Permalänk
Medlem

Plugga/karriär USA

Hej!

Jag har tankarna att plugga i USA då jag vill jobba och bo där i framtiden. Men allt kommer väl till en penga fråga då det är såpass dyrt att läsa där, speciellt på Universitet.

Mina alternativ ser ungefär ut såhär:

1. Läsa en Associate degree på 2 år på Santa Monica, det skulle kosta strax över 200k + bostad, mat etc. Det är överkomligt, dock att läsa till en Bachelor's Degree direkt efter skulle nog inte funka då det är svindyrt, så innan jag skulle läsa vidare så behöver jag spara mer pengar. Åka hem till Sverige och bo hos morsan och farsan och jobba något år innan jag åker tillbaka känns träligt. Bara en Associate degree verkar vara värdelöst i både USA och Sverige så att stanna efter det går inte heller.

2. Läsa som Study Abroad i en eller 2 terminer, på tex Santa Monica eller Santa Barbara. Det positiva med det är ju givetvis att det inte kostar lika mycket. Men frågan är vilka kurser som är bra att ha i bagaget då jag inte bara vill ta något skräp. Jag tänker att marknadsföring är alltid bra att ha, men behöver ju fler kurser. Det tråkiga med att läsa några fristående kurser är att det känns onödigt då det inte blir till någon "Degree" av något slag.

3. Hänger mycket ihop med alternativ 2, det är att jag läser som Study Abroad i endast en termin och sedan satsar på en kandidatexamen här i Sverige.

Kan nämna att de program jag är intresserad av är något slag av Business eller Computer Science. Men vill samtidigt inte läsa till något som är svårt att få jobb inom, utan vill ha det öppet att få jobb inom USA.

Vet inte riktigt hur det funkar med stipendier, med då jag inte var någon A elev på gymnasiet så antar jag att det är kört angående stipendier.

Jag är helt vilsen och vet inte vart jag ska vända mig så här är jag. Alla synpunkter, åsikter och hjälp uppskattas enormt!!

MVH Emil