Playstation 4 "Neo"-specifikationerna läckta

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Nej men vem har sagt att GTX1080 behövs för 4k? Jämför istället med att Neo är en GTX480 samt släng in "konsoloptimeringar".

Idag kan en RX480 klara:
Över 30fps i avarage på Hitman i 4k ("bara" 75fps i 1080p)
Runt 30 fps i avarage på GTA V i 4k ("bara" 84fps i 1080p)

I övrigt ser man runt 25fps-30fps i olika spel, många av dem DX11 för RX480 i 4k. Lägg där till att vi pratar Ultra settings osv.

När folk pratar om att 4k är x4 antalet pixlar mot 1080p så glömmer man att det krävs inte 4ggr kraften då mycket av arbetet i en GPU inte är bundet till antalet pixlar utan beräkningar av scenen så som ljus och skuggor.

Oftast ser man att ett grafikkort som har 30fps i 4k har runt x2-2.5 i fps på 1080p.

Så summan är att genom att skala lite på settings, köra optimerad AA för AC, Neo får mer utan av Vulkan via bättre CPU och sen då lite extra minnesbandbredd så har vi något som borde klara 4k @ 30fps.

Men antar vi är inne på samma spår

Fast det var 1080 som nämndes tidigare vilket är därför jag tog upp det.

Precis, man kan köra 4K idag även på mellanklass-kort, men en del inställningar får man tweaka lite och så får man acceptera 30fps.

Skrivet av Fisken1986:

Den som lever får se

Jag tror de nya konsolerna som kommer med ny hårdvara kommer vara riktigt vassa och ge oss ''dödliga'' en chans att njuta av äkta 4K gaming

Eller också kan du göra det nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Fast det var 1080 som nämndes tidigare vilket är därför jag tog upp det.

Precis, man kan köra 4K idag även på mellanklass-kort, men en del inställningar får man tweaka lite och så får man acceptera 30fps.

Eller också kan du göra det nu.

Tack, men tyvärr har jag bara en inkomst på 9000:-/Månaden, att bygga en PC som kan driva 4K smärtfritt kostar nog runt 25-30tusen kronor

Just nu sparar jag ihop till en 4k TV, sen ska jag köpa denna konsolen ''Neo'' förhoppningsvis stannar priset på 12-15tusen kronor

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Så PS4 Neo har prestandan av ett GTX 970 (sett till tflops). Det är ju faktiskt inte så illa, så länge priset blir bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt att den fortfarande har GDDR5 och inte fick GDDR5X.

Kostnadsfråga

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så i runda slängar kan vi säga att det blir 1080p60 samt lite högre för VR-optimerade spel, med hopp om 2160p30 i utvalda titlar för att framtidssäkra till PS5 anländer. Känns som ett bra steg för den konsolspelare som vill ligga i framkant.

Som Xbox One-ägare och förhoppningsvis framtida Scorpio-köpare är jag glad att utvecklarna får tillgång till lite starkare SKUs inom kort, vilket borde göra att spelen lärt sig nyttja de olika prestandastegen inom samma generation när jag väl hoppar in i det racet. Härlig utveckling!

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Tack, men tyvärr har jag bara en inkomst på 9000:-/Månaden, att bygga en PC som kan driva 4K smärtfritt kostar nog runt 25-30tusen kronor

Just nu sparar jag ihop till en 4k TV, sen ska jag köpa denna konsolen ''Neo'' förhoppningsvis stannar priset på 12-15tusen kronor

Varför skulle du behöva betala 25-30k? Var får du allt ifrån? Om konsolprestanda duger för dig så kan du bygga en dator för en månadslön och spela 4K. Sen kommer en Neo knappast kosta så mycket, dom kommer inte få sålt mycket i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Tack, men tyvärr har jag bara en inkomst på 9000:-/Månaden, att bygga en PC som kan driva 4K smärtfritt kostar nog runt 25-30tusen kronor

Just nu sparar jag ihop till en 4k TV, sen ska jag köpa denna konsolen ''Neo'' förhoppningsvis stannar priset på 12-15tusen kronor

Snackar du om? En PC med likvärdig/bättre prestanda än Neo kan man säkert köpa för mindre än 5k inklusive Windows. Vill du ha en dator som kan köra 4k i 60fps med alla inställningar maxade ja då lär du hamna runt 20k snåret.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt att den fortfarande har GDDR5 och inte fick GDDR5X.

Om jag förstår det rätt kräver det också ändring av kontrollern. Du kan köra GDDR5 i GDDR5X kontrollers, men du måste göra lite uppdatering för att göra tvärt om.
Dock är det mer förvånande att de väljer 6800Mhz, istället för snabbare, men det hela ligger väl på prestanda/$$$ tanken.

Ang konsolen:
Lite sorgset att de först "nu" kommer med konsol som är bra nog att faktiskt spela på (min åsikt), men å andra sidan så är 4k @ 30fps eller 1080p @ 60Hz en bra uppskalning vs vad man haft med nuvarande konsol. Det hela ligger väl på VR kraven antar jag, då 30 fps inte direkt lockar där

Det bör dock sägas att mycket åter kommer hänga på priset, för med kommande gen GPUer så behöver du inte 10kkr för att köra verken VR eller 1080p @ 60Hz, så en konsol för 5000kr eller en PC för ca 5000kr kan mycket väl klara snarlik prestanda, där den senare dock har fördelen att kunna uppgraderas utan att lägga 5000kr till. Så vad kostar denna nya konsol?

Frågan är väl nu... om du sitter på PS4 idag, eller sitter på en hyfsad PC idag, vilket blir blir billigast för att få VR? Hel ny konsol eller nytt 2500-3000kr grafikkort + VR set i båda fallen. Tycker konsol har tappat extremt mycket av sin prisvärda sida...

Folk som verkar tro att man måste ha 20kkr för att bygga PC idag vet verkligen inte ett skit om vad saker kostar eller hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Annorlunda från en konsol..inte omöjligt att denna nya GPU kan optimeras till 4K gaming tack vare spelutvecklarna _kan_ pressa hårdvaran bättre och mer i konsolerna än vad de kan på PC..

Lite som Android och IOS. IOS har alltid bättre, stabilare och snabbare UI/IU(?) än vad Android någonsin kommer att kunna erbjuda.

Märks att du inte testat nya android N iaf.

Permalänk

Kommer de en uppdatering för Bloodborne och Uncharted 4 blir de nog ett köp utan tvekan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Under construction...

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Snackar du om? En PC med likvärdig/bättre prestanda än Neo kan man säkert köpa för mindre än 5k inklusive Windows. Vill du ha en dator som kan köra 4k i 60fps med alla inställningar maxade ja då lär du hamna runt 20k snåret.

Tror nog du får lägga över 6000kr och då har jag inte räknat in Windows Licens:
GPU 2500
CPU 1000
RAM 400
HDD 500
PSU 400
Chassi 400
Moderkort 700

Och en NEO lär inte kosta över 4000kr

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hoppas dem kommer köra med inbyte, så man få ett reducerad pris på Neo..
Sen skaffa Scorpio.. Har datorn i sign, klarar alla spel jag kör på den just nu ink DooM på High..
FPS ingen aning så länge det inte laggar/stuttering så är jag nöjd
Men antar till BF1 kommer väl behövas SLI eller 970.

Är annars jävligt trött man måste uppgradera dator för att få ut det bästa i spel tex.
Om man nu inte köper det det dyraste på en gång..
Hellre betalar jag 4000:- för en konsol och behöver inte tänka på uppgradera på några år.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv

De tidiga läckorna tycks ha stämt hela tiden då. Trist uppgradering när man jämför med Scorpio.

Som PS4-ägare hoppas jag att Neo kommer kunna driva spel i 1920x1080 @ 60 Hz. Något UHD för spel tvivlar jag mycket på men bra för filmvisning med kommande UHD-filmer samtidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Märks att du inte testat nya android N iaf.

Så sa Android användare om MM också...Tråkiga är att det är väl bara topnotch Androids som får ta del av de nyare Nougat operativsystemet?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Har under många år varit en konsol spelare men nu har jag en såpass bra dator och vr så det har gått över till pc mer och mer senaste åren men kan den spela UHD filmer så kan det bli ett köp för just nu finns det inget vettigt alternativ och kan man få en uppgraderad spelkonsoll på köpet så är det lockande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Former trophy hunter with over 100 platinums

Permalänk
Medlem

@raz3r1
Precis, det lär bli den billigaste UHD BD-spelaren. En polare tänker likadant

Grattis till troféerna. Lägg gärna till mig på PSN, kolla min profil

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

@raz3r1
Precis, det lär bli den billigaste UHD BD-spelaren. En polare tänker likadant

Grattis till troféerna. Lägg gärna till mig på PSN, kolla min profil

Ska inte Xbox One S också ha UHD BD-läsare? Den lär ju bli billigaste och släpps dessutom tidigare.

Permalänk
Medlem

@Fisken1986: Ren MM flyter faktiskt väldigt likt en iPhone 6S som jag jämfört med, problemet med android är att tillverkare lägger på sina egna skins som är mindre optimerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Så sa Android användare om MM också...Tråkiga är att det är väl bara topnotch Androids som får ta del av de nyare Nougat operativsystemet?

Beror på tillverkare, men det är ju inte så att iPhone är en billig telefon så ska du jämföra med den är det just "topnotch" Androidlurar som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ser inte hur en grafikdel som är 2.3ggr snabbare kommer kunna köra 4K när det är 4ggr högre än 1080P, än högre än dagens standard som ligger på 900P.

900P är standarden för xbox one. 1080 är standard för ps4 dock finns det några få spel som körs i 900p så som battlefront.

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ska inte Xbox One S också ha UHD BD-läsare? Den lär ju bli billigaste och släpps dessutom tidigare.

Ska den? Jag vet inte alls, men det låter osannolikt med tanke på att MS inte är någon nämnvärd spelare i BD-konsortiet, om de alls är med där, och att det finns två UHD BD-spelare i Sverige där den billigaste kostar 5000.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Konsol riktar sig mot den stora massan. Visst hade Sony kunnat trycka in dubbla polaris GPU er och dubbla ram minnet osv men de tjänar pengar på licenser och finns det 200 konsoler på marknaden istället för 50 milj så gissar jag att den stora massan köper fler spel än de 200 som köpte konsolen för 30.000. De hade dock gärna fått stödja SSD i full fart även om de inte inkluderat en sådan för laddtider är inte kul.

Sen att scorpio kommer vara kraftfullare var rätt väntat med tanke på att den ska släppas ett år senare. Jag gissar även att 1080ti kommer vara snabbare än ett 1080 ;).

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Kasst? En mycket gedigen uppgradering.

Jag skulle inte påstå att en uppgradering från ett HD 7850 till ett HD 7970 skulle klassas som "Mycket gedigen"

Ska de ändå tvinga på de stackars konsolpesanterna en ny basenhet så kunde de väl åtminstone tagit i lite mer.

3840x2160 skrattar bara åt 4 TFlops...

Varför gör man inte bara konsollen uppgraderingsbar i stället!? Med tillhörande certifierade Playstation uppgraderingsställen? Så har man typ följande uppgraderingspaket:

Upgrade level 1: For 60 fps - $200
Upgrade level 2: For PsVR - $400
Upgrade level 3: For 4K $800

Sedan låter man spelutvecklare konfigurera grafikinställningarna efter respektive paket och erbjuda olika grafik/upplösning -nivåer. Sedan, beroende på vilket paket man har, så väljer man själv vilken nivå man vill ha inne i spelens inställningsmeny.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Ska den? Jag vet inte alls, men det låter osannolikt med tanke på att MS inte är någon nämnvärd spelare i BD-konsortiet, om de alls är med där, och att det finns två UHD BD-spelare i Sverige där den billigaste kostar 5000.

Jo, S-modellen får även UHD BD.
http://www.xbox.com/sv-SE/xbox-one-s?xr=shellnav
http://arstechnica.com/gaming/2016/06/xbox-one-s-official-sli...

"The new Xbox supports 4K video output, including support for 4K Blu-ray discs, and high dynamic range (HDR) imagery."

Permalänk
Datavetare
Skrivet av vaedehäfömupp:

Undrar om den högre klockfrekvensen på Jaguar-kärnorna kan få ps4 neo att slå en core i3 4330 i teoretisk prestanda? Var icke fallet på den tidigare klockfrekvensen.

Nej, en i3-4330 är fortfarande väsentligt kraftigare.

Teoretisk gäller

Flyttal
Neo: 8 kärnor @ 2,1 GHz varav 6 st kan användas av spel,
6 (antal kärnor) * 2,1 (frekvens) * 8 (antal SP per cykel per kärna) = 101 GFLOPS
4330: 2 kärnor @ 3,5 GHz varav alla kan användas av spel,
2 (antal kärnor) * 3,5 (frekvens) * 32 (antal SP per cykel per kärna) = 224 GFLOPS

i3-4330 är teoretisk sett 2,2 gånger så stark på flyttal

Heltal
Neo: kan maximalt köra 2 x86 instruktioner per cykel,
6 (antal kärnor) * 2,1 (frekvens) * 2 (IPC kapacitet) = 25 Ginstr/s
4330: kan maximalt köra 5 x86 instruktioner per cykel (vid macro op fusion),
2 (antal kärnor) * 3,5 (frekvens) * 5 (IPC kapacitet) = 35 Ginstr/s

i3-4330 är teoretisk sett 1,4 gånger så stark på heltal

Skulle säga att faktisk IPC per fysisk kärna kontra IPC kapacitet nog är rätt snarlik när i3-4330 använder båda CPU-trådarna, är ytterst osannolikt att man når nära 5 x86 instruktioner på bara en CPU-tråd. Men spel som skalar bra på konsolens 6 kärnor lär absolut skala till 2 kärnor med två trådar per kärna. Är betydligt enklare att få saker att skala bra (i förhållande till maximal kapacitet) över hypertrådar än över riktiga kärnor då hypertrådar delar L1-cache och därmed kan kommunicera "gratis" med varandra.

Rent praktiskt är det för en programmerar väsentligt enklare att komma nära max i ett system med två kärnor med SMT än i ett system med 6 kärnor där det också finns kluster som inte delar någon cache-nivå utan måste kommunicera via RAM (väldigt hög kostnad för kommunikation).

Edit: formatering

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@anon5930
Det var som tusan. Bäst att inte säga något om detta, kan inte låta min HDR-galne polare skaffa en Xbone...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Scorpio kommer aldrig att ha den ryktade prestandan. Den kommer säkert bara vara något bättre än Neon. Seriöst. Jag tror inte att folk vill lägga 12k på en konsoll de i princip redan har. Då köper man en dator istället.

Visa signatur

Mobo: Msi B450 Gaming Plus
CPU: AMD Ryzen R5 5600G
CPU Cooler: Coolermaster Hyper 212 Evo
GPU: R5 5600G
RAM: 16GB Kingston Fury 3200Mhz PSU: EVGA Supernova G2 650

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

2304 Stream-processorer. Så ett RX 480 med lägre frekvens?

Synd att det inte är Zen eller en big-core processor.
Kanske VR-Consol Gen 2 har Zen + RX 490?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ser fram emot systemkraven för alla nya spel. Required: PS4, Recommended: PS4 Neo

Generellt tycker jag det är bra att konsollerna uppdateras, men tycker det vore bättre av Sony att bita i det sura äpplet och släppa PS5 med bakåtkompatibilitet. Ist skaffar de alla konsumenter, utvecklare och recensenter huvudvärk (bokstavligen?) över "samma" system med olika specs.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

@anders190
Det var som tusan. Bäst att inte säga något om detta, kan inte låta min HDR-galne polare skaffa en Xbone...

Klart kompisen ska ha en Xbox One.... också. Skadar ju inte att ha bägge plattformarna för att få större spelutbud.