Permalänk
Medlem

Fiberkonverter och tvillingbox

Hoj!

Jag har en fiberkonverter med 4 nätverksuttag. Ett för internet, ett för tv, ett för telefoni och ett oanvänt.

Hur gör jag om jag vill ha tvillingbox för tv? Behöver jag en separat router för tv och en för internet?

Hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Moddg33k:

Hoj!

Jag har en fiberkonverter med 4 nätverksuttag. Ett för internet, ett för tv, ett för telefoni och ett oanvänt.

Hur gör jag om jag vill ha tvillingbox för tv? Behöver jag en separat router för tv och en för internet?

Hjälp!

Du ska antagligen inte ha en router utan en switch om du ska ansluta flera tvboxar, det beror på hur nätet är byggt så för att få ett säkert svar bör du fråga din operatör för det kan vara så att tjänstefördelaren konfas om också så att du ansluter tv till 2 portar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska antagligen inte ha en router utan en switch om du ska ansluta flera tvboxar, det beror på hur nätet är byggt så för att få ett säkert svar bör du fråga din operatör för det kan vara så att tjänstefördelaren konfas om också så att du ansluter tv till 2 portar på den.

Tackar! Tv och internet blir via Viasat, ska ringa och höra med dom.
Går det köra vilken billig switch som helst tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Moddg33k: Skall du köra TV och internet från samma operatör så kanske de vill att du kopplar in TV-boxen direkt i Routern och inte i TV uttaget i Fiberomvandlaren. Så fungerar det i alla fall här med Comhem.

Permalänk
Medlem

Olika operatörer har olika lösningar. Du skriver att du ska ha Viasat, då är det lättast att höra med dem vad som gäller för just dig.

Operatörerna löser det på lite olika sätt. Med t.ex. Boxer via öppen fiber kan du köra dina digitalboxar trådlöst mot deras router för att slippa dra kablar.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Inaktiv

Jag har viasat och telia öppen fiber. Samt viasat tvillingbox och vi har en billig Switch för att fördela ut tv ur intenoswitchen

Skickades från m.sweclockers.com