Microsoft svarar Tim Sweeney: "Universal Windows Platform är öppen för alla"

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Microsoft svarar Tim Sweeney: "Universal Windows Platform är öppen för alla"

En talesperson för Microsoft svarar på Tim Sweeneys utspel om att bolaget avser skapa en monopolställning inom PC-spelande genom att sabotera för traditionella Win32-applikationer.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

De varkar inte fatta alls vad det handlar om Microsoft, spelen de släpper kommer bli icke-modbara osv, det är så sjukt kasst... Sen att de kan släppas på steam ja det e väll bra? men vem fan kommer göra UWP och släppa på steam? ingen...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Oneone:

De varkar inte fatta alls vad det handlar om Microsoft, spelen de släpper kommer bli icke-modbara osv, det är så sjukt kasst... Sen att de kan släppas på steam ja det e väll bra? men vem fan kommer göra UWP och släppa på steam? ingen...

Problemet är väl att Steam har monopol, de tar ju 30% av alla köp. Jag säger inte att UWP är bra, bättre än GWL (inte så svårt att göra det), men alla nya tjänster har problem.

Minns hur Steam sög i början, och folk sa att de aldrig skulle använda det, och se hur det gick.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Jag tar mycket hellre konkurrens än ett jäkla Steam-monopol som det är nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Blev mest förvånad att folk börjar grina över detta nu... Detta är ju bara en av många tidigare varianter ex. Games for Windows Live där man knappt kunde spela spelet man köpt då det hela tiden fanns en ny klient som man behövde ladda ner och sedan starta om datorn.
Sett från ett säkerhetsperspektiv är ju detta en bättre lösning än Win32, men det kan som många uttrycker det utgöra ett hot mod modding-communitys om de inte tänker till. En unified platform liknande Xbox lär nog krossa många spelares drömmar dvs. miniala moddningsmöjligheter.
Jag tror ju att det blir mer upp till utvecklaren att aktivt hålla igång och supporta spelet på UWP, på sikt kanske Microsoft även öppnar upp för container-bruk liknande docker för spel så att en separat (sandboxad) Windows eller Xbox -version drar igång när du startar spelet.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

Med tanke på hur Valve inaktivt jobbat med fuskare i CS:GO så känner jag att vill stå i andra lägret och räcka finger. Jag har länge tolkat det som att Valve inte bryr sig om sina kunder. Så heja Microsoft!

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2008

@Frejoh466: Men det vet du väl, det är ju Microsoft som gör något (artikeln handlar om). Allt dom skapar/ändrar är ju Devilsspawn, enligt en viss skara människor på dom flesta forum.

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: MSI Gaming M7, GPU: Asus 1080 Ti
CPU: Intel i7 6700@4.5Ghz, Ram: 2x8GB Corsair DDR4
Chassi: Fraktal design R5, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: Samsung 850, 500GB, Disk 2: Crucial mx, 500GB,PSU: EVGA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Frejoh466:

Problemet är väl att Steam har monopol, de tar ju 30% av alla köp. Jag säger inte att UWP är bra, bättre än GWL (inte så svårt att göra det), men alla nya tjänster har problem.

Minns hur Steam sög i början, och folk sa att de aldrig skulle använda det, och se hur det gick.

Hur kan 30% marknadsandel vara monopol?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Clint Eastwood:

Hur kan 30% marknadsandel vara monopol?

Tror att han menar 30% utav pengarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av FredrikMH:

Med tanke på hur Valve inaktivt jobbat med fuskare i CS:GO så känner jag att vill stå i andra lägret och räcka finger. Jag har länge tolkat det som att Valve inte bryr sig om sina kunder. Så heja Microsoft!

Hade varit ok om det kunde vara UWP-krav på online delen men om man inte tänker köra online så ska man kunna slippa sandboxing.
spel håls vid liv mestadels pga moddar.
Många börjar även sina spel karriärer från spelmoddar.

Va vaksamma mot folk som säljer grafikkort som använts för kryptovalutor på SweClockers.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av FredrikMH:

Med tanke på hur Valve inaktivt jobbat med fuskare i CS:GO så känner jag att vill stå i andra lägret och räcka finger. Jag har länge tolkat det som att Valve inte bryr sig om sina kunder. Så heja Microsoft!

Hur har Valve jobbat med fuskare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Förstår inte varför vissa tror att moddning inte kommer att finnas i spel som baseras på uwp.

