Kan man ta 2mån gammal protein?

Permalänk
Avstängd

Kan man ta 2mån gammal protein?

Hej, så nyss att bäst före datumet hade gått för redan 2 månader sedan på proteinet. Är det livsfarligt att ta i sig det eller hur är det? Det gäller proteinet gainer pro. Tackar för svar

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara livsfarligt? ^^

Bara ät, om det inte ser eller luktar illa är det bara att äta. Har 2 påsar som gick ut för 2 år sedan, tar fortfarande en shake då och då.

Permalänk
Avstängd

Pulver är torkad, att det finns bäst föredatum tror jag helt enkelt har att göra med att vissa vitaminer kanske Dunstar bort, men annars är det för att få en merförsäljning .

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Varför skulle det vara livsfarligt? ^^

Bara ät, om det inte ser eller luktar illa är det bara att äta. Har 2 påsar som gick ut för 2 år sedan, tar fortfarande en shake då och då.

Skrivet av Neonodia:

Pulver är torkad, att det finns bäst föredatum tror jag helt enkelt har att göra med att vissa vitaminer kanske Dunstar bort, men annars är det för att få en merförsäljning .

Jag blir lite nojjig när man tar något efter bäst före datumet, stod 16-5-16.

Men då är det helt okej att ta det?

Riktigt snällt för svar

Permalänk
Medlem

@MW2 FANBOY:

Jag hade en oöppnad Whey-80 som var ett 1 år gammal, inga problem!
Den hade stått torrt i skafferiet.

Enda risken är väl om den stått öppnad och i en fuktig miljö, då kan den dragit åt sig mögel och bakterier, då är det bara o slänga.

Är den öppnad:
Testa lite grann, lukta först och sen smaka.

Oöppnad och förvarad torrt:
Förmodligen inga problem.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Avstängd

Det där med bäst-före-datum är oftast bara en grej från myndigheterna. Mjölk står sig ex i oöppnad förpackning minst en vecka efter BFD. Vispgrädde minst den dubbla tiden. Bara äta och vara glad!

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bocken Bruse:

Det där med bäst-före-datum är oftast bara en grej från myndigheterna. Mjölk står sig ex i oöppnad förpackning minst en vecka efter BFD. Vispgrädde minst den dubbla tiden. Bara äta och vara glad!

Jag har öppnad(!) grädde och creme fraiche i kylen som gick ut 20 Juni och den åt jag igår utan problem.

Permalänk
Avstängd

Uiiii

Skrivet av Baxtex:

Jag har öppnad(!) grädde och creme fraiche i kylen som gick ut 20 Juni och den åt jag igår utan problem.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Var visst den 6 Juni:

http://imgur.com/a/c7Wvn

Absolut inget fel på den. Har aldrig blivit, såvitt jag vet, dålig pga av gammal mat.

Nu vet jag dock inte när jag faktiskt öppnade burken, men det borde ha varit efter bäst före datumet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bocken Bruse:

Det där med bäst-före-datum är oftast bara en grej från myndigheterna. Mjölk står sig ex i oöppnad förpackning minst en vecka efter BFD. Vispgrädde minst den dubbla tiden. Bara äta och vara glad!

Det är ju som bekant skillnad på "Bäst före" och "Sista förbrukningsdag". Det slängs nog onödigt mycket mat pga. bäst före passerat. Har ätit Fjällfil som varit 7 dagar efter bäst före utan problem, man får använda ögonen, näsan och smaken för att avgöra

Från Livsmedelsverket:
Bäst före-dag
Livsmedel märkta med bäst före-dag ska hålla ytterligare en tid efter datumet om de förvaras på rätt sätt och i obruten förpackning. Det är säljarens ansvar att produkten är av fullgod kvalitet.

Efter uttrycket "bäst före" ska dag, månad och år stå. Det måste vara i den ordningen. Det kan då stå "bäst före 07 02 2011".

För livsmedel med en hållbarhet om högst tre månader räcker det med att det står dag och månad. Om hållbarheten är längre än 18 månader behöver bara året anges, till exempel "bäst före utgången av 2011". Med detta menas att livsmedlet är bäst före den 31 december 2011.

Sista förbrukningsdag
Märkningen sista förbrukningsdag handlar om hur länge ett livsmedel är säkert att äta. Märkningen ska användas för livsmedel som lätt förstörs av mikroorganismer och där lagringstiden kan bidra till att ett livsmedel kan bli hälsoskadligt trots att det förvaras enligt förpackningens anvisning. Livsmedel som är märkta med sista förbrukningsdag anses alltså inte vara säkra att äta efter att sista förbrukningsdag har passerats. Därför får inte sådana livsmedel efter det datumet varken säljas eller ges bort.

Efter uttrycket "sista förbrukningsdag" ska datumet stå. Datumet anges i ordningen dag, månad och år och enligt samma principer som "bäst före" ovan.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D-ryd:

@MW2 FANBOY:

Jag hade en oöppnad Whey-80 som var ett 1 år gammal, inga problem!
Den hade stått torrt i skafferiet.

Enda risken är väl om den stått öppnad och i en fuktig miljö, då kan den dragit åt sig mögel och bakterier, då är det bara o slänga.

Är den öppnad:
Testa lite grann, lukta först och sen smaka.

Oöppnad och förvarad torrt:
Förmodligen inga problem.

Skrivet av warh0g:

Det är ju som bekant skillnad på "Bäst före" och "Sista förbrukningsdag". Det slängs nog onödigt mycket mat pga. bäst före passerat. Har ätit Fjällfil som varit 7 dagar efter bäst före utan problem, man får använda ögonen, näsan och smaken för att avgöra

Från Livsmedelsverket:
Bäst före-dag
Livsmedel märkta med bäst före-dag ska hålla ytterligare en tid efter datumet om de förvaras på rätt sätt och i obruten förpackning. Det är säljarens ansvar att produkten är av fullgod kvalitet.

Efter uttrycket "bäst före" ska dag, månad och år stå. Det måste vara i den ordningen. Det kan då stå "bäst före 07 02 2011".

För livsmedel med en hållbarhet om högst tre månader räcker det med att det står dag och månad. Om hållbarheten är längre än 18 månader behöver bara året anges, till exempel "bäst före utgången av 2011". Med detta menas att livsmedlet är bäst före den 31 december 2011.

Sista förbrukningsdag
Märkningen sista förbrukningsdag handlar om hur länge ett livsmedel är säkert att äta. Märkningen ska användas för livsmedel som lätt förstörs av mikroorganismer och där lagringstiden kan bidra till att ett livsmedel kan bli hälsoskadligt trots att det förvaras enligt förpackningens anvisning. Livsmedel som är märkta med sista förbrukningsdag anses alltså inte vara säkra att äta efter att sista förbrukningsdag har passerats. Därför får inte sådana livsmedel efter det datumet varken säljas eller ges bort.

Efter uttrycket "sista förbrukningsdag" ska datumet stå. Datumet anges i ordningen dag, månad och år och enligt samma principer som "bäst före" ovan.

okej, men finns det några risker/biverkningar om man tar det?

Permalänk
Skrivet av MW2 FANBOY:

okej, men finns det några risker/biverkningar om man tar det?

Ont i magen? Bara köra på, du kommer inte dö.

Mjölk: 7 dagar i kyl öppnad
Grädde: 14 dagar i kyl, öppnad/försluten.
Senap/Ketchup: när den börjar bli vattnig, flera månader efter utgångsdatum.

Allt beror på hur det står till och är öppnad.

Magsjuka, diarré och likande är ganska vanligt.

Listeriaförgiftning är vanligt för gravida kvinnor tydligen, man lär sig något nytt varje dag!
Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Hedersmedlem

@MW2 FANBOY: Skulle ett livsmedel vara livsfarligt efter en viss tid så skulle det knappast få säljas.

Har ätit 4 år gammal senap och mögligt bröd (ej frivilligt). Den största biverkningen jag upplevde var en lite orolig mage 2-3h efter måltiden. I absolut värsta fall så kommer den dåliga maten upp samma väg som den åkte ner.

Torkad mat håller för övrigt i en smärre evighet så länge den förvaras torrt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

@MW2 FANBOY:

Hur har du förvarat den?
Är den oöppnad?

Använd dina sinnen:
Kolla efter mögel eller om det klumpat sig.
Luktar det konstigt?
Smaka, testa att blanda ut lite grann och prova.

Det är koncentrerat pulver, så hållbarheten är lång om det har förvarats rätt.
Har den stått öppnad i en fuktig varm miljö skulle jag undvika.

Som sagt så hade jag oöppnat proteinpulver (Whey 80) som hade stått i skafferiet i 1 år efter bäst före datumet, det såg ut som nytt och smakade som det skulle.
Fick inga biverkningar.

Eventuella biverkningar om pulvret skulle vara mögligt och fyllt med bakterier:
Magsmärtor, akut diarré.
Illamående, kräkningar och eventuellt feber.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dustforce:

Magsjuka, diarré och likande är ganska vanligt.

Det här är i stort sett det värsta som kan hända om något nu har hänt med det. Annars är det som tidigare sagt många som liknar "bäst före" vid "sista förbrukningsdag" vilket alltså är helt fel. I de allra flesta fall är det dina egna sinnen som är de bästa detektorerna, det är det vi har utvecklat dem för. Syn, lukt, smak i den ordningen. Om det ser okej ut, luktar okej och inte har någon skum bismak är det förmodligen okej att äta.

Listeria drabbar för övrigt i stort sett endast folk som är väldigt immunsupprimerade, det är därför gravida kvinnor rekommenderas att inte äta mjölkprodukter, typ ost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MW2 FANBOY:

Hej, så nyss att bäst före datumet hade gått för redan 2 månader sedan på proteinet. Är det livsfarligt att ta i sig det eller hur är det? Det gäller proteinet gainer pro. Tackar för svar

Proteiner är enorm tåliga mot kemiska förändringar under förutsättning att de förvaras torrt. Mikroorganismer har mkt små möjligheter att föröka sig i torrt proteinpulver.

Det är inte magiska krafter som ligger bakom att livsmedel blir skämda - i första hand är det mikrobiell tillväxt och i andra hand kemisk degradering.

Det är ingen slump att man återfunnit 80 miljoner gamla proteinrester inne i fossiliserade dinosaurieben

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Använd TLS-metoden.

Titta, lukta, smaka. Klarade du av föregående tre delar utan att göra någon märklig grimas eller liknande. Kör på.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dustforce:

Ont i magen? Bara köra på, du kommer inte dö.

Mjölk: 7 dagar i kyl öppnad
Grädde: 14 dagar i kyl, öppnad/försluten.
Senap/Ketchup: när den börjar bli vattnig, flera månader efter utgångsdatum.

Allt beror på hur det står till och är öppnad.

Magsjuka, diarré och likande är ganska vanligt.

okej, den har varit öppnad sedan tidigare

Skrivet av Casgar:

@MW2 FANBOY: Skulle ett livsmedel vara livsfarligt efter en viss tid så skulle det knappast få säljas.

Har ätit 4 år gammal senap och mögligt bröd (ej frivilligt). Den största biverkningen jag upplevde var en lite orolig mage 2-3h efter måltiden. I absolut värsta fall så kommer den dåliga maten upp samma väg som den åkte ner.

Torkad mat håller för övrigt i en smärre evighet så länge den förvaras torrt.

okej, den har varit förvarad i ett svalt rum med nedsängta persienner

Skrivet av D-ryd:

@MW2 FANBOY:

Hur har du förvarat den?
Är den oöppnad?

Använd dina sinnen:
Kolla efter mögel eller om det klumpat sig.
Luktar det konstigt?
Smaka, testa att blanda ut lite grann och prova.

Det är koncentrerat pulver, så hållbarheten är lång om det har förvarats rätt.
Har den stått öppnad i en fuktig varm miljö skulle jag undvika.

Som sagt så hade jag oöppnat proteinpulver (Whey 80) som hade stått i skafferiet i 1 år efter bäst före datumet, det såg ut som nytt och smakade som det skulle.
Fick inga biverkningar.

Eventuella biverkningar om pulvret skulle vara mögligt och fyllt med bakterier:
Magsmärtor, akut diarré.
Illamående, kräkningar och eventuellt feber.

Den har varit förvarad i ett svalt rum med nedsängta persienner, har luktat och känner ingen konstig doft. Den har varit öppnad sedan tidigare.

Skrivet av ANDI:

Proteiner är enorm tåliga mot kemiska förändringar under förutsättning att de förvaras torrt. Mikroorganismer har mkt små möjligheter att föröka sig i torrt proteinpulver.

Det är inte magiska krafter som ligger bakom att livsmedel blir skämda - i första hand är det mikrobiell tillväxt och i andra hand kemisk degradering.

Det är ingen slump att man återfunnit 80 miljoner gamla proteinrester inne i fossiliserade dinosaurieben

oo fan, där ser man.

Permalänk

det finns alltid en differens på pulver, även om det står ett visst datum på en påse/burk, så betyder inte det att just det datumet är det datum då produkten helt plötsligt blir skadlig för hälsan eller inte längre går att käka. jag har käkat pulver som har passerat datumet som står på påsen för 6 månader sedan och det har gått hur bra som helst.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangemani:

det finns alltid en differens på pulver, även om det står ett visst datum på en påse/burk, så betyder inte det att just det datumet är det datum då produkten helt plötsligt blir skadlig för hälsan eller inte längre går att käka. jag har käkat pulver som har passerat datumet som står på påsen för 6 månader sedan och det har gått hur bra som helst.

okej, skönt att veta

Permalänk
Medlem

Titta och lukta, käka ett som var över 1år gammalt i en öppnad burk men strax efter det så började den mögla och stank något fruktansvärt då var det bara att kasta.

Permalänk

Helvete, blev lite taggad nu men öppna min påse whey 100 som gick ut sommaren 2014, lukta skunk, ska väl inte bli jätteförvånad men optimalt förvarad iaf. Däremot har jag mutant gainer som gick ut 2016, trotts att det va en glipa i förpackningen luktar den faktiskt bra. Men den beter sig magnetiskt när jag håller handen ca 3-4cm ovanför en fylld skopa.... Hur i helvete kommer det sig att pulvret flyger till handen från skopan och sätter sig som frost i små pulvertappar likt istappar som om handen vore en magnet och pulvret metallstoft? Jag är förvirrad, vågar man äta något som beter sig ytterst märkligt? XD Jag skojjar inte, pulvret beter sig ytterst skumt, när man tar en skopa får jag även miniistappar som sticker ut från skopan. Mutant mass cockie som sagt....

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Herp Derp:

Hur i helvete kommer det sig att pulvret flyger till handen från skopan och sätter sig som frost i små pulvertappar likt istappar som om handen vore en magnet och pulvret metallstoft?

Statisk elektricitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sista förbrukningsdag på matvaror är bara vad tillverkaren garanterar att produkten lever upp till den kvalité och smak som förväntas, detta gäller om transport och förvaring skett under de rekommendationer producenten angivit, troligtvis håller många varor betydligt längre med förbehåll om de innehåller levande bakteriekulturer som utgör del av produkten som exempelvis mejerivaror som är lite mer kritiska om om det brustit i hanteringen. Lukta och provsmaka om man är tveksam.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

@MW2 FANBOY: Hej

Svar som utbildad kemist: Troligen så händer inget på så kort tid! (tänk bäst-före-datum i % mot vad som det förväntas hålla sig)

Det som först kommer att hända pulver som förvaras torrt är att eventuella fettrester kommer härskna till den grad att du kommer tycka det luktar illa. Kolhydrater och protein håller mycket bättre, flera år-tionden!

Om fukt kan komma in och det finns bakterier/mögel så kan dessa om förhållandena är tillräckliga äta ditt pulver. (inte det troligaste)
Kolla om pulvret har ändrat egenskaper som klumpar sig, granulerar eller ändrar färg.....

(Jag använde upp mitt 3 år efter BF proteinpulver, jämnförde med nytt och det var lukten i burken som skilde mest, blev inte dålig i magen)

Permalänk
Medlem

Har den legat försluten så är det garanterat ingen fara skulle hav säga, är ju torrvara och dom brukar kunna hålla sig bra längre än vad som anges.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Fantastiskt att denna tråd finns på Sweclockers!

Jag upphörde med gymmet sedan pandemin blev på riktigt och nu när jag kommit igång igen med nytt gymkort (4 ggr i veckan) så har jag två st 5 kg Whey-80 vasslepulver inköpta från 2019 där ena är öppnad sedan några veckor tillbaka och en är helt oöppnad. De har båda utgångsdatum 2021-10, dvs., i början eller i slutet på nästa månad.

Båda har stått i samma mörka skafferi sedan inköpet från 2019 så jag tänker mig att den som är helt oöppnad bör klara sig rätt OK om man ser till att inte råka fukta den med fuktig skopa vid portionering? När jag googlat en del så verkar det hålla "tills man ser, luktar och/eller smakar att det verkar vara dåligt"?

Däremot vet jag inte hur de kan ha påverkats under somrarna som varit när det varit rätt hög luftfuktighet och hög temperatur i köket där skafferiet finns då det är på solsidan i lyan. Var vid runda slängar cirka 30 grader som varmast inomhus under somrarna 2019-2021.

Så den oöppnade förpackningen med bäst före 2021-10 bör vara helt OK så länge man följer TLS-metoden?

/ Ej gymråtta - alla medicinskt friska klarar 4 pass i veckan.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Fantastiskt att denna tråd finns på Sweclockers!

Jag upphörde med gymmet sedan pandemin blev på riktigt och nu när jag kommit igång igen med nytt gymkort (4 ggr i veckan) så har jag två st 5 kg Whey-80 vasslepulver inköpta från 2019 där ena är öppnad sedan några veckor tillbaka och en är helt oöppnad. De har båda utgångsdatum 2021-10, dvs., i början eller i slutet på nästa månad.

Båda har stått i samma mörka skafferi sedan inköpet från 2019 så jag tänker mig att den som är helt oöppnad bör klara sig rätt OK om man ser till att inte råka fukta den med fuktig skopa vid portionering? När jag googlat en del så verkar det hålla "tills man ser, luktar och/eller smakar att det verkar vara dåligt"?

Däremot vet jag inte hur de kan ha påverkats under somrarna som varit när det varit rätt hög luftfuktighet och hög temperatur i köket där skafferiet finns då det är på solsidan i lyan. Var vid runda slängar cirka 30 grader som varmast inomhus under somrarna 2019-2021.

Så den oöppnade förpackningen med bäst före 2021-10 bör vara helt OK så länge man följer TLS-metoden?

/ Ej gymråtta - alla medicinskt friska klarar 4 pass i veckan.

Du kan nog med gott samvete äta dina pulver om de inte är "äckliga" dels är det ju ännu inte ens utgånget datum och det är väl främst näringsvärdet som påverkas så länge pulvret inte är många år för gammalt eller har påverkats av tex fukt och blivit förstört men det borde du märka ganska tydligt så är det inte "äckligt" så lär det handla om att de inte kan garantera näringsinnehållet och inte att det är farligt att äta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du kan nog med gott samvete äta dina pulver om de inte är "äckliga" dels är det ju ännu inte ens utgånget datum och det är väl främst näringsvärdet som påverkas så länge pulvret inte är många år för gammalt eller har påverkats av tex fukt och blivit förstört men det borde du märka ganska tydligt så är det inte "äckligt" så lär det handla om att de inte kan garantera näringsinnehållet och inte att det är farligt att äta.

Ja precis, det var något jag funderade på utifrån naturlig kemisk nedbrytning: hur stor mängd protein förlorar jag efter utgångsdatum? Tanken är ju att få i sig protein, pulvret är bara vägen dit. Men om det är radikalt mindre protein så förlorar det sin poäng.

Jag får googla på det hela på engelska för Sverige är alldeles för ett litet träningsland för att något skall ha satt sig in i just den lilla detaljen. "Protein breakdown in old expired whey powder" antar jag är en start. Tack för tipset!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Brukar inte vara något problem om det har stått torrt men det smakar inte lika gott som när det var färsk. Man känner den där gamla mjölksmaken. Numera slänger jag om det är gammalt och köper nytt bara för att det smakar dåligt.