står inte ut med värmen i sovrummet vad göra?

Permalänk
Inaktiv

står inte ut med värmen i sovrummet vad göra?

Står inte ut med värmen i lägenheten speciellt i sovrummet där solen lyser in från tidig morgon till sena eftermiddagen. Det spelar ingen roll hur mycket jag vädrar lägenheten jag får inte ut värmen innan solen lyser in igen och höjer temperaturen ytterliggare speciellt i denna sommarhetta. Har dock inga persienner men väl rullgardiner till fönstren som inte verkar fungera alls, skulle persienner hjälpa? Jag funderar också på en portabel luftkonditionering i sovrummet, vilken kan ni rekommendera?

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du ha ett solskydd bör det sitta på husets utsida för att fungera nra, persienner och rullgardiner är dåliga val, markiser är däremot bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du behöver ha skyddet utomhus för att det ska fungera bra, alla du listade sitter på insidan och släpper in värmen.

Du kan sätta folie på utsidan av fönstren

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tejpa upp en "space blanket" på utsidan av fönstret. De kostar typ inget och reflekterar bort solstrålarna.
http://m.ebay.com/itm/291660483726?_trksid=p2053742.c100465.m...

Permalänk
Medlem

Vädra inte såvida inte luften är 15 grader kallare ute än vad Du har inne(utgår från en 60 kvm lägenhet med minimalt energihungriga maskiner påslagna). Ha allt stängt så att varmluften inte kommer in. Persienner eller solskydd/insynsskydd är en metod att minimera från att värmen kommer in i lägenheten.

Om där finns till-luft(normalt i sovrum, vardagsrum) kolla dess temperatur. Om det är samma värme som utomhus så kyler inte fastigheten luften innan de skickar den vidare. Då kan Du med gott samvete blockera den men Du får då sämre luft i rummet.

Portabel luftkonditionering är guld, glöm dock inte att det måste vara tätt där frånluften skall ut, annars får Du in varmluft samma väg.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du ha ett solskydd bör det sitta på husets utsida för att fungera nra, persienner och rullgardiner är dåliga val, markiser är däremot bra.

han kan ju inte sätta upp en markis när han bor i en lägenhet..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Nerdragna persienner leder bort värmen en del känns det som här hemma iallafall. Dock har jag bara soluppgång och solnedgång i sovrummet, annars är solen på balkongen/vardagsrummet i andra sidan lägenheten hela dagen

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Nerdragna persienner leder bort värmen en del känns det som här hemma iallafall. Dock har jag bara soluppgång och solnedgång i sovrummet, annars är solen på balkongen/vardagsrummet i andra sidan lägenheten hela dagen

Persienner leder inte bort någon värme däremot så reflekterar de en del solljus som inte blir till värme inne i lägenheten. Tyvärr värms de också upp av solljuset och den värmen blir kvar mellan glasrutorna eller i rummet.

Det bästa är att ha folie på utsidan av glaset då det reflekterar bort en stor del av solstrålningen samtidigt som värmen som folien alstral pga solljuset blir kvar utanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Persienner leder inte bort någon värme däremot så reflekterar de en del solljus som inte blir till värme inne i lägenheten. Tyvärr värms de också upp av solljuset och den värmen blir kvar mellan glasrutorna eller i rummet.

Det bästa är att ha folie på utsidan av glaset då det reflekterar bort en stor del av solstrålningen samtidigt som värmen som folien alstral pga solljuset blir kvar utanför.

Ja, leder bort kanske var fel ordval, men jag märker stor skillnad ändå när jag haft persiennerna nerdragna innan jag ska sova. Skugga i sovrummet jämfört med 100 graders solljus gör markant skillnad

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Markis på utsidan, bättre ventilation överlag (så att inte rummet bara värms och värms utan att svalkas av) och när allt annat fallerar så skaffar du luftkonditionering.

Se till att luftkonditioneringen är av en modell där den åtminstone har ett rör som skickar ut den varma luften på utsidan. Helst ska du ha en med en "låda" på utsidan av huset och en inne. Det kan kosta en slant men det är väl värt det för att kunna sova.

Portabel luftkonditionering av de modeller som ställs i rummet utan att ens ha ett rör ut är helt meningslösa då kylningen i sig producerar värme. Du måste få ut den värmen.

Se till att det är 100% tätt mellan röret/rören och hålet de går igenom, annars fungerar det inte. Att bara lägga ut luftslangen genom t.ex. ett vädringsfönster fungerar inte, du släpper bara in mer varmluft. Själv byggde jag en "insats" till ett existerande vädringsfönster av fast isoleringsmaterial och såg till att den satt 100% tätt i fönsteröppningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

han kan ju inte sätta upp en markis när han bor i en lägenhet..

Kan man ju, fast kanske inte överallt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Stoppa solen så långt ifrån rummet du kan. Den varma luften kommer du inte ifrån men om solen inte ligger på rutan så slipper du iaf ha ett stort element igång hela dagen.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk

Testa att tejpa upp aluminiumfolie, vilket reflekterar solen, på fönstret, helst på utsidan. Tror du kan sätta upp det med vatten också. Fungerar det kan du köpa en reflekterande space- /survival-blanket som är något större för att täcka fönstret. Eller så tejpar du upp aluminiumfolie på kartong och isolerar inifrån.

Sen köp en portabel AC.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Annars kan du prova Torr-is, brukade ha det (liten, öppen låda) i en gammal lastbil när jag/vi körde gas åt AGA. Fungerade utmärkt att kyla ned hytten med.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

häng upp en fuktig handuk i fönstret..så att det täcker solen som kommer in..
1. du stoppar den varma solvärmen att komma in på golv och väggar.
1. fukten på handuken fungerar som en liten kyl den den energin det tar att få bort fukten på en sida av handyken blir samma kyl effekt på andra sidan handuken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kan man ju, fast kanske inte överallt.

vart hade han hängt den då? han får väl inte borra hål i byggnaden utanför bara för att sätta upp en markis utanför fönstret..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

vart hade han hängt den då? han får väl inte borra hål i byggnaden utanför bara för att sätta upp en markis utanför fönstret..

Går väl att fråga om lov, den som hyrde här före mig bytte golv (till trägolv) och monterade markiser.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Annars kan du prova Torr-is, brukade ha det (liten, öppen låda) i en gammal lastbil när jag/vi körde gas åt AGA. Fungerade utmärkt att kyla ned hytten med.

Låter som en väldigt dålig idé då det inte behövs mycket kolsyre-is i en lägenhet för att överstiga farliga värden.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

vart hade han hängt den då? han får väl inte borra hål i byggnaden utanför bara för att sätta upp en markis utanför fönstret..

Bara för att det är en lägenhet så behöver inte det betyda att det är en hyresrätt.
Jag får installera vilka markiser jag vill på min bostadsrätt så länge det är i dom kulörerna vi i föreningen har kommit överens om. Det börjar bli bud på det också för jag når över 30 grader i vardagsrummet sådana här dagar.
Sedan brukar inte hyresvärdar vara så negativa mot "förbättringar" så länge det är fackmannamässigt utfört.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Skaffa en takfläkt. Det har jag och det är perfekt på sommaren.

Permalänk
Medlem

Tröttnade själv på värmen och har skaffat en AC till kontoret.

Just nu är det 20C på kontoret och 32C i resterande utrymmen. Kontoret ligger på solsidan nästan hela dagen...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@anon114264: En hel del svar att begrunda redan. Här är några till.
Om solen värmer upp en vägg, skall man under inga som helst omständigheter öppna något fönster som sitter på den väggen. Solen värmer väggen, väggen värmer luften och den vill man inte ha in!
Vädra ur och sänk tempen så mycket det går på natten. Håll sedan stängt, tills det blivit över 25 grader inne, innan du öppnar någonstans. Sedan kan du öppna på skuggsidor, där luften är kallare. Stoppa ut näven och känn efter, är det varmare på utsidan, gör ett öppet fönster där inte någon nytta.
Kläm ett badlakan i överkant på fönster i solen. Badlakanet på utsidan givetvis.
Bättre att solen värmer en rullgardin, än att strålarna kommer längre in och värmer inne i rummet.

Har du bara fönster åt solsidan är som redan nämnts en portabel AC att föredra. Köp en avsed för minst så många kvadratmeter du behöver kyla. Ett för litet agregat klarar inte att kyla nog och iom att den då får gå fullt hela tiden, utan paus, kommer den också att gå sönder fortare.
En portabel AC har ett utblås som måste ut från lägenheten.
Jag hade en vädrings lucka bredvid sovrums fönstret i förra lägenheten, jag sågade till en bit plyfa som passade precis i det hålet, när luckan var öppen. Sågade ett hål i plyfan och fäste slangen/bälgen från ACn där.
På jobbet har vi istället dragit bälgen från ACn till ett vanligt utsug i väggen. (OBS att det måste vara utsug. I lägenheter brukar utsug sitta i kök och badrum. Övriga brukar vara inblås) Det fungerar på jobbet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Annars kan du prova Torr-is, brukade ha det (liten, öppen låda) i en gammal lastbil när jag/vi körde gas åt AGA. Fungerade utmärkt att kyla ned hytten med.

Inte illa menat men du vill alltså tipsa om Koldioxid i solid form? Skulle rummet lämnas stängt så blir det väldigt lätt hänt att han skulle kunna bli koldioxid förgiftad vilket jag antar du inte vill. (Om det är just den isen vi pratar om)

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Portabel AC är det enda som kommer göra stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Bara för att det är en lägenhet så behöver inte det betyda att det är en hyresrätt.
Jag får installera vilka markiser jag vill på min bostadsrätt så länge det är i dom kulörerna vi i föreningen har kommit överens om. Det börjar bli bud på det också för jag når över 30 grader i vardagsrummet sådana här dagar.
Sedan brukar inte hyresvärdar vara så negativa mot "förbättringar" så länge det är fackmannamässigt utfört.

aha ok men får man montera ned den sen och ta med den om man flyttar då eller är det inte tillåtet?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

aha ok men får man montera ned den sen och ta med den om man flyttar då eller är det inte tillåtet?

Smartare att sälja den till den nya hyresgästen/ägaren.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

aha ok men får man montera ned den sen och ta med den om man flyttar då eller är det inte tillåtet?

Det är ju dina så visst får du montera ner dom men jag hade gjort som mfm sade.
Markiser är också i regel måttanpassade...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Rekordmedlem

Ska man montera ner markiser så måste troligen fasaden tätas efteråt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem