Permalänk
Medlem

Hjälp! 144hz skärm flimmrar

Ok, så jag köpte en Acer 27" Predator GN276HL 144hz skärm, och när jag spelar så flimmrar det, o vid andra spel som LoL så får jag "Frame skips" och även när jag ser på film så får jag något konstigt flimmer. Jag har Msi Geforce 1070 gtx med dem nyaste drivrutinerna.
jag lämnade in skärmen på service och nu så säger dom att skärmen funkar utan problem och att problemet måste vara hos mig.
vet inte riktigt vad jag ska göra.. jag kan antingen få tillbaka skärmen eller välja en annan.

jag har testat att köra skärmen med Dvi-I på 144hz, även dragit ner till 60hz och får samma problem, testade även hdmi cabeln på 60hz och får samma problem.

Hjälp!

Permalänk
Medlem

Pröva hoppa tillbaks ett par drivrutiner, till de som senast hade stöd för 1070.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Om du testar en annan skärm, vilken som helst, får du samma problem?
Även en utan Gsync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Om du testar en annan skärm, vilken som helst, får du samma problem?
Även en utan Gsync.

har en annan 27" 60hz ikopplad nu, inga problem alls

Permalänk
Inaktiv

Jag tror det är kabeln som tjallar. Prova att byta till en annan eller en kortare.

Men nu tolkar jag flimmer som att det blinkar till med svart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Pröva hoppa tillbaks ett par drivrutiner, till de som senast hade stöd för 1070.

Har inte skärmen nu som sagt, måste åka in och hämta den eller välja en annan. Vet inte riktigt vad jag ska göra.. funderar på att ta en ASUS 24" VG248QE istället. Fast är lite skrajj för att problemet ska kvarstå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag tror det är kabeln som tjallar. Prova att byta till en annan eller en kortare.

Men nu tolkar jag flimmer som att det blinkar till med svart?

Testade ju med hdmi kabel också fast på 60hz och det var samma problem..
ahh.. så svårt att förklara flimmer.. i desktop flyter det utan problem, fast när det kommer till video och spel så får jag olika problem, vid film så blir det bara jobbigt för ögonen, är som micro-flimmer eller så..? vid spel som LoL så "hoppar" min karaktär frames när jag gör skarpa svängar t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hixana:

Testade ju med hdmi kabel också fast på 60hz och det var samma problem..
ahh.. så svårt att förklara flimmer.. i desktop flyter det utan problem, fast när det kommer till video och spel så får jag olika problem, vid film så blir det bara jobbigt för ögonen, är som micro-flimmer eller så..? vid spel som LoL så "hoppar" min karaktär frames när jag gör skarpa svängar t.ex.

Då är det väl snarare micro stuttering det är frågan om. Flimmer brukar vara konstant över hela skärmen eller en specifik isolerad yta oberoende av vad som visas. Låter mer som ett problem som beror på drivrutiner alternativt att grafikkortet, minnet eller CPU inte hänger med.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Då är det väl snarare micro stuttering det är frågan om. Flimmer brukar vara konstant över hela skärmen eller en specifik isolerad yta oberoende av vad som visas. Låter mer som ett problem som beror på drivrutiner alternativt att grafikkortet, minnet eller CPU inte hänger med.

Jo, micro stutter låter helt rätt! tycker dock att min burk borde klara av att köra en 144hz skärm, ja kör ju som sagt 1070 GTX, o min cpu borde nog också vara ok? kör en i5 4690 3.5GHz