OBS (Open Broadcaster) käkar CPU som en galning.

Permalänk
Medlem

OBS (Open Broadcaster) käkar CPU som en galning.

Som sagt, så käkar mitt OBS SÅ mycket när jag streamar, bara med preview just nu när jag skriver detta står CPUN såhär.

Och det är vid de lägsta stadierna, men oftast UTAN spel ligger den på 70 - 80%. och med ett spel som körs blir det ospelbart med 10 fps och 99%.

Mina obs settings,

Hjälp sökes, verkligen!
Tack!

Mina specs är
AMD radeon 8320 @ 4.12GHZ
EVGA geforce 970 SC

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

Vilken CPU har du? Det är normalt att obs och andra stream program använder sig av mycket CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Vilken CPU har du? Det är normalt att obs och andra stream program använder sig av mycket CPU.

glömde skriva det.
AMD radeon 8320 @ 4.12GHZ

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

Vad händer om du byter från x264 till NVENC i fliken "Encoding"?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Vad händer om du byter från x264 till NVENC i fliken "Encoding"?

Då renderar Grafikkortet bilden, men jag har inte märkt nån skillnad alls. :/

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Inaktiv

OBS fungerar som det ska. Vill du ha lägre CPUanvändning så får du uppgradera eller sänka kvalitén på streamen. Annars kan du alltid encoda med ett grafikkort.

Rekommenderar att du går ner till 720p på din live-stream.

Permalänk
Medlem

Din cpu är inte supersnabb men bör ändå orka med tycker jag, beroende på vilket spel såklart

Nu jämför jag med inställningarna jag använder
x.264 ska du behålla
CBR-Padding på
Testa att slå över till AAC på ljudet
Testa att slå på CFR under advanced också
Slå av "save stream to file"

Vad kör du för upplösning i windows?

Bitrate ska du sänka också.. max 2000 för regular users

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Din cpu är inte supersnabb men bör ändå orka med tycker jag, beroende på vilket spel såklart

Nu jämför jag med inställningarna jag använder
x.264 ska du behålla
CBR-Padding på
Testa att slå över till AAC på ljudet
Testa att slå på CFR under advanced också
Slå av "save stream to file"

Vad kör du för upplösning i windows?

Bitrate ska du sänka också.. max 2000 för regular users

Jag kör 1920x1080 på båda mina skärmar.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

OBS fungerar som det ska. Vill du ha lägre CPUanvändning så får du uppgradera eller sänka kvalitén på streamen. Annars kan du alltid encoda med ett grafikkort.

Rekommenderar att du går ner till 720p på din live-stream.

Jag är helt okej med att sänka kvaliten, men inte så det blir skit.
Jag har 720P downscale.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sunezata:

Jag är helt okej med att sänka kvaliten, men inte så det blir skit.
Jag har 720P downscale.

Du kan göra som jag gjorde innan jag skaffade en riktigt streamingburk vid sidan om. Ändra affinity för x264 proccessen så att kärna 0 inte används. Spelen sprider inte ut cpu-användningen jämnt, vilket gör att kärna 0 lätt når 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Du kan göra som jag gjorde innan jag skaffade en riktigt streamingburk vid sidan om. Ändra affinity för x264 proccessen så att kärna 0 inte används.

Jag vill inte skaffa en extra burk, dels för den drar extra ström och för det kommer bli problem med att få över ljud och bild.
Så den iden är inte bra tyvärr

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

Du ska absolut inte se 40%+ belastning på processorn om den enbart kör i Preview, där encodern är helt inaktiv. Gå in i inställningarna till både webbkameran (C920) och capture-kortet (Avermedia), och se till att ställa ner båda till 1280x720 eller mindre. Hur ser det ut nu för processorn?

Därefter rekommenderar jag att du inte ställer x264 till Ultrafast. Håll dig till Veryfast. Det ska din processor klara utan problem för 1280x720 i 30 FPS (definitivt 25 FPS som du ställt in det på).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Du kan göra som jag gjorde innan jag skaffade en riktigt streamingburk vid sidan om. Ändra affinity för x264 proccessen så att kärna 0 inte används. Spelen sprider inte ut cpu-användningen jämnt, vilket gör att kärna 0 lätt når 100%.

men att stänga av kärna 0 är rätt bra idé ska tänka på det..

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Du ska absolut inte se 40%+ belastning på processorn om den enbart kör i Preview, där encodern är helt inaktiv. Gå in i inställningarna till både webbkameran (C920) och capture-kortet (Avermedia), och se till att ställa ner båda till 1280x720 eller mindre. Hur ser det ut nu för processorn?

60 till 80 procent medans jag ser på detta och kollar på en youtube video.
kameran är på 720p. ändrar capturecardet också.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

men att stänga av kärna 0 är rätt bra idé ska tänka på det..

avermedian gav 60 till 75 typ.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut för belastningen om du tar bort webbkameran och capturekortet helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Du ska absolut inte se 40%+ belastning på processorn om den enbart kör i Preview, där encodern är helt inaktiv. Gå in i inställningarna till både webbkameran (C920) och capture-kortet (Avermedia), och se till att ställa ner båda till 1280x720 eller mindre. Hur ser det ut nu för processorn?

Därefter rekommenderar jag att du inte ställer x264 till Ultrafast. Håll dig till Veryfast. Det ska din processor klara utan problem för 1280x720 i 30 FPS (definitivt 25 FPS som du ställt in det på).

varför ska jag inte köra ultrafast? är det inte bäst om jag har det på för att spara några procent? jag ser ingen skillnad.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Hur ser det ut för belastningen om du tar bort webbkameran och capturekortet helt?

33 till 55

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

varför ska jag inte köra ultrafast? är det inte bäst om jag har det på för att spara några procent? jag ser ingen skillnad.

När du säger att du inte ser någon skillnad, vart kollar du då? Vad strömmar du för något, och är det mycket rörelse när du kollar?
Ultrafast är det snabbaste läget för x264, där bildkvalitet flyger ut ur fönstret, och fokus är enbart på hastighet. Spelar du något som har någon helskärmsrörelse överhuvudtaget så kommer det se katastrofalt dåligt ut vid 720p 3000 kbps.

Skrivet av Sunezata:

33 till 55

Väldigt märkligt. Har du testat köra med OBS Studio, eller är det ett måste av någon anledning att du kör gamla OBS?
Du är helsäker på att din processor verkligen kör i rätt frekvens, och inte klockar ner sig (t.ex. på grund av överhettning)?

Permalänk
Medlem

Jag sänkte webbkameran från 1280 x 720 till 1024x576 och nu är jag runt 60%!

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

När du säger att du inte ser någon skillnad, vart kollar du då? Vad strömmar du för något, och är det mycket rörelse när du kollar?
Ultrafast är det snabbaste läget för x264, där bildkvalitet flyger ut ur fönstret, och fokus är enbart på hastighet. Spelar du något som har någon helskärmsrörelse överhuvudtaget så kommer det se katastrofalt dåligt ut vid 720p 3000 kbps.

Väldigt märkligt. Har du testat köra med OBS Studio, eller är det ett måste av någon anledning att du kör gamla OBS?
Du är helsäker på att din processor verkligen kör i rätt frekvens, och inte klockar ner sig (t.ex. på grund av överhettning)?

Jag testade ladda ner OBS studio men det var väldigt krånglit så jag skiter i det.
Jag vet ej exakt vad jag kör, men mycket rörelse är det skulle jag säga.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

När du säger att du inte ser någon skillnad, vart kollar du då? Vad strömmar du för något, och är det mycket rörelse när du kollar?
Ultrafast är det snabbaste läget för x264, där bildkvalitet flyger ut ur fönstret, och fokus är enbart på hastighet. Spelar du något som har någon helskärmsrörelse överhuvudtaget så kommer det se katastrofalt dåligt ut vid 720p 3000 kbps.

Väldigt märkligt. Har du testat köra med OBS Studio, eller är det ett måste av någon anledning att du kör gamla OBS?
Du är helsäker på att din processor verkligen kör i rätt frekvens, och inte klockar ner sig (t.ex. på grund av överhettning)?

processor är på ett vattenblock med en fläkt altså en Coolermaster 212.
Och den ligger på typ 40 grader bara. jag har inte ens gett den mer ström.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

Jag spelar just nu en youtube video och med era inställningar o sådant har jag runt 50 - 70% ska nog testa spela snabbt efter jag sett klart på videon.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sunezata:

Jag sänkte webbkameran från 1280 x 720 till 1024x576 och nu är jag runt 60%!

Tar kameran en sjättedel av ytan på skärmen så kan du lika gärna köra dess upplösning på en sjättedel av 720p. Se till att den inte har en högre frame-rate än din live-stream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Om webbkameran tar en liten hörna på streamen så kan du sänka kamerans upplösning ytterligare. Se till att den inte har högre FPS än din live-stream.

Japp det är en liten klick högst upp i hörnet.
Vågar nog inte sänka webbkameran mer, för jag vill hålla 16:9 och inte gå ner till 4:3 för det ser förjävligt ut.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Inaktiv

Hur är ditt capture card inställt? Det är bäst att kortet fångar i samma upplösning och frame-rate som din live-stream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Hur är ditt capture card inställt? Det är bäst att kortet fångar i samma upplösning och frame-rate som din live-stream.

detta är mitt capture card nu.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte hålla på mer med detta.. Min dator är piss. även om jag har ändrat allt håller jag ständigt 100% så jag skiter i streaming. Ingen mening. har endå ingen publik...... :/

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sunezata:

Jag orkar inte hålla på mer med detta.. Min dator är piss. även om jag har ändrat allt håller jag ständigt 100% så jag skiter i streaming. Ingen mening. har endå ingen publik...... :/

Testa och kolla vad för prestanda du får utan capture card, webcamera och Alerts/text. Kör bara capture monitor i OBS på ett lager. Ta bort alla andra layers.

Permalänk
Medlem

Om din CPU är AMD FX 8320 så är den inte tillräckligt stark helt enkelt för att kunna streama och göra något annat samtidigt. Uppgradera till en i5 så kan du spela någorlunda, uppgradera till en i7 och du kan spela helt normalt.