Problem med internet uppkoppling på desktop.

Permalänk
Medlem

Problem med internet uppkoppling på desktop.

Hej. Jag har massa problem med min desktops internet. Varje gång jag startar om datorn har mitt 100mbit/s internet gått ner till 0.02 mb/s. Trodde först d va min ISPs fel men testade med annan dator som funkade perfekt. Enda sättet jag kan lösa det tillfälligt är att ominstallera nätverkskortet. Men det är tillbaka vid nästa omstart :(. Har provat med olika kablar, både trådlöst och lina etc.
Kan inte komma på va felet kan vara. Har ominstallerat windows, alla drivrutiner osv, utan att det blir bättre.

Väldigt tacksam för tips.

edit: Googlat efter svar å så å hittade tips att prova detta:

Reset WINSOCK entries to installation defaults: netsh winsock reset catalog

Reset IPv4 TCP/IP stack to installation defaults. netsh int ipv4 reset reset.log

Reset IPv6 TCP/IP stack to installation defaults. netsh int ipv6 reset reset.log

Jag får normala meddelande av de översta två men den tredje säger windows att: There is no user specified settings to be reset.

Ifall det säger någon något

Permalänk
Lego Master

Min första tanke var att det var fel på nätverkskortet, men om det blir samma med trådlöst så är det ju en annan sak... Prova med ett separat NIC ändå?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag använder som sagt det inbyggda nätverkskortet och har inget externt att prova med. Hittat info om att avira antivirus kan leda till detta. Har avinstallerat all antivirus tills vidare. Fungerat bra i 24 timmar nu!

Permalänk
Medlem

Men det va tillfällighet. Inget antivirus, och internet förstörs fortfarande när jag startar om datorn.

Permalänk
Inaktiv

Steg 1 när du nu har startat en tråd, vore ju att du skriver vad du har för nätverkskort samt router.......

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ursäkta för det sena svaret. Jag har ett Gigabyte Z68P-DS3 moderkort vars inbyggda nätverkskort jag använder. Jag har även ett: D-Link DWA-547 N650 wifi kort.

Ytterligare inser jag att jag glömde nämna att felet endast är på denna dator. Jag får bra uppkoppling både trådlöst och med kabel på andra datorer. Det fungerar generellt sett bra även på min desktop fram till jag startar om datorn. Sedan får jag klydda, med att avinstallera drivrutiner osv tills jag får igång det igen.