Tim Sweeney: "Microsoft kommer sabotera för Steam över tid"

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Att installera program är ofta lättare än på Windows numera, man skriver en rad i terminalen.

Och där uteslöts 99% av potentiella användare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

vad är de för fel på steam? Jag gillar det

Steam ligger väldigt nära gränsvärdena för vad som räknas som monopol för speldistribution över nätet. Folk kanske helt enkelt bara vill hjälpa mindre aktörer. Det är näst intill omöjligt att ta upp fighten med Steam om man inte har något som enbart finns på den egna plattformen.

Oculus Home försökte, men då folk som skaparen av r'vive höll på att bygga bort nödvändigheten av OH efter ett köp. Spelen skulle efter ett köp i OH gå att köras genom Steam istället. Vilket resulterade i att Oculus försökte sig på ett DRM lås under en tid. När låset togs bort så verkar det som att r'vive skaparen inte längre hade planer på att bygga bort OH. Antar de kom till en kompromiss.

Steam har råd med att låta andra plattformar köra spel köpta på Steam då de är så stora, och är nästan en nödvändighet för att hålla sig undan ett monopol. De mindre har inte riktigt samma möjligheter.

Gillar själv Steam och har förmodligen mer spel bundna i plattformen än vad jag kommer hinna med att spela under min livstid, men jag tycker konkurrens är bra!

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robbo:

Nja igentligen inte xbox är ju en pc med låst hårdvara baserat på windows operativsystem.

Men kan jag göra detsamma med Nintendo eller PlayStation?
Nej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Samt så har Steam redan monopol med deras DRM.

Faktum är att det är en vanlig missuppfattning bland många. Att Steam är DRM. Det finns en bunt helt DRM-fria spel på Steam där man bara använder clienten för att köpa och ladda ner spelet. Efter det är klart så kan man spela det utan att starta DRM-klienten.

Permalänk

Att samla alla utvecklare under ett tak vore det absolut bästa, är så bökigt nu med både Steam, Uplay, Windows Store, Battle.net, man vet inte vart man ska få tag i spelen ibland, för struligt för nya användare helt enkelt. Man trodde ju att det skulle bli enklare i framtiden men ärligt talat har dessa tjänster gjort det struligare än det var för 10 år sedan.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Faktum är att det är en vanlig missuppfattning bland många. Att Steam är DRM. Det finns en bunt helt DRM-fria spel på Steam där man bara använder clienten för att köpa och ladda ner spelet. Efter det är klart så kan man spela det utan att starta DRM-klienten.

Har aldrig hittat ett spel som kan köras utan Steam. Finns det en lista någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Varför är folk så kritiska till Steam?

Bra fråga. Varför är folk så kritiska till Windows? Steam är den ledande plattformen av en anledning, och Windows är den ledande plattformen av en anledning. Båda är helt enkelt bra produkter som är enkla att använda. Så länge man själv inte utvecklar något, alternativt driver någon server, så är Linux enligt mig totalt värdelöst. På Windows så har jag tillgång till internet, och tillgång till ett överlägset spel- och programbibliotek, så exakt varför borde jag installera en Linux dist och bara kasta Windows åt sidan?

Ja, Linux har sina fördelar, men i slutändan så är det inget som riktigt tilltalar mig. Går hela datorbranschen över så visst, då går jag också gärna över. Men hur länge kan detta ta? 5, 10, 20 år? Ingen har något riktigt svar på detta, men det jag vet är att jag inte vill bli lidande i X antal år bara för att sända något slags budskap till de som styr och ställer om att Linux är den rätta vägen att gå. Skulle jag vilja uppoffra ett spel som t.ex. No Man's Sky som släpps om två veckor bara för att kunna spela ett spel på Linux om 10 år och för att Linux har några fördelar som jag mest troligt aldrig kommer att utnyttja? Skulle inte tro det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Har aldrig hittat ett spel som kan köras utan Steam. Finns det en lista någonstans?

http://steam.wikia.com/wiki/List_of_DRM-free_games

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men kan jag göra detsamma med Nintendo eller PlayStation?
Nej!

Det går alldeles utmärkt att spela Nintendo och Playstation spel på dator, även Sega fungerar mm

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Steam ligger väldigt nära gränsvärdena för vad som räknas som monopol för speldistribution över nätet. Folk kanske helt enkelt bara vill hjälpa mindre aktörer. Det är näst intill omöjligt att ta upp fighten med Steam om man inte har något som enbart finns på den egna plattformen.

Det är inte ett monopol även om det är en dominant aktör. Valve gör inte heller något åt de som inte vill sälja sina spel på Steam. Däremot jobbar de hårt för att behålla sina kunder och användare.

Blizzard har flera enorma titlar på PC och de har alltid sålt via sin egen tjänst. EA med Origin har många stora spel, t.ex. senare Battlefield som inte går att hitta på Steam. Ett av de största spelen någonsin, Minecraft sålde alla PC-versioner utanför Steam. Nu ägs det av MS som verkar vilja skapa en egen plattform för PC-spel. GOG har nischat sig och säljer bara DRM-fria spel, men har hittat en trogen marknad.

Sen kan man fråga sig; förtjänar Steam att vara så dominant som den är? Absolut. När Microsoft och många till 100% var helt fokuserade på konsoler så såg Valve till att skapa ett mycket större intresse för spel på PC. Detta genom att göra det enkelt att köpa och ladda ner dem på Steam och samtidigt ha kontakt med kamrater där.

Permalänk
Medlem

GOG är överlägset bäst

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det går alldeles utmärkt att spela Nintendo och Playstation spel på dator, även Sega fungerar mm

Gött, då visar du mig hur jag spelar Horizon: Zero Dawn senare då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Och där uteslöts 99% av potentiella användare.

Personligen tycker jag det är lättare att skriva tex
dnf install någotProgram

Än att göra uppsjön av musklick som man gör i Windows. Det är långsamt och jobbigt. Jämför safari/linux sökfunktion (som kanske finns i win nu också), där man skriver tex Matlab eller vad det nu kan vara i sökrutan och får upp rätt resultat direkt. Det här är nästan samma grej, fast för att installera program.

Därför är det egentligen bakvänt, 99% av alla potentiella användare borde sky Windows. Problemet är att folk inte vet något annat pga monopolet, inte för att folk egentligen bryr sig heller. Datorer är ändå ganska perifera grejer.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog mer att utvecklare kommer välja andra alternativ än DirectX och Windows. När vulkan apit kommer igång, så tror jag det kommer börja hända grejjer på marknaden.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Personligen tycker jag det är lättare att skriva tex
dnf install någotProgram

Så det räcker att skriva:
dnf install VLC

och VLC installeras då? Om det är så, så är det nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Så det räcker att skriva:
dnf install VLC

och VLC installeras då? Om det är så, så är det nice

Japp, precis så. Sen löser den alla beroenden själv, och installerar det som krävs för VLC tex.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är inte ett monopol även om det är en dominant aktör. Valve gör inte heller något åt de som inte vill sälja sina spel på Steam. Däremot jobbar de hårt för att behålla sina kunder och användare.

Blizzard har flera enorma titlar på PC och de har alltid sålt via sin egen tjänst. EA med Origin har många stora spel, t.ex. senare Battlefield som inte går att hitta på Steam. Ett av de största spelen någonsin, Minecraft sålde alla PC-versioner utanför Steam. Nu ägs det av MS som verkar vilja skapa en egen plattform för PC-spel. GOG har nischat sig och säljer bara DRM-fria spel, men har hittat en trogen marknad.

Sen kan man fråga sig; förtjänar Steam att vara så dominant som den är? Absolut. När Microsoft och många till 100% var helt fokuserade på konsoler så såg Valve till att skapa ett mycket större intresse för spel på PC. Detta genom att göra det enkelt att köpa och ladda ner dem på Steam och samtidigt ha kontakt med kamrater där.

Sa inte att de var ett monopol, sa att de var väldigt nära att räknas som ett monopol om vi pratar marknadsandelar. (google it)

https://www.youtube.com/watch?v=BW5tn7NoRqo

Han har väldigt många bra poänger (och en del bs) även om videon är lite gammal.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Om ni avser 100% av marknaden som monopol är det klart att Microsoft inte är ett, men då är termen meningslös. Det är omöjligt att uppnå 100% även om så lagar dikterar det. Det finns alltid en svart marknad eller småskalig produktion. Inte ens systemet har monopol.

Microsoft är ett monopol. Apple är ett annat. Det spelar ingen roll om de var för sig inte har "monopol" på marknaden eller inte, utan har mer med kapitalkoncentrationen att göra. Starbucks är ett monopol, Lisas café är det inte.

Steam är inget monopol, men möjligen är Valve det.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Heja Microsoft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Inte jag i alla fall. Gillar steam mer än nåt annat alternativ

Inte perfekt, men jävligt mycket smidigare än hur det va förr.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Knasigt läge för alla aktörer. Men Steam säljer program som måste emuleras av MicroSluts operativsystem för att fungera optimalt. Steam vill sälja för pesos.
Så go MS i det här läget.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Epic Games Tim Sweeney har uttryckt oro över Microsofts strategi runt Windows-plattformen tidigare, och nu menar han att strategin kommer skada distributionstjänsten Steam över tid.

