MSI går om Asus och blir världens största tillverkare av bärbara speldatorer

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

MSI går om Asus och blir världens största tillverkare av bärbara speldatorer

Datormakaren Asus har länge varit marknadsledande inom bärbara speldatorer, men i en ny rapport framgår det att aktören blivit omsprungen av den inhemska rivalen MSI.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Skulle jag köpa en bärbar speldator hade jag lagt mina pengar på en Razer Blade, dvs den dagen den kommer med nordisk layout.

Skickades från m.sweclockers.com

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2002

Jag trodde ASUS var mycket mer framgångsrika i.o.m att jag trodde de sågs som ett premiummärke precis som Apple o Nvidia medan MSI var bra men inte premium.

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Campaigner:

Jag trodde ASUS var mycket mer framgångsrika i.o.m att jag trodde de sågs som ett premiummärke precis som Apple o Nvidia medan MSI var bra men inte premium.

Vet inte om man kan kalla Asus för "premium" på grund av deras usla kvalitetskontroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Campaigner:

Detta gäller bara speldatorer så tror inte Zenbooks från Asus inkluderas i denna statistiken.

Speldator: AMD FX-8120 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I LG G3 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 PS3 & X360 I 2DS DS PSP I Canon EOS M I Raspberry Pi 2

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Behöver tydligen återigen påminna om att forumreglerna gäller även här.

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011

Gillar verkligen MSIs nya design på sina gaming laptops, Förut såg dom ut som ett plastigt diskotek medans Asus laptops såg mer sofistikerad ut, Nu är det nästan tvärt om, Asus nyare gaming laptops ser inte ut som ett diskotek men dom är definitivt inte lika fina som för några år sedan, Designen på min Asus G75VX gillar jag, Nackdelen är att den är stor som ett hus.

Stationära:- FD Define C - MSI Z87 G45 - 4770K @4,3Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair Vengeance PRO 2133mhz 2x8GB - Corsair RM750x - MSI GTX 1080 Gaming X -2x Samsung 850 EVO 250GB -
Bärbar: Asus ZenBook UX430UAR
Monitor: Asus PB278Q + LG 27EA73LM 27" Headset: Steelseries Siberia 800 Mus: Steelseries Rival 310 Tangentbord: Logitech G213

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010

MSI's moderkort i Gaming aspekten tycker jag ser mycket bättre ut än Asus.

PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Ystad
Registrerad
Okt 2010

Vet inte hur det är med MSI men senaste Asus gaming laptop jag köpte var jag riktigt besviken på.

Grafikkortet är tvunget att köra som sekundär till processorns GPU, vilket skapar en hel del problem med vissa program som inte går att lägga till i NVIDIA.
Kan inte välja att avaktivera den integrerade gpu:n utan denna MÅSTE vara igång för att kunna se något på skärmen.
En mycket dålig lösning och hoppas MSI inte har samma skit.

+ Att man måste lägga till vartenda spel i NVIDIA kontrollpanelen att de ska köras med NVIDIA GPU och inte genom CPUn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

"Detta till följd av ökad försäljning, där efterfrågan på VR-produkter bidrar till att öka efterfrågan på kraftfulla speldatorer."

Är verkligen efterfrågan på VR kompatibla bärbara så stort att det syns i försäljningen? Eller köper en massa folk VR kompatibla datorer men inga VR headset? Tvivlar på att headseten kommit upp i sådana volymer så det säljs miljontals fler bärbara datorer pga detta just nu.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Kör med en MSI GS30mlaptop. Är 100% nöjd. Mitt intryck är att historiskt sett så har ASUS byggt de mest stabila gaminglaptoparna medan MSI har satsat på att vara innovativa. Detta har inneburit att ASUS har haft välkylda men tunga och stora laptops - MSI har varit små och smidiga men med nackdel att de låtit som en hårtork.

Idag då alla komponenter blir mer och m,er strömsnåla så är det MSIs strategi som dragit vinstlotten. Deras laptoppar känns smidiga och användarvänliga medan ASUS förefaller otympliga.

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb