Fråga angående streama med 144hz skärm.

Permalänk
Medlem

Fråga angående streama med 144hz skärm.

Hej!

Ska snart köpa mig en ny datorskärm och har lite funderingar.
Då jag till och från streamar på twitch så kan det vara bra att min nya skärm inte ställer till med problem.

Hade tänkt mig en 24" 144hz 1080p, men är lite skraj att det ska bli krångel med streamen då jag alltid kört med 60hz.
Streamar för det mesta i 720p/60fps, kommer det gå att streama i samma kvalite med 144hz skärmen eller behöver jag öka fpsen i streamen för det? I mitt huvud låter det ologiskt att streama i 60fps när man spelar med 144fps utan att det blir fult.

Hoppas ni förstår mitt dilemma och kan hjälpa mig!

Tack på förhan, mvh

Edit: om hårdvaran behövs vetas av. GPU GTX 1070 CPU: i7 6700k: Ram: 16GB snart 32GB. Internet: 250mbit Fiber.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@of-doom: Detta ändrar du i Open Broadcaster Software, dvs spelet körs i 144hz på din skärm men OBS delar endast 720@60hz. Kör du inte OBS, fixa det: https://obsproject.com

Om du vill höja kvalitet på din streaming rekommenderar jag att du höjer bitrate. Försök behålla 60HZ och kör mer bitrate. Med din spec nedan kommer det inte vara några problem. Vet dock ej om du har 250 upload, men antar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

@of-doom: Detta ändrar du i Open Broadcaster Software, dvs spelet körs i 144hz på din skärm men OBS delar endast 720@60hz. Kör du inte OBS, fixa det: https://obsproject.com

Om du vill höja kvalitet på din streaming rekommenderar jag att du höjer bitrate. Försök behålla 60HZ och kör mer bitrate. Med din spec nedan kommer det inte vara några problem. Vet dock ej om du har 250 upload, men antar det.

Jag är OBS Okok men perfekt då! Då är mitt problem löst!
Ligger runt 250 upp åxå Bitraten har jag inte riktigt fattat dock. Ställt in på 3200 min 3500 max. Som jag förståt är det en bra bitrate att ha stämmer det? Ett annat problem jag har är att jag får lagg när jag streamar LoL men inte typ Hearthstone, vad kan det bero på?
Det är när fpsen är låst till 60 men när jag släpper cap å stänger av vsync flyter det på men med liiiite lagg. Har du någon aning på lösning på detta? Detta är med min 60hz skärm förövrigt.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@of-doom: Ja bitrate fungerar ungefär som "bildkvalitet". Ett lätt sätt för att jämföra detta är att titta på en. jpg bild och jämföra med .raw
Detta syns tydligare i videostreaming dock pga rörlig bild. Det är inte samma sak, men du förstår då bättre hur bitrate fungerar. "Hur mycket data skall vi skicka till tittarna?"

4000 bitrate kan du köra om det går.

Jag vet inte hur du satt upp OBS vilket har stor betydelse. Streamar du hela skärmen eller bara ett spel tex. Var längesedan jag körde OBS nu men har för mig det det finns en "lock FPS" knapp någonstans som gör att streamen alltid försöker hålla samma FPS i spelet och via streamen för att ingen data skall gå förlorad. Kommer dock ej hur man stänger av den funktionen.
Konstigt nog kan lagget även bero på din hårddisk, är spelet och OBS installerade på samma hårddisk. SSD eller HHD eller M2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

@of-doom: Ja bitrate fungerar ungefär som "bildkvalitet". Ett lätt sätt för att jämföra detta är att titta på en. jpg bild och jämföra med .raw
Detta syns tydligare i videostreaming dock pga rörlig bild. Det är inte samma sak, men du förstår då bättre hur bitrate fungerar. "Hur mycket data skall vi skicka till tittarna?"

4000 bitrate kan du köra om det går.

Jag vet inte hur du satt upp OBS vilket har stor betydelse. Streamar du hela skärmen eller bara ett spel tex. Var längesedan jag körde OBS nu men har för mig det det finns en "lock FPS" knapp någonstans som gör att streamen alltid försöker hålla samma FPS i spelet och via streamen för att ingen data skall gå förlorad. Kommer dock ej hur man stänger av den funktionen.
Konstigt nog kan lagget även bero på din hårddisk, är spelet och OBS installerade på samma hårddisk. SSD eller HHD eller M2?

Okok testar 4000 då
Kör med spelet kanske skulle testa att köra hela skärmen istället!
Är nybörjare så satte upp det mesta med OBS via youtube Får försöka leta upp den funktionen!
Allt är instalerat på samma SSD, Samsung 850

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@of-doom: 3500kbps är max för att streama på twitch, ökar du över det bryter du mot twitch's användaravtal, ej rekommenderat!

För streamers som inte e partnered är den rekommenderade bandbredden 2000kbps, dock e det lite lågt för 720p60, testar själv köra runt 2600kbps, får då bara stundvis klagomål på att de laggar från tittare, skruvade även upp cpu avkodningen till "fast" för att få bättre bild.

Kör oxå 144hz skärm till 60fps stream, inga problem där...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

@of-doom: 3500kbps är max för att streama på twitch, ökar du över det bryter du mot twitch's användaravtal, ej rekommenderat!

För streamers som inte e partnered är den rekommenderade bandbredden 2000kbps, dock e det lite lågt för 720p60, testar själv köra runt 2600kbps, får då bara stundvis klagomål på att de laggar från tittare, skruvade även upp cpu avkodningen till "fast" för att få bättre bild.

Kör oxå 144hz skärm till 60fps stream, inga problem där...

Tycker du jag borde sänka bandbredden? "Fast" kör jag åxå

Någon som vet hur det är att streama med en 1440p skärm? I 1080p då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@of-doom: Jo till 3500kbps iaf, det e max som twitch tillåter, vet inte om de enforcear reglerna särskillt hårt men det skulle ju vara onödigt att få kontot avstängt...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch