Får inget ljud via optisk kabel

Permalänk

Får inget ljud via optisk kabel

Jag köpte en tv för 2 veckor sen en TCL 55 från Elgiganten när jag hade kopplat i hop allt med mitt hemmabio som är en Samsung så hade jag ljud från den den första dagen men det tog tid innan det kom. Men nu får jag inget ljud alls . Har bytt den optiska kabeln och jag har även varit på Elgiganten och bytt Tv:n om det var något fel på utgången. Men det blev samma visa ändån . Ljudet funkade en dag sen funkar det inte igen. Någon som vet anledningen till detta ? Tack på förhand mvh Dennis

Permalänk
Medlem

Kan det vara någon inställningen som nollställ när du bryter strömmen eller liknande?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla in nått annat än tvn och kolla att ingången fungerar, har du ingen dator, spelkonsol eller dvd att prova med ?
Exakt vad är det för nått i tvn som inte ger ljud ? tvn får för det mesta inte skicka ut surroundljud via toslnk men om du använder dess mottagare som signalkälla och skickar ut stereo borde det garanterat fungera för då blandar du inte in hdcp i tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Koppla in nått annat än tvn och kolla att ingången fungerar, har du ingen dator, spelkonsol eller dvd att prova med ?
Exakt vad är det för nått i tvn som inte ger ljud ? tvn får för det mesta inte skicka ut surroundljud via toslnk men om du använder dess mottagare som signalkälla och skickar ut stereo borde det garanterat fungera för då blandar du inte in hdcp i tvn.

Jag har samma inställningar som innan och då sände de inte 5.1 ljud. Jo jag har ett ps4 jag kan testa med men jag tycker det är konstigt att det funkar först och sen gör det inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Kan det vara någon inställningen som nollställ när du bryter strömmen eller liknande?

Har inte ändrat på någon inställning när jag koppla in hemmabiot.

Permalänk

Mrqaffe menar du att jag ska testa att koppla in optik sladden från hemmabiot till spel konsolen eller från konsolen till tv ?

Permalänk
Medlem

är inte säker på att du kan få 5.1 ljud ut. Då det hänger ihop med kopieringsskyddet, så jag tror inte du kan dela upp HDMI/optisk mellan ljud o bild.

Du kan däremot köra HDMI med ARC.
// LZ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snusbosse:

Mrqaffe menar du att jag ska testa att koppla in optik sladden från hemmabiot till spel konsolen eller från konsolen till tv ?

Du ska byta signalkälla, alltså koppla direkt mot konsolen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

är inte säker på att du kan få 5.1 ljud ut. Då det hänger ihop med kopieringsskyddet, så jag tror inte du kan dela upp HDMI/optisk mellan ljud o bild.

Du kan däremot köra HDMI med ARC.
// LZ

Det är inte det jag vill ha när jag tittar på tv. Det är ljudet jag letar efter . Som inte vill komma igenom optiska kabeln

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du ska byta signalkälla, alltså koppla direkt mot konsolen.

Då har jag fortfarande bara ljud från Tv:n och inte från mitt hemmabio.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snusbosse:

Kan du på nått sätt få ljud i vad det nu är för system? (Det vore bra om du skrev ut exakt vilken modell det är på ditt ljudsystem)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusbosse:

Jag tolkar det som att du vill ta ljudet från TV:n till hemmabio-reseivern, jag tror inte det går. Du måste koppla in alla bildkällor i receivern och ta ljudet från den.

Om du har en digitalt-box i TV:n, så kan du använda en HDMI ARC, för att få in det ljudet i hembio-stereon

// LZ

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan du på nått sätt få ljud i vad det nu är för system? (Det vore bra om du skrev ut exakt vilken modell det är på ditt ljudsystem)

Jag kan få ljud från den när jag ser på film eller är inne på den via hdmi. Det är en Samsung modell ht-e4500 men den funkade hur bra som hälst på mina förra tv och då kunde jag titta på vanliga tv kanaler med bra ljud .

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Jag tolkar det som att du vill ta ljudet från TV:n till hemmabio-reseivern, jag tror inte det går. Du måste koppla in alla bildkällor i receivern och ta ljudet från den.

Om du har en digitalt-box i TV:n, så kan du använda en HDMI ARC, för att få in det ljudet i hembio-stereon

// LZ

det behövde jag inte använda när jag hade min förra tv. Då kunde jag till och med ha surrond ljud också. Så tycker det är konstigt att denna gör så här.

Permalänk

Har du kollat att tv'n sänder ut ett ljudformat som din hembioanläggning kan ta emot? Ska visst gå att välja i någon meny i tv'n.

Edit: Och har du kollat så att kontakterna sitter fast ordentligt? Det ska ju kännas ett tydligt klick när dom är på plats.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snusbosse:

Jag kan få ljud från den när jag ser på film eller är inne på den via hdmi. Det är en Samsung modell ht-e4500 men den funkade hur bra som hälst på mina förra tv och då kunde jag titta på vanliga tv kanaler med bra ljud .

