Permalänk
Medlem

Billig Elgigant TV, något att ha?

Såg reklam från Elgiganten om billig TV,

Verkar vara denna: TCL 40" Full HD TV F40B3903 Pris 2222 kr (rea pris)

Det verkar som den har
2st HDMI
1st Komponent
1st Scart

Så det är ju hyfsat med ingångar, speciellt för en så billig TV.

Högsta upplösning för TV Full HD (1080p)
Högsta upplösning för dator 1920x1080
Upplösning 1920x1080

Så det verkar vara en äkta full HD och inte någon som bara är HD Ready, 720p, 1366 x 768 eller dylikt som det kan vara på en del billiga modeller.

Någon som har kikat på den?

Jag förstår att det inte är någon top of the line modell.
Men den kanske ändå kan vara okej för det priset?
Eller är den bara dålig oavsett pris?

Någon som vet hur det är med "Collect@store" ?
Gäller det 14 dagars ångerrätt som det normalt brukar vara vid distansköp, eller räknas det som butik köp utan ångerrätt ?

Permalänk
Medlem

@GuessWho: Minimum för mig är 60hz på en TV. Den du länkar till har 50hz. Jag kan bara tala för mig själv, men jag hade lagt en tusing till för att få minst 60hz.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

@GuessWho: Minimum för mig är 60hz på en TV. Den du länkar till har 50hz. Jag kan bara tala för mig själv, men jag hade lagt en tusing till för att få minst 60hz.

Det är faktiskt inte en så stor deal i TV-apparater. Nästan allt material som sänds, samt media, är i 23.98 FPS, och konsoller klarar bara av cirka 30fps.

Skulle det ha varit en datorskärm skulle det ha varit en helt annan femma.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

@GuessWho: Minimum för mig är 60hz på en TV. Den du länkar till har 50hz. Jag kan bara tala för mig själv, men jag hade lagt en tusing till för att få minst 60hz.

kollar du tillverkaren ´s sida så specar dem

"HDMI max resolution
1080P/60Hz"

så antar att det är 60Hz som gäller och Elgiganten helt enkelt bara "råkat" skriva nätspänningens frekvens så den ser sämmre ut än den är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

angående ångerrätt så har jag för mig att Elgiganten alltid har 30 dagars öppet köp på sådana produkter så kolla upp det innan köp. Är det öppet köp så är det ju bara att testa och lämna tillbaka om du inte är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kollar du tillverkaren ´s sida så specar dem

"HDMI max resolution
1080P/60Hz"

så antar att det är 60Hz som gäller och Elgiganten helt enkelt bara "råkat" skriva nätspänningens frekvens så den ser sämmre ut än den är.

Jag antar att det är här du kollade?
http://www.tcl.eu/eu/products/tv-led-102cm-f40b3903

Däremot verkar det som att den saknar Komponentingången som elgiganten skrev.

Skrivet av sledde:

angående ångerrätt så har jag för mig att Elgiganten alltid har 30 dagars öppet köp på sådana produkter så kolla upp det innan köp. Är det öppet köp så är det ju bara att testa och lämna tillbaka om du inte är nöjd.

Det är en bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag antar att det är här du kollade?
http://www.tcl.eu/eu/products/tv-led-102cm-f40b3903

Däremot verkar det som att den saknar Komponentingången som elgiganten skrev.

Det är en bra idé.

Beställer du från nätet så har du nästan alltid returrätt, så du kan ta hem den och testa den i ett par dagar och sedan besluta. Fråga dock om du kan köpa en fraktsedel från dem billigt innan, då det kan bli riktigt dyrt med att frakta tillbaka en TV.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat vad som finns begagnat för samma pengar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Med TV-apparater är "50 Hz"-beteckningen en budgetklassificering. Det är inte en teknisk specifikation. TV:n måste klara en 60 Hz-signal.

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av GuessWho:

Såg reklam från Elgiganten om billig TV,

Verkar vara denna: TCL 40" Full HD TV F40B3903 Pris 2222 kr (rea pris)

Det verkar som den har
2st HDMI
1st Komponent
1st Scart

Så det är ju hyfsat med ingångar, speciellt för en så billig TV.

Högsta upplösning för TV Full HD (1080p)
Högsta upplösning för dator 1920x1080
Upplösning 1920x1080

Så det verkar vara en äkta full HD och inte någon som bara är HD Ready, 720p, 1366 x 768 eller dylikt som det kan vara på en del billiga modeller.

Någon som har kikat på den?

Jag förstår att det inte är någon top of the line modell.
Men den kanske ändå kan vara okej för det priset?
Eller är den bara dålig oavsett pris?

Någon som vet hur det är med "Collect@store" ?
Gäller det 14 dagars ångerrätt som det normalt brukar vara vid distansköp, eller räknas det som butik köp utan ångerrätt ?

Tjena! Kolla gärna in i någon av våra butiker som ligger nära dig och försök bilda dig en egen uppfattning, det är en enklare tv men beroendes på vad du är ute efter så tycker jag pris/prestanda är vettigt. Hörde med kollegan och det han hade som något negativt är väl att det bara är en DVB-T box inuti och inte DVB-T2..

Fick även höra att den även kommer gå i nästa veckas annons också men lagersaldona börjar bli något låga, så passa isåfall på att köp den i helgen / början av nästa vecka.

Skulle du mot förmodan inte vara nöjd efter du köpt den så kom bara in med den, det är 30 dagars öppet köp oavsett om du öppnat förpackningen och testat tv:n så länge det inte blivit några skador på den / saknas några delar (ganska vanligt att man glömmer fjärren om man skulle ångra sig)

GL!
/Magnus

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Det är faktiskt inte en så stor deal i TV-apparater. Nästan allt material som sänds, samt media, är i 23.98 FPS, och konsoller klarar bara av cirka 30fps.

Skulle det ha varit en datorskärm skulle det ha varit en helt annan femma.

Massvis med Playstation 4-titlar rullar på i 60 FPS kompis, ut på nätet och läs på lite.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Den är 60hz... kan absolut inte tänka mig nåt annat!
Har köpt ett par "billiga" Tvs till ungarna, som det stod 50hz på spec på bägge, en samsung och en andersson... men båda fixar 60hz...

Permalänk
Medlem

Absolut inget fel på TCL apparater.

I övriga världen så är dom ett större och mer välkänt märke, USA te.x så finns TCL i många hem tack vare sina låga priser.
Just i norden så är TCL ett mer okänt märke än så länge.

Ja dom är lite plastigare och känns inte lika välbyggda i ramen som Philips, Samsung m.m.
Men nånting måste ju hållas tillbaka för att hålla priserna nere (fast här i Sverige så är dom lite högt prissatta överlag som allt annat för oss).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Avstängd

Verkar vara mycket för pengarna. Lämplig som sovrums-teve/barn-teve!