Som sagt så är det fortfarande i sin linda och mycket kommer att förbättras.

Steam hade inte moddar från början heller.

***bort/mod***

Skickades från m.sweclockers.com

§1.5 /screamin-daemon, moderator

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

Urk.

Ännu en till digital spel-platform, som om att det inte finns tillräckligt av dem med Steam, Origin, Uplay, GOG Galaxy o Battle.net.

Om bara M$ skulle ha släppt något i stil med Universal Game Platform, så där som Project Ascension.

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur har Valve jobbat med fuskare?

Typ inget alls? Vilket är vad ovanstående sade.
Sedan så har det (om jag minns rätt) tre aktiva utvecklare för cs, skiter i att fixa 128 tickrate för att "det är buggigt" men lägger ned gott om tid på att lägga till operation s med kassa banor, nya skins och obalanserad revolver

Skickades från m.sweclockers.com

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 8 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av elklazor:

Typ inget alls? Vilket är vad ovanstående sade.
Sedan så har det (om jag minns rätt) tre aktiva utvecklare för cs, sköter i att fixa 128 tickrate för att "det är buggigt" men lägger ned gott om tid på att lägga till operation s med kassa banor, nya skins och obalanserad revolver

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, menade han att dom inte gjort något åt fuskare? Jag trodde att han menade att dom jobbat med fuskare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Windows Runtime är inte direkt menat att ersätta Win32, flera av Microsofts egna program är inga rena UWP-appar utan win32-program med gränssnitt som körs genom WinRT och därför ser ut som Store-appar. Ett problem är att Microsoft får göra som de vill och tredje part begränsas i vad den kan göra. Det är inte som att Visual Studio är en WinRT/UWP-app eller som att vanliga Windows-apier och körverk slutat utvecklats. Att sideloada UWP-appar är inga problem att göra från Steam, men att integrera Steams tjänster på ett passande sätt blir i stort sett omöjligt. Och nej, det är inte UWP som körs på Xbox OS, att t.ex. släppa ett spel på Xbox One, Windows och Windows Store som UWP betyder att man får portera spelet till tre olika plattformar. Det gör inget enklare direkt.

Microsoft har dessutom börjat paketerat Windows/Win32-program för Store nu, genom arbetet med Project Centennial. Det betyder dock inte att vi kan vänta oss Steam distribueras via Windows Store.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Ystad
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av THB:

Förstår inte varför vissa tror att moddning inte kommer att finnas i spel som baseras på uwp.

Som sagt så är det fortfarande i sin linda och mycket kommer att förbättras.

Steam hade inte moddar från början heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar väl egentligen inte om att de kommer supporta mods eller kunna förbättras.

Microsoft sitter ju på flest antal användare av deras OS när det kommer till spel och kan på så sätt rigga fördel till sin egen spelplattform med bl a få speltillverkare endast basera sina spel på uwp genom att bevisa hur dåligt win32 baserade spel presterar i ett riggat windows.

Det hade varit en annan sak om de bara släppte en bättre produkt utan att sätta käppar i hjulet för program baserade på win32.

Vad jag vet har inte Steam på något sätt riggat sin position de har idag rent tekniskt genom ett eget OS som Microsoft nu har tillgång till.

Om det nu blir så att Microsoft uppdaterar windows så att spel inte kommer fungera lika bra i deras konkurrenters mjukvaror och vi som användare inte kan avaktivera eller välja att inte ladda ner uppdateringen som försämrar bl a Steam/Origin m.m så är det värre än vad folk tycker om Steam idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av Frejoh466:

Problemet är väl att Steam har monopol.

En av anledningarna att använda andra distributörer. Windows Store är kanske inte optimalt just nu men det var knappast Steam heller när det kom ut. Förhoppningsvis så tar sig MS i kragen och åtgärdar alla problem som finns med spel där. Fungerar tjänsten så kommer ju folk att använda den.

Origin, Uplay, Battle.net blir bara bättre och bättre och kommer i längden göra Steam bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Clint Eastwood:

Hur kan 30% marknadsandel vara monopol?

Han menar att Valve tar 30% av alla pengarna som kommer in på steam.
Köper du ett spel för 500 kronor på steam så går 150 kronor rakt till Valve.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av ClintBeastwood:

Tror att han menar 30% utav pengarna.

Skrivet av Kilroy:

Han menar att Valve tar 30% av alla pengarna som kommer in på steam.
Köper du ett spel för 500 kronor på steam så går 150 kronor rakt till Valve.

Fortfarande svårt att koppla det till begreppet monopol.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Monopol

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

kul att de slåss om sånt som man som kund inte är det minsta intresserad av. logins updates mm.

släpp färdiga produkter som även fungerar i framtiden utan att man måste registrera massa strunt som email eller lösenord man glömmer bort.

att det krävs internet anslutning för att starta ett spel när man ska lira singleplayer är nog det dummaste av allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Clint Eastwood:

Fortfarande svårt att koppla det till begreppet monopol.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Monopol

30% av pengarna och monopol var väl inte direkt sammankopplade i @Frejoh466 s inlägg.
Efter lite grävande verkar det vad jag har hittat som att Steam har runt 50% till 70% (eller mer) av marknaden, vilket kanske tekniskt sett inte är ett monopol men i alla fall en majoritet och därmed en oerhört betydande position att vara i som företag.

Dator: i7 4770K, MSI 280X, 8 GB RAM, 250 GB SSD från Samsung, en gul kabel från HDD till modermodemet
Citat motherfucker, do you use it?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av JoeBlack:

30% av pengarna och monopol var väl inte direkt sammankopplade i @Frejoh466 s inlägg.
Efter lite grävande verkar det vad jag har hittat som att Steam har runt 50% till 70% (eller mer) av marknaden, vilket kanske tekniskt sett inte är ett monopol men i alla fall en majoritet och därmed en oerhört betydande position att vara i som företag.

Det håller jag med om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2010

Om Microsoft fixar så man kan använda Steam Overlay på UWP spel så blir jag nöjd då detta behövs när man vill ha full kompabilitet med Steam kontrollen till spel på UWP.

i7 3930K - Noctua NH-D14 - Palit 1070 Jetstream 8GB - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jun 2011

Oavsett om Sweeneys anklagelser är berättigade eller ej så känns ju detta svar ganska ointressant. De skulle ju aldrig bekräfta hans teorier om de vore sanna, liksom...

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2007

Öppen för alla*.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Justin91:

Om Microsoft fixar så man kan använda Steam Overlay på UWP spel så blir jag nöjd då detta behövs när man vill ha full kompabilitet med Steam kontrollen till spel på UWP.

Då kanske Valve istället skulle fixa drivrutiner så att du kan det? Knappast någon annans skyldighet att se till så att något fungerar just med deras kontroller.

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av THB:

Steam hade inte moddar från början heller.

Det första jag spelade på Steam direkt efter release var en HL-mod. Sen att man tappade ~20fps när man gick från WON till Steam var väl mindre kul men att Steam "inte hade moddar" är helt felaktigt.

I think I'll have myself a beer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av elklazor:

Typ inget alls? Vilket är vad ovanstående sade.
Sedan så har det (om jag minns rätt) tre aktiva utvecklare för cs, skiter i att fixa 128 tickrate för att "det är buggigt" men lägger ned gott om tid på att lägga till operation s med kassa banor, nya skins och obalanserad revolver

Skickades från m.sweclockers.com

Var väl en banwave bara 5 dagar sen med strax under 3000 bannade? Sen att de möjligen hade kunnat göra mer eller inte gör på rätt sätt kan ju diskuteras. Men någonting gör dom ju i allafall.

Man bör väl inse att en 128 tickrate över 64 inte bara är att "fixa" utan att det innebär i princip en dubblerad serverkostnad. Och vill man spela med det finns det ju tjänster man kan betala för som erbjuder det.

Skins är ju kassakon nr1 så det är väl inget att fundera över varför dom lägger mycket krut på. Nya banor tycker jag är kul och tycker det är svårt att klaga över, men det är ju upp till var och en om man föredrar att spela dust2 eller variera sig lite. Revolvern kan väl tyckas var ett litet snedsteg, men nu har ju ändå dom flesta lagt den på hyllen efter nerfen så jag vet inte. Den känns mer som en liten parentes vid det här laget.

I think I'll have myself a beer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Fade:

Då kanske Valve istället skulle fixa drivrutiner så att du kan det? Knappast någon annans skyldighet att se till så att något fungerar just med deras kontroller.

På Linux funkar deras kontroller utanför Steam, kan vara att de bara inte släppt någon för Windows.

Yup; https://github.com/ynsta/steamcontroller

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.