Batterianvändning på skärmen med över 60%!?! Är detta naturligt? Samsung Galaxy S6 Flat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014

Batterianvändning på skärmen med över 60%!?! Är detta naturligt? Samsung Galaxy S6 Flat

Köpte här om dagen en Samsung Galaxy S6, och märkte att batteriet var sådär. Så jag gick in och kollade på "batterianvändning". Det första jag märkte var att det stod att det var ungefär 9 timmar kvar på batteriet och jag hade 90% kvar på batteriet. Är detta "normalt"?

Sen gick jag vidare för att kolla vad som tog så mycket batteri och märkte att "Skärm" tog hela 66%. Detta var vid ett senare tillfälle då jag hade ungefär 30% kvar. Jag har ljusstyrkan på ungefär 50% och ej Auto på. Tar skärmen så jäkla mycket batteri?

Just nu har jag 85% och batterianvändningen på skärmen är på 86% (aktiv tid 30 min) och under skärmen ligger "Android-system" på 13%

TL:DR:

Drar S6:an alltså cirka 10% per timme vid vanlig användning? Är detta vanligt? Och är det naturligt att skärmen används till över 50% av batteriet när man bara har runt 50% ljusstyrka?

Ps: Energisparläge går igång efter 50%.

//Jonte

Gamingburken: Asus Sabertooth P67, i7 2600k @4.6GHz, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, 16 GB Ram, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jul 2011

Ladda ner en app som heter "Clean master" och kör en scan av systemet. Den stänger av appar som ligger i bakgrunden och tuggar. Den optimerar också prestandan så din telefon håller längre.

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Captain_Spock:

Ladda ner en app som heter "Clean master" och kör en scan av systemet. Den stänger av appar som ligger i bakgrunden och tuggar. Den optimerar också prestandan så din telefon håller längre.

Hjälpte tyvär ej så mycket med mitt skärrm problem, så här ser det ut nu efter en natt utan laddning, just nu har jag 49% kvar, hade 80% innan jag somnade och vaknade med 75%

http://imgur.com/X4vux81

Är det ingen annan som har samma problem och kanske till och med en lösning? Eller är enda lösningen att sänka ljusstyrkan ännu mer så man knappt kan se något?

Gamingburken: Asus Sabertooth P67, i7 2600k @4.6GHz, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, 16 GB Ram, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åhus
Registrerad
Dec 2011

@Jonathan0101:

Du har inget sån mobilplånboks-skal eller vad det nu heter? Just med skydd för skärmen oxå. Jag har ett sånt skal till min Note 8 och den kan balla ur totalt med jämna mellanrum. Efter snack med Samsung så visade det sig att skärmen inte alltid reagerade på när man "stängde" den. Så även om skärmen var svart så var den fortfarande på. Detta kan hålla i sig ett par tre dagar, och sedan är det borta igen i några veckor.
Du kanske har samma bekymmer med din enhet?

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Snövit:

@Jonathan0101:

Du har inget sån mobilplånboks-skal eller vad det nu heter? Just med skydd för skärmen oxå. Jag har ett sånt skal till min Note 8 och den kan balla ur totalt med jämna mellanrum. Efter snack med Samsung så visade det sig att skärmen inte alltid reagerade på när man "stängde" den. Så även om skärmen var svart så var den fortfarande på. Detta kan hålla i sig ett par tre dagar, och sedan är det borta igen i några veckor.
Du kanske har samma bekymmer med din enhet?

Jo jag har faktiskt ett mobilplånboks skal, kanse är värt att vara utan det några dagar och se om det bli någon skillnad? Åandra sidan så vill jag minnas att batteriproblemet med skärmen började redan dom första dagarna, och då hade jag ej på skalet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åhus
Registrerad
Dec 2011

@Jonathan0101:
Hmm... Ja, då vet jag inte riktigt vad som kan göra det. Kolla med Samsung själva. Kanske är en mjukvarubugg som de håller på rätta till?

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014

Samsungs kundtjänst sa detta: http://m.imgur.com/DTbakg9

Med andra ord inte så mycket, kanske får pröva en fabriksåterställning om några dagar som detta problem håller i sig. Men har ni fler tips och råd så tveka inte att skriva i tråden, problwmwt äe wnligt mig ej löst

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

Ladda ner "GSam Battery Monitor". https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gsamlabs.bb...

En riktigt bra app som hela tiden samlar data om batterianvändningen och pekar ut mera specifika program som har tagit batterikraft.
Den inbyggda i Android är tyvärr inte alltid så bra.

När du haft appen igång några dagar kan du ser hur mycket skärmtid du har haft i genomsnitt och hur länge batteriet hållt för dig.
Men jag tror faktiskt inte det är något problem här.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

S6 är riktigt usel, kolla om du kan lämna tillbaka den och köpa något annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Aug 2005

2 550 mAh på den upplösningen känns lite snålt tilltaget.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Jonathan0101:

Just nu har jag 85% och batterianvändningen på skärmen är på 86% (aktiv tid 30 min) och under skärmen ligger "Android-system" på 13%

Detta är vad jag reagerar på.

Du har 30min aktivt använt mobilen där skärmen har varit igång. Detta har tagit 15% på mobilen totalt och 86% av denna energianvändning är skärmen.
Det betyder att 30min skärmanvändning då drar ca 13%.

I sin tur implicerar detta att du får 100/(13*2) = 3,85timmar screen on time.
3-4timmar skärmtid är nog rätt troligt. Kör du skärmen igång i 30min borde detta då dra ca 12.5%. Vilket stämmer rätt bra av vad du har idag.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Jonathan0101:

Köpte här om dagen en Samsung Galaxy S6, och märkte att batteriet var sådär. Så jag gick in och kollade på "batterianvändning". Det första jag märkte var att det stod att det var ungefär 9 timmar kvar på batteriet och jag hade 90% kvar på batteriet. Är detta "normalt"?

Sen gick jag vidare för att kolla vad som tog så mycket batteri och märkte att "Skärm" tog hela 66%. Detta var vid ett senare tillfälle då jag hade ungefär 30% kvar. Jag har ljusstyrkan på ungefär 50% och ej Auto på. Tar skärmen så jäkla mycket batteri?

TL:DR:

Drar S6:an alltså cirka 10% per timme vid vanlig användning? Är detta vanligt? Och är det naturligt att skärmen används till över 50% av batteriet när man bara har runt 50% ljusstyrka?

Ps: Energisparläge går igång efter 50%.

//Jonte

Hur många procent appar/skärm dragit är ointressant. Det är ju bara en procent på den sammanlagda procenten. Det som är något av värde är skärmtiden. Denna ser du om du klickar på skärm.

Skulle din telefon dra bara 10% per timme vid normal användning har du fått någon telefon med teknik som inte finns på denna jord. Det skulle ju betyda att du har en skärmtid på 10 timmar vilket är omöjligt.

Som någon skrev så har ju inte s6:an direkt bra batteritid. S7:an som verkar ha skaplig batteritid har väl runt 5 timmars skärmtid på en dag.
Så om du tar bort telefonen ur laddaren på morgonen och sen använder telefonen normalt och kollar på kvällen hur mycket skärmtid du har samt hur många procent av batteriet som är kvar och hur lång tid som gått sedan du tog den ur laddaren så kan man enklare dra en slutsats om någon inte stämmer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

va innebär vanlig användning? Annars tycker jag att 10% per timma låter väldigt bra om det innefattar, lite samtal, sms, youtube, facebook, nått spel, kolla bilder, surfa etc etc.

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av creativ:

Hur många procent appar/skärm dragit är ointressant. Det är ju bara en procent på den sammanlagda procenten. Det som är något av värde är skärmtiden. Denna ser du om du klickar på skärm.

Skulle din telefon dra bara 10% per timme vid normal användning har du fått någon telefon med teknik som inte finns på denna jord. Det skulle ju betyda att du har en skärmtid på 10 timmar vilket är omöjligt.

Som någon skrev så har ju inte s6:an direkt bra batteritid. S7:an som verkar ha skaplig batteritid har väl runt 5 timmars skärmtid på en dag.
Så om du tar bort telefonen ur laddaren på morgonen och sen använder telefonen normalt och kollar på kvällen hur mycket skärmtid du har samt hur många procent av batteriet som är kvar och hur lång tid som gått sedan du tog den ur laddaren så kan man enklare dra en slutsats om någon inte stämmer.

Tack för ditt inlägg och ska pröva göra som du sa (: