Blåtand headset, Grymt dålig ljud kvalitet?

Permalänk
Medlem

Blåtand headset, Grymt dålig ljud kvalitet?

Var och köpte mig ett par headset idag som jag tänkte använda till mobilen på dagarna (jobbet) och hemma (datorn).
Men när jag slår på headset på datorn så blir ljud kvaliteten blir så horibel dåligt? varför det? något som fattas för mig eller är det blåtand som inte fungerar?

kan välja "Headphone" och då låter ljudet bra, men om jag slår på micen så slutar det låta?

Något som inte min dator har eller är det blåtand som inte fungerar så som jag vill?

vill kunna prata på teamspeak eller liknande och endå ha en bra ljudkvalitet.

//F

EDIT: Googlar jag på headset så allt jag får upp är sånna små grejer du sätter i öronen.
Det jag köpte var ett par Bose QC35:or.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Vad har du för bluetooth i din dator? Kvaliteten varierar väldigt mycket.
Har du ställt in så det är iaf dvd-kvalitet?

Har du kollat på hörlurarnas hemsida om det är något du ska installera eller kanske även en firmware uppgradering?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem

För att datorn saknar rätt driver och därför kör headsetet som ett kommunikationsheadset i stället för att använda a2dp eller apt x som är de protokoll som brukar användas till musik ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Proffsmobbare

Det finns normalt två kommunikationsstandarder för bluetooth till datorn (tre med APT-X, men det kräver dongel).

- Bluetooth Audio Renderer (Headphone)
- Bluetooth Hands-free Audio

Bluetooth Hands-free Audio är gränssnittet som klarar av att både spela upp och spela in ljud, men det låter skräp och bandbredden är i princip noll. Bluetooth Audio Renderer låter helt okej, men kan inte spela in ljud, dvs. ingen mikrofon.

Det finns inte mycket du kan göra åt saken, då Hands-free Audio är gjort för mobilsamtal och inte är tänkt för att spela upp musik.

Anledningen att det slutar låta är för att du byter gränssnitt men programmet (TS, Skype etc.) fortfarande är inställd på det förra gränssnittet som DAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det finns normalt två kommunikationsstandarder för bluetooth till datorn (tre med APT-X, men det kräver dongel).

- Bluetooth Audio Renderer (Headphone)
- Bluetooth Hands-free Audio

Bluetooth Hands-free Audio är gränssnittet som klarar av att både spela upp och spela in ljud, men det låter skräp och bandbredden är i princip noll. Bluetooth Audio Renderer låter helt okej, men kan inte spela in ljud, dvs. ingen mikrofon.

Det finns inte mycket du kan göra åt saken, då Hands-free Audio är gjort för mobilsamtal och inte är tänkt för att spela upp musik.

Anledningen att det slutar låta är för att du byter gränssnitt men programmet (TS, Skype etc.) fortfarande är inställd på det förra gränssnittet som DAC.

Så det är blåtand som är problemet, men då vet jag 👍
Tack så mycket för svaret. Får lösa det på något sätt. 😀👍

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |