Snabb trådlös länk till grannen 2x150 meter bort?

Permalänk

Snabb trådlös länk till grannen 2x150 meter bort?

Tyvärr så har jag ingen möjlighet att få något bra bredband till mitt hus utan får köra med mobilt bredband och det är ju så lagom kul när potten tar slut mitt i månaden.

Jag pratade med en granne som har fiber (kan ha upp till 1000/100) om att sätta upp en trådlös länk till honom och använda hans internet och det var inga problem. Problemet är att jag inte har fri sikt till honom pga att det är en skog i vägen så jag måste gå via ett annat hus. Så från mitt hus ska det vara en länk på ca 150 meter till ett hus och därifrån en till 150 meters länk till hans hus.

Självklart så vill man att detta ska vara så snabbt som möjligt för att täcka in ev framtida behov. Hittade Ubiquiti NanoBeam ac som verkar snabb men det känns lite overkill med grejer som klarar av 10 km när det bara är 150 meter. Är det någon som har tips på någon utrustning som är snabb, stabil och klarar av att sitta utomhus och fungera även i snöstorm?

Permalänk
Rekordmedlem

Ubiquiti låter rätt men Nanobeam låter fel, 2 par Pico eller Nanostation är nog mer passande för det du vill göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Problemet med NanoStation eller PicoStation är väl just hastigheten. Specade 100-150 Mbit/s i överföring är väl runt 50-75 Mbit/s i verkligheten. Deras ac produkter är ju specade till 450 Mbit/s vilket i verkligheten kanske är 150-250 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Om det bara är 300 meter mellan dig och din granne så bör det inte vara omöjligt för dig att få fiber?

Om du inte kan få fiber av en leverantör, är det möjligt att dra fiber mellan dig och din granne? Detta skulle bli bra mycket stabilare än trådlöst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Psycho Dave:

Problemet med NanoStation eller PicoStation är väl just hastigheten. Specade 100-150 Mbit/s i överföring är väl runt 50-75 Mbit/s i verkligheten. Deras ac produkter är ju specade till 450 Mbit/s vilket i verkligheten kanske är 150-250 Mbit/s.

Det låter som du bor så du inte störs a andra wifinät så de sänker farten men det går väl att använda beam också, lite klumpigare bara och 802.11ac är egentligen sämre lämpat för långdistans så det är inte säkert att det blir så stor skillnad i fart heller men det får du prova på plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Tino:

Om det bara är 300 meter mellan dig och din granne så bör det inte vara omöjligt för dig att få fiber?

Om du inte kan få fiber av en leverantör, är det möjligt att dra fiber mellan dig och din granne? Detta skulle bli bra mycket stabilare än trådlöst.

Ojojoj, som jag har bråkat med IP-Only som fick köpa det kommunala fibernätet från Jämtkraft för skit och ingenting. Enligt de så räcker det med att gräva till befintlig kanalisation för att dra en ny fiber. En sådan ligger 24 meter från min husvägg men de vägrar att ansluta (får man inte betalt två gånger via bredbandsbidrag så ska det tamefan inte göras något).

Jo det hade gått att gräva fiber till grannen men då blir det gärna en dyr anslutning till en granne. Skulle de få för sig att flytta i framtiden så vet man ju aldrig vad det blir för köpare och om man får ha kvar internet där. Så nja det skippar jag gärna av den anledningen.

Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du bor så du inte störs a andra wifinät så de sänker farten men det går väl att använda beam också, lite klumpigare bara och 802.11ac är egentligen sämre lämpat för långdistans så det är inte säkert att det blir så stor skillnad i fart heller men det får du prova på plats.

Nä, det finns nog inte så många wifi nät på den sträckan, framförallt tror jag inte det finns någon på 5 GHz bandet.

Vill inte behöva köpa ny utrustning om 3 år för att den jag köper nu är för klen då. Det är därför jag tittar på 802.11ac men jag hittar ingen lite billigare 500-1000 meters modell utan det finns bara dessa 10 km modellerna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Psycho Dave:

Ojojoj, som jag har bråkat med IP-Only som fick köpa det kommunala fibernätet från Jämtkraft för skit och ingenting. Enligt de så räcker det med att gräva till befintlig kanalisation för att dra en ny fiber. En sådan ligger 24 meter från min husvägg men de vägrar att ansluta (får man inte betalt två gånger via bredbandsbidrag så ska det tamefan inte göras något).

Jo det hade gått att gräva fiber till grannen men då blir det gärna en dyr anslutning till en granne. Skulle de få för sig att flytta i framtiden så vet man ju aldrig vad det blir för köpare och om man får ha kvar internet där. Så nja det skippar jag gärna av den anledningen.

Nä, det finns nog inte så många wifi nät på den sträckan, framförallt tror jag inte det finns någon på 5 GHz bandet.

Vill inte behöva köpa ny utrustning om 3 år för att den jag köper nu är för klen då. Det är därför jag tittar på 802.11ac men jag hittar ingen lite billigare 500-1000 meters modell utan det finns bara dessa 10 km modellerna.

Det är antennen som ger hög förstärkning så räckvidden kan bli lång men det går ju att kompensera det genom att sänka effekten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det blir fyra LiteBeam ac, fruktansvärt overkill men de är relativt billiga då de kostar 618 kr/st.

Men en fundering från en nybörjare, om det sitter en router hos grannen och sedan dubbla länkar till mitt hus och hos mig så monteras det en access punkt. Om jag då skickar filer mellan två datorer som är anslutna till access punkten, kommer dessa filer att åka hela vägen bort till granne och vända i routern eller sköter access punkten detta och filerna vänder där så att säga?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Psycho Dave:

Det blir fyra LiteBeam ac, fruktansvärt overkill men de är relativt billiga då de kostar 618 kr/st.

Men en fundering från en nybörjare, om det sitter en router hos grannen och sedan dubbla länkar till mitt hus och hos mig så monteras det en access punkt. Om jag då skickar filer mellan två datorer som är anslutna till access punkten, kommer dessa filer att åka hela vägen bort till granne och vända i routern eller sköter access punkten detta och filerna vänder där så att säga?

En switch tar hand om de filer som inte behöver routas så du bör ha en switch i ditt hus för att minska trafiken över radiolänken, det är ju även bra att ansluta så mycket du kan via kabel och bara ha radiolänken för den trafik som ska till grannen eller internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja det är ju en enkel lösning. Tack.

Permalänk

Om det inte är för sent skulle jag välja NanoBeam ändå. Mkt små och lätta att montera. Beroende på hur husen ligger vinklade kan du klara dig på tre st enheter om den i mitten är AP och de två på kanterna är station i snäv vinkel.

Fundera på hur du vill styra trafiken. Kör AP och Station i WDS mode så fungerar de precis som en nätverkskabel, du kan köra VLAN över länken utan konfiguration exempelvis. Se det som en kabel du drar i luften. Lycka till

Permalänk

Har denna vinkeln och då tror jag att det är svårt att få en NanoBeam i mitten att fungera, eller? LiteBeam ac är vald pga att de är mycket billigare.

Permalänk

Gjorde ett test. Aktiverade fildelning mellan två windows datorer anslutna till min AP som jag har nu. Sedan så kopplade jag bort nätverkskabeln från APn och trots det så var det inga problem att kopiera filer mellan datorerna. Så ja APn sköter det och länken bort till grannen belastas inte av intern trafik.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Psycho Dave:

Gjorde ett test. Aktiverade fildelning mellan två windows datorer anslutna till min AP som jag har nu. Sedan så kopplade jag bort nätverkskabeln från APn och trots det så var det inga problem att kopiera filer mellan datorerna. Så ja APn sköter det och länken bort till grannen belastas inte av intern trafik.

Har du switchfunktionalitet i ditt hus så är det väldigt lite som går via grannen förutom internetaccessen, det kommer att gå en del adresseringstrafik eller vad man nu ska kalla det den vägen men det mesta switchas och kommer inte att belasta radiolänken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Psycho Dave:

Har denna vinkeln och då tror jag att det är svårt att få en NanoBeam i mitten att fungera, eller? LiteBeam ac är vald pga att de är mycket billigare.

http://forumbilder.se/FANDI/vinkel.jpg

Hej nej det där ser ut at vara för stor vinkel

Permalänk

Nu är grejerna beställd i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psycho Dave:

Nu är grejerna beställd i alla fall

Då vill vi se en uppföljning i form av bygglogg samt lite prestandatester