Youtube-videor laddar inte, trots bra hastighet.

Permalänk
Medlem

Youtube-videor laddar inte, trots bra hastighet.

Min ISP är Telia.

Jag har problem med att ladda youtubevideor i chrome på mitt 24mbps adsl, trots att alla andra tjänster fungerar bra och normalt (steam downloads, twitch streams, vimeo etc).

Videorna startar inte, eller så startar dem och buffrar cirka 5-10 sekunder sen stannar det helt. Detta problem finns enbart på en PC på mitt nätverk, och jag har testat att ominstallera chrome, köra html5/flash, köra google's dns, ta bort alla extensions, köra firefox, ingenting hjälper.

Jag har kört winMTR på ett par av "stream host"-adresserna som man får om man högerklickar en video och tar "stats for nerds".

Såhär ser det ut med en av videorna som fungerar:

Och såhär med en video som inte fungerar:

Vad kan vara fel? Är det ens på min sida, eller är det Telia som strular?

Permalänk
Medlem

@Electricrain:
Hade samma problem way back..

Visade sig vara ett routing problem hos två större aktörer som levererade bandbredden till min ISP..
<Vessel hade ofta detta problemet när de "slog upp portarna"..

Permalänk
Medlem

@Shoppey: Löste det sig av sig själv, eller var det något du fick ta kontakt med din ISP för? Det har pågått i lite över en vecka för mig, med ett par dagar utan problem mitt i.

Permalänk
Medlem

Får du något felmeddelande i spelaren? Blockerar du annonser?

Permalänk
Medlem

@Ramblemoe: Inga felmeddelanden, och jag blockar annonser. Dock har jag testat att stänga av alla mina extensions, samt öppna videor i en helt fräsch installation av Firefox utan extensions. Samma sak händer oavsett.

Permalänk
Medlem

@Electricrain: Störiga med adblocker och youtube är att spelaren i bland "väntar" samma tid som ett reklamavbrott är.

testa med IE eller Edge, vad händer?

Kan som sagt vara routingen från din ISP och då kan du inte göra mer än felanmäla.

testa andra tjänster, tex vimeo också och en annan dator om du kan.

Permalänk
Medlem

@Electricrain:

Ursäkta sent svar.
Men löste sig efter att jag bl.a påpekade felet. Inte bara jag som hade problemet då det var alla som har just den ISP jag har.
Höll på sådär i några timmar till och från och sedan ringde de upp och Berättade anledningen och vad de gjorde för att åtgärda.