt att de hade en 850 Pro på 128GB som fortfarande fungerade efter 8PB (det var runt när de lanserade 850 Pro).

Oavsett om man väljer Pro eller EVO dock tror jag inte många konsumenter kommer ens i närheten av att slita ut den.

Tror inte heller man hinner slita ut den. Förmodligen dör den tidigare av andra orsaker.

Har haft min igång sedan mars eller något, rullat 600 timmar och skrivit 2.8 TB på min. Har den som lagringsdisk för film, bilder o spel osv

Men jag har insett hur mycket onödig data man skriver vid t.ex nedladdning av film eller andra stora filmer så jag ska skaffa en extern HDD och koppla in i mina USB 3.1 portar. För någon film tjänar inget på snabba skrivningar

Även funderar på att skaffa fler diskar, men har 1.2 TB ledigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Japp, självklart.
Med många små filer, eller en kraftigt fragmenterad disk, eller där åtkomst sker icke-linjärt, t ex databaser eller virtuella diskar, så kan helt klart en SSD löna sig eftersom söktiderna då blir nära noll.
Lägre ljudnivåer och lägre strömförbrukning är ju också fördelar med en SSD.

Men hur många privatpersoner ser en ROI till dessa priser ?

Kostnaden var inget argument som togs upp så jag tänker låta din spekulativa fråga passera. Men det var ett snygg försök att rädda ansiktet

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Gott! Några år till så är mekaniska diskar ett minne blott. Iaf för vanliga konsumenter.

Så fort SSD har blivit lika bra på arkivering som hårddiskarna så hoppar jag på ditt tåg.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Räkna inte med att denna pressar ner priserna på mindre diskar. Som med nvidia, de nya korten la sig i en ny högre klass och med helt nya priser. Priserna på 4TB-diskar kommer ju inte rasa innan Samsung får konkurrens och de lägre klasserna kommer ticka på som vanligt.

Jag skulle lagt pengarna på M.2 950 pro istället, en halv terrabyte räcker för de mest använda spelen och systemet. Typ 4700 för en sån och en vanlig 4TB vilket är halva priset och ger roligare prestanda i de flesta bruksfall.

För spel och vanlig användning är en 950 Pro overkill. Laddningstiden i spel är till stor del beroende av processorns hastighet eftersom en stor del går ut på att de-komprimera och packa upp data som ligger sekventiellt, packat i stora filer. Det blir en liten skillnad i laddningstid mellan en HDD och SSD, men man har ingen nytta av en högpresterande SSD jämfört med en vanlig budgetmodell. Detta kan man lätt se själv genom att observera läshastigheten medan ett spel laddar.

Största anledningen att lägga pengar på en dyrare SSD är om man skriver mycket data, och det måste gå fort. Billiga TLC-diskar kan ju ha sämre skrivprestanda än en vanlig HDD, så där finns det tid (och i vissa fall då pengar) att spara.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Vad definierar du som arkivbeständigt? NAND klarar ca 30 år. Även WORM-diskar kopieras regelbundet för att bevara data, osäker dock på intervallen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Lifooz: Vad definierar du som arkivbeständigt? NAND klarar ca 30 år. Även WORM-diskar kopieras regelbundet för att bevara data, osäker dock på intervallen.

Då har det blivit bra, men är dom 30 åren utan strömtillförsel?

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Då har det blivit bra, men är dom 30 åren utan strömtillförsel?

\Lifooz

Åh, det är en myt.
Minns jag rätt så var det någon som vantolkade en rapport om uttjänta SSD som under vissa omständigheter, som hög värme, kunde tappa data och skrev en artikel att det drabbar alla SSD.

Skriver på mobilen men du kan säkert hitta en debunk om du vill fördjupa dig i ämnet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Åh, det är en myt.
Minns jag rätt så var det någon som vantolkade en rapport om uttjänta SSD som under vissa omständigheter, som hög värme, kunde tappa data och skrev en artikel att det drabbar alla SSD.

Skriver på mobilen men du kan säkert hitta en debunk om du vill fördjupa dig i ämnet.

Jo, allt som oftast så är det någon som gör något under dåliga förutsättningar.
Vederbörande rapporterar, folk hakar på och det blir standard.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kostnaden var inget argument som togs upp så jag tänker låta din spekulativa fråga passera. Men det var ett snygg försök att rädda ansiktet

Frågan var retorisk, inte spekulativ, vilket jag trodde var uppenbart. Så du gjorde helt rätt i att inte försöka svara på den.
Och det var inte min avsikt att "rädda ditt ansikte", men jag är glad att inlägget hjälpte dig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av heffaklumpmamma:

Trevligt med större, men 14 000 kr är mer än jag hade betalat för ett komplett system...

Tycker att prisraset på SSD verkar ha kommit av sig. Hoppas större enheter innebär prissänkningar även för mindre. Har väntat ganska länge nu på att vettiga 500gb-modeller ska sjunka under 1000-lappen.

Det beror på att krympningen av NAND kom av sig lite när man insåg att mindre kretsar höll mycket sämmre vilket påverkar både pris och prestanda. Det var tydligen svårare än man räknat med att få ut 3D-NAND på marknaden. Samsung har ju haft sina V-NAND ett tag men de har varit ensamma om det är det är först rätt nyligen som deras V-NAND hittade ner i deras billigare EVO. Det är fortfarande lite oklart om 3D-NAND är billigare än TLC idag eller om Samsung tar lite högre priser för att de kan. Hur som helst ska ju fler aktörer komma ut med 3D-NAND i år så nästa år kommer vi nog se lite mer rörelse. Sen tycker jag att dagens priser är hyfsat hanterbara. Köpte nyligen en 1 TB 850 EVO för en 2500 kr vilket är hanterbart. Inte tillräckligt för att jag ska kunna slänga ut alla hårddiskar ur datorn men tillräckligt för att jag inte ska orka bry mig om att förvara hela My Documents på en HDD längre, något som blivit rätt trassligt på senare år.

Har även noterat att det blir vanligare och vanligare med SSD även i laptopar och färdigbyggda datorer. Där lider nog SSD fortfarande lite av marknadsföringsproblem. 1000 GB HDD låter ju bättre än 128 GB eller 256 GB SSD trots att det står "supersnabb SSD hårddisk" i annonsen från Siba. Det är ju lite svårt att med ett eller två ord beskriva skillnaden i upplevelse mellan SSD och HDD. Kanske om de skrev ut söktid och överföringshastighet i annonsen också. Folk vet inte vad det är men det är ju stor skillnad på siffrorna vilket måste vara bra. Men det är nog önsketänkande med tanke på att man ofta inte ens får reda på vad det är för processor mer än en Intel i5 på 3,2 GHz, sen får man själv försöka lista ut vad det är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24