Kan du förklara tydligare exakt när du inte får ljud, du ger motsägelsefulla uppgifter, du får ut ljudet via hdmi men vill inte använda det, varför vill du inte använda det ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan du förklara tydligare exakt när du inte får ljud, du ger motsägelsefulla uppgifter, du får ut ljudet via hdmi men vill inte använda det, varför vill du inte använda det ?

Jag får ljud via hdmi om jag använder den till att se på dvd. Den har en dvd spelare. Men jag måste ha den optiska kabeln för att jag ska få ljudet igenom hemma bion om jag ska ex se på vanlig tv eller spela på ps4
för då ändrar jag så jag får d-in på hemmabiot och då ska den gå igenom den optiska kabeln

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Har du kollat att tv'n sänder ut ett ljudformat som din hembioanläggning kan ta emot? Ska visst gå att välja i någon meny i tv'n.

Edit: Och har du kollat så att kontakterna sitter fast ordentligt? Det ska ju kännas ett tydligt klick när dom är på plats.

Kontakterna sitter fast men kan det ha att göra att min tv är en 4k uhd och mitt hemmabio är för gammal för det fast att den bara är 3 år

Permalänk

Jag kör en Samsung UHD i min gamla Onkyo, använder ARC... fungerar så sjukt bra! Inga jävla mer optiska kablar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snusbosse:

Jag får ljud via hdmi om jag använder den till att se på dvd. Den har en dvd spelare. Men jag måste ha den optiska kabeln för att jag ska få ljudet igenom hemma bion om jag ska ex se på vanlig tv eller spela på ps4
för då ändrar jag så jag får d-in på hemmabiot och då ska den gå igenom den optiska kabeln

Men ljudet går väl inte via hdmi till och från tvn om du tittar på dvd ? Har du något du vet fungerar med toslink så du kan prova var felet är ? Har du nån dator du kan ansluta via toslink eller kan du kanske låna nått som garanterat fungerar ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men ljudet går väl inte via hdmi till och från tvn om du tittar på dvd ? Har du något du vet fungerar med toslink så du kan prova var felet är ? Har du nån dator du kan ansluta via toslink eller kan du kanske låna nått som garanterat fungerar ?

Mitt hemmabio har en inbyggd dvd spelare som jag kan använda via hdmi så jag får bild på Tv:n och då funkar mina högtalare . Men det känns som att jag får lämna tillbaka Tv:n och byta märke för hemmabiot funkar på min gamla tv ...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snusbosse:

Mitt hemmabio har en inbyggd dvd spelare som jag kan använda via hdmi så jag får bild på Tv:n och då funkar mina högtalare . Men det känns som att jag får lämna tillbaka Tv:n och byta märke för hemmabiot funkar på min gamla tv ...

När du spelar upp en dvd så använder du inte hdmin till ljudet.
Har du har ställt in tvn att mata ut rätt ljud ? Om du tar bort hdmikabeln och använder tvns mottagare får du då inget ljud via toslink?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

När du spelar upp en dvd så använder du inte hdmin till ljudet.
Har du har ställt in tvn att mata ut rätt ljud ? Om du tar bort hdmikabeln och använder tvns mottagare får du då inget ljud via toslink?

har ställt in det rätt men det vill inte ge ljud. Ja jag har tagit bort hdmi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snusbosse:

har ställt in det rätt men det vill inte ge ljud. Ja jag har tagit bort hdmi

Du måste nog ha prylar som garanterat fungerar och växla med dem för att ta reda på var felet finns.
Såg förresten att det fanns en firmwareuppdatering till samsungsystemet, har du den senaste mjukvaran i annars kanske den kan påverka.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du måste nog ha prylar som garanterat fungerar och växla med dem för att ta reda på var felet finns.
Såg förresten att det fanns en firmwareuppdatering till samsungsystemet, har du den senaste mjukvaran i annars kanske den kan påverka.

nä jag har inte det jag får koppla in Internet till den och uppdatera den och hoppas på det bästa

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nu har det löst sig jag uppdaterade hemmabiot men det funkade inte så jag åkte till Elgiganten och lämnade tillbaka den och bugade från TCL till Philips och ni funkar det igen. Jag rekommenderar att inte köpa TCL

Permalänk

Antar att TCL tvn INTE hade ARC som din förra TV, TLC är ju lite av ett budget märke.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Antar att TCL tvn INTE hade ARC som din förra TV, TLC är ju lite av ett budget märke.

Bör ju inte ha spelat så stor roll då det skickas över hdmi? Det var ju ljud från den optiska anslutningen som inte fungerade.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Bör ju inte ha spelat så stor roll då det skickas över hdmi? Det var ju ljud från den optiska anslutningen som inte fungerade.

Minns jag inte fel gäller så är den funktionen över HDMI? iaf på samsung. Har en lite nyare dum samsung som det ej finns ARC på och samsung är det smart tv som har den funktionen.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Minns jag inte fel gäller så är den funktionen över HDMI? iaf på samsung. Har en lite nyare dum samsung som det ej finns ARC på och samsung är det smart tv som har den funktionen.

Kanske utryckte mig otydligt, arc används över hdmi, men i detta fall ville han få signalen via en optisk kabel.
Därav tänkte jag att det nog inte spelade någon roll om tv'n har arc eller ej

Visa signatur