Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011

TV novis köper 4K. Yikes!

Har inte köpt TV på mer än 10 år och har inte ens haft någon det senaste året så jag är liiite vilsen på vad jag ska köpa.

Ska användas till blandat TV-tittande, gaming, filmstreaming, dvd/blu-ray film, och kanske även PS4 Neo 4K material (när den kommer).

Sitter c:a 4m från skärmen så 65 tum borde väl bli bra?
Säljaren sa att latens/input lag var <30ms så det är väl bra om det är sant? (hittar inga uppgifter på nätet om detta)

Kan denna vara ok till mig tror ni? http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/65UF772V/lg-65-smart-led-tv-65uf772v

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W7, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Skulle beställa "lillasyster" till modellen du tittat ut för 10 minuter sedan, modellen 675 som legat för 9990 i nästan två månader. Tro fan priset gått upp idag! Satt igår med fingret på köp-knappen men tvekade vilket jag nu ångrar...

Har haft ögonen på LG's 65-tummare en längre tid (Black Friday) och av de tester och omdömen jag läst verkar LG vara ett säkert kort. Svagheten ligger i deras apputbud men kör du exempelvis Chromecast eller HTPC så är det ju saksamma. Själva Smart-funktionen skall annars vara riktigt bra hos LG.

Själv sneglar jag nu på en Phlips (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3101552) som verkar prisvärd men måste fundera och läsa fler tester först. Sen måste jag ta reda på om det är en svaghet att endast köra 1080p på en 65-tummare (sitter rätt nära burken).

Men har du budgeten för det så tror jag det är ett bra val du gjort.

Mvh

// Peter

Stationär: Windows 7 64-bit Pro | FD Define S | Gigabyte GA-P55-USB3 | Corsair 8 GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 | Intel Core i5 760, 3.3GHz | Asus Radeon R9 280X | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server WHS 2011 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i3 3220T 2,8Ghz + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE |

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@LucaBoo: Det är svårt att finna latenstester för specifika modellnummer likt den modell du tittar på. Detta eftersom UF772V är ett väldigt specifikt modellnummer ned till vilken färg det är på listen, vilken fot som används och vilka länders DVB-mottagare det sitter i. Modellserien är UF7, alltså 2015 års modell och bättre mellanklass.

Letar man generellt efter UF7-serien från 2015, vanligtvis sitter det ungefär samma kretsuppsättningar i samma modellklass, visar de flesta på en latens rung 50-60 ms i spelläge (ofta det dubbla eller tredubbla med spelläget av) vilket stämmer väl med de LG-modeller jag har testat latensen på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011

@Laxpudding:

Intressant. Var lite misstänksam då säljaren (en LG-representant som var på plats i butiken) uppgav latensen till 23 eller 25ms och sade andra märken hade högre latens. Roade mig med att maila LG och ställde frågan - fick svaret att de inte hade uppgifter om latens på sina TV-modeller. Yeah right...

Detta och att jag nu läst om att tydligen är vertical banding vanligt för modellen, gör att jag nog letar upp någon annan.

Tips mottages tacksamt. 55-65 tum. Budet max 15K.

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W7, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@LucaBoo: Det verkar som de enklare modellerna i budgetklassen 5-serien etc. har lägre latens i den räckvidden som säljaren sade. Troligtvis för att de helt enkelt har så mycket enklare elektronik involverad.

LG vet mycket väl vilken latens det är. Detta behöver rapporteras via EDID för att lip-sync-funktionen i HDMI ska fungera. Jag har dock inte gett mig på att fiska fram dessa värden.