Hjälp mig förstå mA till laddare. Vad kan min telefon max ta emot?

Permalänk
Medlem

Hjälp mig förstå mA till laddare. Vad kan min telefon max ta emot?

Jag har en OnePlus one med 3100 mAh batteri.
På min laddare står det out 2100 mA.
Har dock andra laddare från Samsung där det står 1.0A och 0.7A.

Går det långsammare att ladda med dem jag har från Samsung?
Skulle jag kunna ha en laddare som laddar mitt batteri ännu snabbare, hur kan man räkna ut det från mitt batteri på 3100 mAh?
En annan konstig sak är att jag också har en gammal laddare från HTC som också ger ut 1.0A men den laddar bara min telefon till 50% vilket tar många timmar och efter det måste jag ha telefonen avstängd om den ska ladda över 50%. Något annat än mA som väger in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Jag har en OnePlus one med 3100 mAh batteri.
På min laddare står det out 2100 mA.
Har dock andra laddare från Samsung där det står 1.0A och 0.7A.

Går det långsammare att ladda med dem jag har från Samsung?
Skulle jag kunna ha en laddare som laddar mitt batteri ännu snabbare, hur kan man räkna ut det från mitt batteri på 3100 mAh?
En annan konstig sak är att jag också har en gammal laddare från HTC som också ger ut 1.0A men den laddar bara min telefon till 50% vilket tar många timmar och efter det måste jag ha telefonen avstängd om den ska ladda över 50%. Något annat än mA som väger in?

Du förstår det är skillnad på mA och mAh.
När det kommer till laddare så med mer styrka (A) kommer den ladda snabbare. Sedan vad som står på laddaren behöver inte betyda att de verkligen ger ifrån sig så mycket, vissa kanske sätter drömsiffror. Viktiga är att inte överstiga spänningen (V/U).

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Följde en tråd på O+O forum för ett tag sedan:

https://forums.oneplus.net/threads/maximum-charge-current.950...

LiPo batterier är lite speciella.
http://rogershobbycenter.com/lipoguide/#lipo_charging

Har ingen aning om hur de fungerar, de flesta verkar vara överrens om att 1.8A eller 2.1A är det maximala OnePlus One kommer ta emot.

För att svara på din fråga:
Ja, Samsungladdarna på 1.0A respektive 0.7A kommer ta längre tid att ladda din telefon, om ens alls ifall din telefon är igång.

Din telefon drar elektrisk ström (ampere) när den är igång, så det du utnyttjar i ampere måste kompenseras av din inkommande laddning. Så du behöver något som laddar snabbare än vad den laddar ur med det du nu gör med telefonen, men är begränsad till ... 2.1/1.8A eller vad folk nu kom överrens om att de hade provat som var dess maximala.

Svar: Använd din originalladdare, den är bra, kabeln är platt & röd. Vad mer kan man begära?

typo
Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk

I princip så tar det ungefär 1½ timme att fylla ett 3100 mAh-batteri med en laddare som ger 2100 mA, och ungefär tre timmar med en 1 A-laddare, 4½ timme med en laddare på 0,7 A.

Det är alltid bäst att ladda medan apparaten är avstängd eftersom laddarkretsarna har svårt att känna av hur laddningen går om apparaten är påslagen och kan stänga av i förtid för att inte, vad den tror, "överladda" batteriet.

Alla tre laddarna du har ger bra Ampere, och ger bara lite olika laddningstider. Snabba laddare är bekvämare, men de gör batteriet även hetare och minskar dess livslängd. Man bör inte ha en laddare som ger mer Ampere än vad batteriet har för mAh. Hälften, eller en fjärdedel, är skonsammare. Dina laddare skall nog inte ge problem.

Permalänk
Medlem

Alltså vilken laddare som helst för telefonen skall funka, är det mindre kräm i den så tar det längre tid och är den för stark så kommer telefonen bara dra den ström den behöver. Visst finns det undantag till varje regel också men oroa dig inte så mycket för det, är oftast inte aktuellt med dagens telefoner. Sedan är det klart du inte ska ta en telefon med bifogad 5W-laddare och koppla in i en 5KW-laddare eller liknande (överdrift, men för att göra en poäng), men en laddare på ett par extra W ska vara ok

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Och som någon sa innan så är din fråga felställd eller felformulerad då du både snackar om mAh och mA, mA är milli-Ampere, vilket är den fysikaliska enheten för ström delat med tusen. Det är helt enkelt den momentana strömmen din laddare kan ge ifrån sig. mAh är milliampere-timmar, vilket iprincip är hur många timmar batteriet kan ge ifrån sig 1 mA om man vill se det så, eller så kan man se det som hur "mycket" du kan fylla ett batteri. Dock är det inte alltid så lätt att gå efter det endast då t.ex. om vi bara höftar nu så har du en enhet med 2000mAh kapacitet som drar 5mA momentant. Har du sedan en annan enhet med 4000mAh men som drar 20mA momentant så kommer den att ta slut fortare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |