Nintendo släpper nostalgi-video för NES Classic Edition

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Nintendo släpper nostalgi-video för NES Classic Edition

Nintendo överraskade många när företaget utannonserade miniatyrversionen av deras klassiska NES-konsol. Nu visas konsolens spel upp i en video som osar 80-tal.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Påminner om mitt GTX970 mini Sött och litet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2012

all kärlek åt detta! 750kr känns bättre

[CPU: AMD 1700 @4ghz ] - [RAM: 16gb DDR4 2800] - [ GPU: Gigabyte 1080ti Gaming G1 @ 1545mhz] - [HDD: 12TB, 60gb SSD OS, 250GB SSD, 128GB SSD, 240GB SSD]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Bra grundidé, men den lämnar tyvärr för mycket att önska.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jun 2002

Förstår att de inte kan erbjuda alla spel på grund av rättigheter och liknande. Men de kunde ju ha öppnat upp för att köpa till fler spel. Alternativt att man fått välja de 30 spelen själv från en lista.

Som det är nu känns det mer som en skoj grej som man kan tänka sig köpa för det var ett rimligt pris, men som jag ändå lär skippa på grund av avsaknaden av viktiga spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

Är det bara jag som undrar om de faktiskt kommer köra en uråldrig arkitektur eller emulera allt? För jag gissar på det senare. Visst, dem skulle också kunna programmera om alla spelen med det känns lite onödigt.

Ivf är jag inte intresserad, men intressant produkt från åskådarplatserna.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

@philipborg: Det vill nog många veta. De har ju dock arkitekturen mer eller mindre färdig från originalversionen av konsolen. De behöver i stort sett bara krympa den vilket lär vara väldigt lätt med dagens teknik och lägga till en liten extra del som håller reda på de olika inbyggda spelen.

Om inte DRM-skydd är till för att brytas, vad är det då bra för?
SSD är ingen hårddisk, så sluta kalla det för det.... För bövelen ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2009

Ärligt talat så hade jag varit mer intresserad om det gick köpa spelen för att spela på valfri emulator. Vad onödigt att behöva köpa ännu en enhet(dator) när det redan går att spela via sin PC, telefon, surfplatta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Såg detta klipp i videon så kunde ju inte låta bli:

Måste ju bara köpa den här, trots att man "bara" kan köra de 30 spelen.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Samsung Galaxy S6 Edge 128GB | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2004

Kliar i fingrarna. Dock så är det bara att inse tidsbegränsningarna i familjelivet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av exroz:

Ärligt talat så hade jag varit mer intresserad om det gick köpa spelen för att spela på valfri emulator. Vad onödigt att behöva köpa ännu en enhet(dator) när det redan går att spela via sin PC, telefon, surfplatta.

ja men dom tjänar knappast pengar för att man tankar roms gratis så man kan ju förstå till viss del varför dom gör så här.

i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005

Jag behöver inte detta då vi fortfarande har kvar våran NES med "Duck Hunt" pistolen så kunde damma av den och lira lite fast dock har jag ju inte så många spel att spela som i detta paket samt behöver inte svära åt sina kontroller som är tröga. Måste "gnuggas" lite upp och ner på piltangenterna emellanåt för att det ska bli lösare). Samt att få igång spelen var ju lite problem emellanåt och fick köra med "blåstekniken" som någon här kanske minns.

Intel® Core i5-4670K @ 4.4GHz | ASRock Z87 Extreme 6 | G.Skill Sniper 2x8GB @ DDR3-1866 CL9 | Samsung 840 Pro 128GB + Evo 850 500GB | Gigabyte GTX 970 G1 (överklockat) | SuperFlower Titanium 1000W | BenQ ZOWIE XL2540 240Hz | Phanteks PH-TC14PE | M-Audio Q40 hörlurar | Logitech MX-518 | Razer Mantis Speed | Windows 10 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Kan man länka en Wii-mote och plugga i kontrollen där? Tänkte på att sladden till kontrollen kanske är för kort.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Feb 2010

@casuaL: Blir köp.. Inkludera familjen så löser det sig!

Windows 10 devices FTW. Surface Pro 4 i7 | Microsoft Lumia 950 | Microsoft Band 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av mikegnorp:

@casuaL: Blir köp.. Inkludera familjen så löser det sig!

Barnen är lite för små bara. 3år och en på 10 månader. Men vem vet mini snes kanske kommer då det lämpar sig bättre

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Maroochydore, QLD Australia
Registrerad
Jan 2007

Förhandsbokat och klart! Har kvar ett SNES i bra skick, men mitt NES gick en för tidig död tillmötes (på grund av mig i miniatyrversionen, nyfiken som få med en skruvmejsel i högsta hugg för att kolla hur den funkade. Gick aldrig att få igång igen...) RIP.

Ska bli grymt att spela med sambon!

Skickades från m.sweclockers.com

I5-6400 | GTX 960 | 8 GB RAM | 256GB SSD | Asus VG248QE | Logitech G710+ | Logitech G400s | MacBook Pro 13" Late 2016 | I5-6200U | 8GB DDR3 | 256GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av exroz:

Känslan blir inte den samma. Vilket det visserligen inte blir med denna heller. Ska det vara så ska det vara originalkonsolen egentligen.

Kommer nog aldrig glömma bort hur det kändes när man hade fått sitt första NES och packade upp det, för att sedan sitta och nöta Super Mario i flera timmar i sträck. xD Föräldrarna blev så irriterade på "blipp-bloppet".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänge
Registrerad
Jul 2016

Förbokat och klart...känns bra!

Märkesdator: Dell XPS 630i, vilket innebär CPU: Intel Core2 Quad Q9400 @ 2.66 GHz och GPU: GeForce GTX 280. Jodåse, här finns det resurser!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2002

Förstår inte riktigt hypen angående detta. Emuleras ju bara. De som är lite kunniga borde istället köpa ett Wii, softmodda det, skaffa usb-minne/hdd och sedan ha tillgång till alla "homebrew" spel som finnes och det också på andra äldre konsoller. Kostar typ samma, men ger så otroligt mycket mer möjligheter.

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Kotan:

Förstår inte riktigt hypen angående detta. Emuleras ju bara. De som är lite kunniga borde istället köpa ett Wii, softmodda det, skaffa usb-minne/hdd och sedan ha tillgång till alla "homebrew" spel som finnes och det också på andra äldre konsoller. Kostar typ samma, men ger så otroligt mycket mer möjligheter.

Fast Wii har inte HDMI och detta sponsrar man nintendo genom att köpa. Jag kommer köpa en till pappa när han fyller år i alla fall. Sen får vi se denna kanske "hackas" så man kan få in annat också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Kotan:

Eller bara fixa någon RPI och installera valfri emulator. Folk köper pga nostalgi och vad det är....
Vad som helst klarar av att köra dessa om man vill.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Commander:

Eller bara fixa någon RPI och installera valfri emulator. Folk köper pga nostalgi och vad det är....
Vad som helst klarar av att köra dessa om man vill.

Har själv en RPI med emulator och NES-kontroller med USB-anslutning, men har ändå förhandsbokat denna.

Dels för den underbara retrodesignen som kommer passa fenomenalt i hyllan, men allra mest för att Nintendo haft några tuffa år och jag vill absolut inte se att man går ifrån tillverkningen av hårdvara.

Jag gillar att man kör lite fan service!

I5-6400 | GTX 960 | 8 GB RAM | 256GB SSD | Asus VG248QE | Logitech G710+ | Logitech G400s | MacBook Pro 13" Late 2016 | I5-6200U | 8GB DDR3 | 256GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av El1min4tor:

Har själv en RPI med emulator och NES-kontroller med USB-anslutning, men har ändå förhandsbokat denna.

Dels för den underbara retrodesignen som kommer passa fenomenalt i hyllan, men allra mest för att Nintendo haft några tuffa år och jag vill absolut inte se att man går ifrån tillverkningen av hårdvara.

Jag gillar att man kör lite fan service!

Förstår retrokänslan, dock tycker jag personligen att storleken är för liten.

Mjaa, fan service vete tusan, lätta pengar att tjäna på att återlansera 25-30 år gamla grejer snarare

Lite besviken på Nintendo efter att man köpte Mario Maker, de kunde ha gjort det spelet så otroligt mycket bättre än vad är/blev. Så mycket potential , men de struntade i det.

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Dec 2004

Tror ja håller mig till de "vanliga" Nintendo 8bit Mer nostalgi känsla! ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Kotan:

Förstår retrokänslan, dock tycker jag personligen att storleken är för liten.

Mjaa, fan service vete tusan, lätta pengar att tjäna på att återlansera 25-30 år gamla grejer snarare

Lite besviken på Nintendo efter att man köpte Mario Maker, de kunde ha gjort det spelet så otroligt mycket bättre än vad är/blev. Så mycket potential , men de struntade i det.

Jag förstår inte varför det inte kvalificerar sig som fan service bara för att man tjänar pengar på det(?) Prisbilden är enligt mig helt rimlig.

Nintendo är ett företag och självklart vill man tjäna pengar. Har man det arvet Nintendo har och kan leverera en produkt som tilltalar många och väcker nostalgin varför skulle man inte göra det? Att det ger bolaget extra klirr i kassan förändrar ju inte det faktum att folk vill ha produkten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skaraborg
Registrerad
Feb 2015

Kommer absolut skaffa en sådan! Även fast jag har spelen flera gånger om och tre stycken NES(scn), en amerikansk NES och två Famicom. Gillar Nintendos initiativ och med visat stöd hoppas jag att dem kommer göra likadant med SNES och N64.
Så länge den ger bra och krispig bild så kommer jag bli jäkligt nöjd med den i vardagsrummet!

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av El1min4tor:

Jag förstår inte varför det inte kvalificerar sig som fan service bara för att man tjänar pengar på det(?) Prisbilden är enligt mig helt rimlig.

Nintendo är ett företag och självklart vill man tjäna pengar. Har man det arvet Nintendo har och kan leverera en produkt som tilltalar många och väcker nostalgin varför skulle man inte göra det? Att det ger bolaget extra klirr i kassan förändrar ju inte det faktum att folk vill ha produkten.

Jo, så är det givetvis företagsmässigt, men med fan service så skulle jag gärna se att de fixar lite andra grejer först, typ mario maker.
Och att de verkligen bryr sig om sina kunder i dagens läge, njaaa. Bara för att de "reluanchar" gamla grejer så betyder det ju ingenting för hur de egentligen bryr sig om sina kunder, nu och i framtiden.

Så nä är fortfarande skeptisk till Nintendo i dagens läge (äger Wii och Wii U, och ett NES å SNES).

Men så klart om någon vill köpa detta så kommer jag inte försöka stoppa dom, paketet innehåller ju ändå 30 spel som kan tilltala de flesta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Det blir säkert en väldigt populär present. Det känns ju roligare att ge en officiell produkt med snyggt retroutseende än till exempel en retropie med en massa piratkopierade spel. Även om det tekniskt är nästan samma sak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Aug 2009

Även Nintendo hoppar på Synthwave/Retrowave-tåget, nice! ^^

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Hela hårdvaran kunde Nintendo ha byggt in i kontrollen.

Skärmar: AOC AGON AG271UG 27" IPS 4K G-Sync + Asus 24" LED VG248QE @ 144Hz PSU: Cooler Master G750M 750W (halvmodulär) CPU: Intel Core i7 6700K Tornkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo GPU: MSI GeForce GTX 970 4GB Tiger OC NVMe SSD: Intel 600p 256GB, m.2 PCIe 3.0x4 RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz 16GB (2x8GB) Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING Chassi: Fractal Design Define S Black