Läs hela artikeln här

Utan att ha läst posten så går mina tankar kring:
Borde bli bekymmer då de försvårar konkurrensen för steam medvetet. Lär gå till domstol för just detta och de kommer att förlora...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

@EkorrenHJ: Det jag stör mej på är att jag inte äger alla spel jag köper på Steam. Till skillnad från GOG där jag kan ladda ner separata setup filer för alla spel och lagra dem där jag själv vill.

Permalänk
Medlem

Jag önskar att GOG eller motsvarande skulle bli mer populärt. DRM-fritt och full äganderätt till det man köper. Steams bloatade klient vill jag använda så lite som möjligt.

Permalänk
Avstängd

Rent realistiskt kan man väl ändå inte hålla liv i win32 för evigt. Det värsta jag tror kan hända är om Steam blir också en UWP-butik. Man kan installera UWP-appar från annat än Store. Det absolut värsta scenariot är att MS låser allt annat än sin egen Store och tvingar Valve att betala ett gäng procent av sina intäkter. Men dit är det gode långt.

Permalänk
Medlem

"Det Tim Sweeney motsätter sig är att Microsoft kan uppdatera Windows så att upplevelsen försämras för Win32-applikationer samtidigt som spel och applikationer på UWP-plattformen kontinuerligt förbättras. Då kan de över tid göra Steam-upplevelsen så pass dålig att användarna överger den och vänder sig till Windows-affären istället."

Ja så är det väl för alla företag. Vägrar man utvecklas blir man omsprungen.

Klart att Valve kommer att vidareutveckla Steam, dom lär ju inte ha utvecklare som sitter och rullar tummarna hela dagarna?.

Tim är en clown!

Skrivet av Meathim:

Rent realistiskt kan man väl ändå inte hålla liv i win32 för evigt. Det värsta jag tror kan hända är om Steam blir också en UWP-butik. Man kan installera UWP-appar från annat än Store. Det absolut värsta scenariot är att MS låser allt annat än sin egen Store och tvingar Valve att betala ett gäng procent av sina intäkter. Men dit är det gode långt.

Ah, du menar som Apple har gjort med sin AppStore? (riktigt fult av dom, tänker speciellt på tvisten med Spotify).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igelkotte:

Det går alldeles utmärkt att spela Nintendo och Playstation spel på dator, även Sega fungerar mm

Nej, det går inte. Om man köper ett PlayStation spel eller Nintendo spel så kan man inte spela det.
Man måste ladda ner tredjeparts emulatorer.

Microsoft stödjer titlar på både Windows och Xbox. Man spela online och även mot varandra. Officiellt stöd. Du köper det en gång, och kan seb ladda ner det både på Xbox och i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Personligen tycker jag det är lättare att skriva tex
dnf install någotProgram

Än att göra uppsjön av musklick som man gör i Windows. Det är långsamt och jobbigt. Jämför safari/linux sökfunktion (som kanske finns i win nu också), där man skriver tex Matlab eller vad det nu kan vara i sökrutan och får upp rätt resultat direkt. Det här är nästan samma grej, fast för att installera program.

Därför är det egentligen bakvänt, 99% av alla potentiella användare borde sky Windows. Problemet är att folk inte vet något annat pga monopolet, inte för att folk egentligen bryr sig heller. Datorer är ändå ganska perifera grejer.

Men det är inte mer användarvänligt.
Och du måste veta exakt vad programmet heter.

Sen kan du försöka lura i någon annan att alla dependencies blir lösta av det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Att installera program är ofta lättare än på Windows numera, man skriver en rad i terminalen. Sen frågar den om det är ok att ladda ner X MB, och när det väl är nere hålls det uppdaterat. Steam var lite krångligare på min distro, det blev 3-4 rader istället. Det finns också en "Store"-variant, men används inte lika mycket.

Vet inte om jag håller med nu installerade jag förvisso min första ubuntu server för kanske bara en månad sen, och visst gillar jag verkligen apt-get, men vettifan om det är enklare. Var tvungen att googla på allt jag skulle installera för jag visste inte vad allt hette försökte installera ssh server så körde ju apt-get ssh och försökte tabba men fick ju noll resultat, hette tydligen rssh (eller liknande).

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

Steam är och kommer förbli den enda speltjänsten jag vill ha.

Origin (EA) Uplay (Ubisoft) Dom låser och hindrar många funktioner för sina spel att träda fram på Steam.

Battlefield 1 på Steam, hade jag verkligen köpt!

Med prestationer som jag älskar med Steam som med Playstation och Xbox.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil