Samba fildelning långsam,trots att iperf visar gb/s speed

Permalänk

Samba fildelning långsam,trots att iperf visar gb/s speed

Har en server som kör ubuntu server 14.04 och några datorer med olika OS på,några linux o några windows.

Min Pc kör jag mest ubuntu på men jag har W7 som dualboot kvar, och om jag laddar/skickar till servern med linux blir det under 40mb/s, startar jag om o gör samma sak med W7 så blir det 100+mb/s.

Kör jag iperf kors o tvärs över nätverket så ligger det strax över 940mb/s mellan alla enheter så nätverket fungerar som det ska, det är nåt som händer när jag ska skicka mellan 2 linux burkar.

Jag har hört att det är en bugg som gör att samba går ner ibland o väljer att köra på en lägre version som inte klarar lika hög fart eller nåt i den stilen, men jag kan inte hitta nåt om det "på papper".

Kollar man på sambas sida så är buggen rapporterad men det finns ingen lösning från teamets sida publicerad,men jag antar att nån av alla systemadmins här känner till det o kanske till o med vet nåt sätt att lösa det ?

På en VM med ubuntu 14.04 klient så har jag löst det med Cifs,den ligger runt 75mb/s, men under 16.04 som jag kör på min burk så blir det ännu lägre fart då, ca 7mb/s.

Jag har inte testat med Nfs på den här burken för jag vill helst dela via samba så jag har bättre koll på rättigheterna,plus att jag vill inte ha mapparna monterade hela tiden utifall jag springer på en cryptolocker eller nåt annat elakt.

Är det nån som har nåt tips ?

ethtool data för min klient (servern kan ju ge gb till andra OS så felet bör ju vara min klient ?)
Settings for p6p1:
Supported ports: [ TP ]
Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full
100baseT/Half 100baseT/Full
1000baseT/Full
Supported pause frame use: No
Supports auto-negotiation: Yes
Advertised link modes: Not reported
Advertised pause frame use: No
Advertised auto-negotiation: Yes
Speed: 1000Mb/s
Duplex: Full
Port: Twisted Pair
PHYAD: 0
Transceiver: internal
Auto-negotiation: on

Det enda jag kan tänka mig är att den inte adverserar hastigheten,och om jag manuellt sätter ; sudo ethtool -s p6p1 speed 1000 så säger den ; Cannot advertise speed 1000
Dock säger den ju Speed:1000Mb/s så det bör ju inte vara det heller ?

Permalänk
Medlem

Testa slå av brandväggen, den kan spöka med samba
"sudo ufw disable" bör det vara.
Funkar det bättre då så vet du iaf vart problemet ligger och kan arbeta för att hitta en bättre väg runt det.

Kolla även att jumbo frames är aktiverat på alla enheter.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@Ferrat: Tack, ska kolla jumbo frames, vad gäller samba så har jag ufw allow samba på enheterna,tror du ändå det kan spöka ?

Permalänk
Medlem

@BABOON_ASS: Bör ju inte spöka om du tillåter det men testa slå av och se om det är någon skillnad bara för att dubbelkolla Suger ju att felsöka och missa det för att man antar sedan visar det sig att de är något litet i det som muppar

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@Ferrat: Slagit på jumboframes och det blev ingen skillnad.

Däremot med lite tuning av samba socket options fick jag upp det till ca 50mb/s från ca 39, men där tar det stopp

Gick upp o testade från ungarnas htpc och den ligger på 30 upp o 25 ner från servern,den kör mint 17.x.

Edit; slog på ungarnas spelburk o testade och den ligger över 110mb/s, W7 på den.

Permalänk
Medlem

Att köra Samba mellan Linuxburkar är att gå över ån efter vatten. Jag tycker det är bättre att köra NFS-monterade diskar mellan Linuxburkarna

Permalänk
Medlem

Fildeling mellan Debian Jessie 64 bit & Windows 7 home premium 64 bit

BABOON_ASS bara 50mb/s det var dåligt ! jag har har precis varit hemma hos min kompis som jag har installerat samba på hans Debian dator för ett tag sedan på(har ej ändrat ng i sambaconf , kör på standardinställningar i samba) . vi körde några ovetenskapliga test med några ubuntu-iso-filer över hans lokala nätverk ,han ligger hela tiden över ca 70 mb/s mellan Debian Jessie 64 bit & Windows 7 Home premium 64 bit. Han har Intel Gigabit CT Desktop Adapter (EXPI9301CT) både i Debian & i sin Windows 7 maskin.

Permalänk
Medlem

Jag förmodar att du provat lösningen i denna tråd?
Du kan annars använda SSHFS/SFTP om du vill undvika "permamenta" mounts och montera via GUIt.
Jag skulle kört på något snabbt script för att montera/demontera NFS volymer eftersom att det endå är Linux till Linux miljö, och sedan satt det som ett alias i bash (~./bashrc).

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk

@It-nisse: mellan min server och en w7 maskin så visar den 114 mb/s, problemet är bara mellan 2 linuxburkar.

Permalänk

@kira9204: nej har inte testat den lösningen men ska testa.
Däremot så har jag testat sftp med filezilla och det ger ca 75mb/s.

Permalänk
Medlem

BABOON_ASS: Du behöver väl inte ha nfs delning monterat hela tiden, jag monterar min nfs-delning manuellt vid behov.