Rakning
Hej, blev för två år sedan introducerad till en helt ny värld för mig, rakning! Det som för mig innan var tråkigt och tradigt är numera roligt och rogivande och en liten lugn egenstund på morgonen.
Innan så bestod min rakning av en av Gilettes standard mech super mega rapido och alla de där titlarna de har för sina flerblads-system, en burk raklödder från Ica och Axe aftershave. Det var det, det funkade, det blev bra, och det luktade helt ok. Men fasen vad tråkigt det var!
En dag kom jag in på tanken bara, vet inte vad som fick mig att göra det, men jag började söka lite på sådana där gamla utdöda vintage-grejer, typ en kniv eller en fin gammal säkerhetshyvel, och det var allt annat än jag förväntade mig! Det var en blomstrande marknad med alla möjliga märken, modeller och dofter. Beställde hem ett startkit för att testa på som innehöll en rakborste, ett ställ och en "shavette", vilket är något av en nybörjarkniv, en kniv där du sätter i egna blad. Med andra ord inte en som ska striglas och tas om hand osv utan man byter blad efter ett par rakningar bara så är det kanon sen igen.
Nu när jag har kört med detta ett tag så är jag för det på alla sätt och numera har jag en hög med olika shavette:er, säkerhetshyvlar samt en riktig rakkniv. Och sedan ska vi inte ens börja med alla olika rak-krämer och rak-tvålar jag har köpt. Finns så otroligt mycket att välja på! Tänker inte skriva vilken hemsida jag beställer ifrån då det lätt kan tolkas som reklam då men jag kan säga att det är en helsingborgsbaserad hemsida med en tillhörande frisersalong där nere. Med den informationen kan ni nog googla fram själva vilken det är.
Mitt intryck nu då? Rakningen i sig, resultat av rakningen med andra ord, är inte 10x bättre än med gilette-versionerna, men bättre skulle jag definitivt vilja säga att det är. Så att endast byta för att köra med säkerhetshyvel eller kniv skulle jag inte göra. Det som dock gör upplevelsen 10000x bättre är rakborsten! Detta enkla lilla redskap har öppnat upp en värld där du har tillgång till 500 olika dofter och versioner än med Ica:s enkla utbud av lödder. Det är helt enkelt grymt!
Utefter mina intryck och upplevelser skulle jag nu sammanfatta det såhär.
Fördelar med Gilette-liknande:
-Enkelt
-Går fort
-"billigt", bortsett från bladen som är oskäligt dyra.
Fördelar med klassiska redskap och borste:
-Billigare i längden, dock en betydande förstakostnad. En raktvål kan kosta 50:- till 500:- och den räcker hur länge som helst. Utöver det så luktar den ju då även något spännande och helt sagolikt. Rakblad till en säkerhetshyvel går att få billigt. Fick hem 100 stk för 200:- (2:- blad)
-Miljövänligare: avfallet är antingen ingenting (om du kör med kniv) eller så är det endast metallrakblad som är enkla att källsortera jämfört med gilettes plast/metallblandning.
-upplevelsen. Man måste ta sin tid med detta för annars kan det lätt gå utför. Till följd av detta får man en lugnande stund där man har fokus på enbart sig själv och det är väldigt rofyllt.
-Håren skärs av i nivå med huden och med ett renare snitt till följd av ett vassare blad. Gilette-hyvlarna är designade att skära av under huden vilket i sin tur kan leda till att man får fler inväxta hår.
Så, nu tänkte jag vi kan diskutera här! Jag antar att det inte bara är jag här som pysslar med lite mer traditionell rakning. För att vi ska ha lite diskussionsmaterial så kan jag börja med att säga att jag för tillfället använder nästan uteslutade Truefitt & Hill-produkter, framförallt just nu deras rak-kräm med doft west indian limes samt en annan som heter lavender, i kombination med antingen en säkerhetshyvel med feather-blad eller en proper rakkniv ifall jag har tiden till det.
ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North