Apple passerar en miljard sålda Iphones

Permalänk
Melding Plague

Apple passerar en miljard sålda Iphones

Efter mindre än tio år på mobilmarknaden passerar Apple en miljard sålda Iphone-enheter. Det berättar VD:n Tim Cook under ett möte med bolagets anställda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Det innebär att den nya milstolpen nåddes på mindre än ett decennium, med ett snitt på väl över 100 miljoner sålda enheter per år."

Heeeelt stört

Permalänk
Medlem

Duktigt!
Hur många aktiva iPhones finns det då? Bör ju rimligtvis handla om en lägre siffra.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av krigelkorren:

Duktigt!
Hur många aktiva iPhones finns det då? Bör ju rimligtvis handla om en lägre siffra.

Well, jag står själv för tre av de sålda enheterna (3GS, 4, 5C), medan bara en fortfarande är aktiv (5C, jobbmobilen). Om det är något att gå efter så bör väl nånstans mellan 250-350 miljoner enheter vara aktiva, givet att jag "bara" har haft tre iPhones, medan jag misstänker att många som började samtidigt som jag är inne på sin fjärde eller femte.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Helt pervest, egentligen. Men det som gör det hela mest sorgligt är hur många av telefonerna tycks ha ett-årscykler bland en så stor kundgrupp. Snacka om tecken i tiden...

Permalänk
Medlem

Jag står för två, 4s och 6s. Använder dock bara 6s, men använde 4s rätt länge för musik only på slutet.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Well, jag står själv för tre av de sålda enheterna (3GS, 4, 5C), medan bara en fortfarande är aktiv (5C, jobbmobilen). Om det är något att gå efter så bör väl nånstans mellan 250-350 miljoner enheter vara aktiva, givet att jag "bara" har haft tre iPhones, medan jag misstänker att många som började samtidigt som jag är inne på sin fjärde eller femte.

Ja det lär kunna luta åt det hållet, hade varit kul med presentation av den statistiken också.
Google gör ju sånt emellanåt ex:
http://www.androidcentral.com/google-says-there-are-now-14-bi...

Även om det inte är frågan om endast 1 modell eller en version av OS utan en sammantagen siffra för Android.
Många är ju även där inne på sin 3-5:e telefon.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Hade en iFån i 2 veckor men vägrade gå med på att du måste uppge ett kontokort för att överhuvud kunna komma åt App store. Den fick gå. Så förtrollande tyckte jag inte att den var så att de ska få mina nummer de första de säger när man sätter på luren. Uppenbarligen finns det en miljard som inte har problem med det.. Go figure!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Hade en iFån i 2 veckor men vägrade gå med på att du måste uppge ett kontokort för att överhuvud kunna komma åt App store. Den fick gå. Så förtrollande tyckte jag inte att den var så att de ska få mina nummer de första de säger när man sätter på luren. Uppenbarligen finns det en miljard som inte har problem med det.. Go figure!

Huh? man behöver inte skriva in kontokort

Permalänk
Entusiast

10721a"]
"Det innebär att den nya milstolpen nåddes på mindre än ett decennium, med ett snitt på väl över 100 miljoner sålda enheter per år."

Heeeelt stört
[/quote]

Samsung har de senaste tre åren sålt mellan 70 och 90 miljoner smartphones per kvartal. 2014 passerade den globala marknaden en miljard enheter per år. Det är helt galna siffror med tanke på att vi är en bit över sju miljarder människor på jorden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Helt pervest, egentligen. Men det som gör det hela mest sorgligt är hur många av telefonerna tycks ha ett-årscykler bland en så stor kundgrupp. Snacka om tecken i tiden...

Oftast handlar det inte om ett-årscykler, mer än hos ursprungsköparen. De som köper nya iPhones har oftast råd att investera i nya, allt eftersom det kommer nya modeller. Det kan vara att de bara vill ha det senaste eller kanske är teknik-intresserade..

Men även om man byter ut sin telefon varje/vartannat år, så innebär det oftast inte att den hamnar på soptippen. För att gå till mig själv och mina vänner, så ärvs telefoner ner till barn och barnbarn.. eller till föräldrar. Alla mina iPhones som jag haft används fortfarande, om de inte har gått sönder på något sätt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Hade en iFån i 2 veckor men vägrade gå med på att du måste uppge ett kontokort för att överhuvud kunna komma åt App store. Den fick gå. Så förtrollande tyckte jag inte att den var så att de ska få mina nummer de första de säger när man sätter på luren. Uppenbarligen finns det en miljard som inte har problem med det.. Go figure!

Synd att du gav upp telefonen på en falsk premiss att du skulle behöva uppge ett kontokort för att öht komma åt App Store. Du försökte inte googla på "problemet" eller något? Är väl allt man har att säga

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Hade en iFån i 2 veckor men vägrade gå med på att du måste uppge ett kontokort för att överhuvud kunna komma åt App store. Den fick gå. Så förtrollande tyckte jag inte att den var så att de ska få mina nummer de första de säger när man sätter på luren. Uppenbarligen finns det en miljard som inte har problem med det.. Go figure!

Introducerade morsan till min gamla iPhone 3gs för några dagar sedan. Om du skapade ett apple-id genom att behöva skapa ett konto pga du laddade ner något så behövde du INTE ange kontokort. Gick du däremot in i inställningar och sedan konton, app store eller vilken meny det nu va, så var man tvungen att ange.

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk

Detta var för ett år sedan, de har ändrat det nu. Var en del skriverier om det. Klart jag har gogglat på det innan. Menmen, jag klarar mig bra med en Andriod lur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Detta var för ett år sedan, de har ändrat det nu. Var en del skriverier om det. Klart jag har gogglat på det innan. Menmen, jag klarar mig bra med en Andriod lur.

En snabb googling gav länkar från 2012, som visade hur man gör för att inte behöva använda kredikort..

Så vet inte hur du inte lyckades hitta något för ett år sedan.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

En snabb googling gav länkar från 2012, som visade hur man gör för att inte behöva använda kredikort..

Så vet inte hur du inte lyckades hitta något för ett år sedan.....

Jaja, det var så iallafall. Har för mig jag drog det här och kontentan vart att de hade ändrat det.. Skit samma egentligen. Jag har släppt det.

Permalänk
Medlem

Säger en del om mänskligheten. Image betyder allt - även om det innebär att man köper samma telefon som en miljard andra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Säger en del om mänskligheten. Image betyder allt - även om det innebär att man köper samma telefon som en miljard andra...

Image? Kan det inte vara så enkelt som att man gillar operativsystemet och de fördelar en stängd plattform kan ge?

Hur som, själv står jag för tre telefoner. Min iPhone 4 från 2010, min iPhone 5SE från 2016 och en iPhone 5S som jobbet köpte.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skäggig legend

Ptja, jäklar vad alla har lätt att verkligen hata ett företag... "dyra skit telefoner" är vad som man har hört sedan jag först skaffade mig en iPhone 3G (innan den kom till Sverige) och har rockat den, iPhone 4, 5 och nu 6 Plus. Samsung framförallt har även de hakat på trenden med dyra telefoner men väldigt få klagar där. Jag betalar för något jag använder varje dag, en gång varannat år, helt okej för mig.

Sedan tycker jag att de har stannat upp rätt mycket när det kommer till nya funktioner, nu är det inga jättekliv utan mer "självklarhet med åren". Där håller Samsung facklan och gjort ett bra tag.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Samtidigt som dom droppar i försäljning, så rätt kul

http://www.gsmarena.com/iphone_sales_drop_for_second_straight...

Go Indien antar jag som ökar deras siffror lite

Samsung har ökat sina siffror för första gången sen 2014 tydligen me http://www.gsmarena.com/galaxy_s7_s7_edge_demand_pushes_samsu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Samsung har de senaste tre åren sålt mellan 70 och 90 miljoner smartphones per kvartal. 2014 passerade den globala marknaden en miljard enheter per år. Det är helt galna siffror med tanke på att vi är en bit över sju miljarder människor på jorden.

Inte så konstigt när man säljer telefoner i alla prisklasser, inte alls samma sak som Apple lyckats med:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s279301786&o=produkt_pr...

Permalänk
Medlem

10721a"]
Inte så konstigt när man säljer telefoner i alla prisklasser, inte alls samma sak som Apple lyckats med:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s279301786&o=produkt_pr...
[/quote]

Well, vi har inga siffror på vad Samsung ligger på om man börjar räkna ifrån ett visst pris heller.
Så rätt svårt att säga vart dom ligger idag, och vart man ska börja räkna ifrån etc.

Permalänk
Inaktiv

Är ordentligt trött på dessa överprisade telefoner som är gjorda för att bara hålla en viss tid.

Köpte en samsung s4+ för 2,5 år sedan. Batteriet gjordes slut på under 2 år pga. att jag spelade något idiotiskt spel. Försökt att byta till ett nytt 2 gånger men fått fakebatterier båda gångerna vilket resulterat i att de är slutkörda bara efter några månader.

Trots quadcore och 2gb ram så har den blivit sjukt seg. Antagligen pga. batteriet. Men även de löjliga 16gb minne är ju medvetet ditsatta för att minnet ska ta slut och tröga ner telefonen.

utöver det verkar tillverkarna tro att alla kunder föredrar säkerhet mot att flickvännen skulle kunna öppna mobilen (vilket min iaf gärna få göra när hon eller någon annan behöver använda den) över att vi som kund ska lämna ut våra biologiska data.

Sist men inte minst ska man betala 6-7000kr för kalaset nu för tiden samtidigt som det går att göra mycket dugliga smartphones för en 3-400kr om man bara vill.

Slutfattningen är ganska enkel. Tänker inte skaffa mig en ny smartphone tills dess det finns en telefon till ett vettigt pris som är duglig snabb, håller dugligt länge och värnar om min anonymitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Är ordentligt trött på dessa överprisade telefoner som är gjorda för att bara hålla en viss tid.

Köpte en samsung s4+ för 2,5 år sedan. Batteriet gjordes slut på under 2 år pga. att jag spelade något idiotiskt spel. Försökt att byta till ett nytt 2 gånger men fått fakebatterier båda gångerna vilket resulterat i att de är slutkörda bara efter några månader.

Trots quadcore och 2gb ram så har den blivit sjukt seg. Antagligen pga. batteriet. Men även de löjliga 16gb minne är ju medvetet ditsatta för att minnet ska ta slut och tröga ner telefonen.

utöver det verkar tillverkarna tro att alla kunder föredrar säkerhet mot att flickvännen skulle kunna öppna mobilen (vilket min iaf gärna få göra när hon eller någon annan behöver använda den) över att vi som kund ska lämna ut våra biologiska data.

Sist men inte minst ska man betala 6-7000kr för kalaset nu för tiden samtidigt som det går att göra mycket dugliga smartphones för en 3-400kr om man bara vill.

Slutfattningen är ganska enkel. Tänker inte skaffa mig en ny smartphone tills dess det finns en telefon till ett vettigt pris som är duglig snabb, håller dugligt länge och värnar om min anonymitet.

Jag har en Galaxy S4 (inköpt vid release för tja många år sen nu lol)
Bytt batteri en gång, absolut inga problem what so ever
Och långsam tycker jag inte den är alls.

Men jag kör Lollirom (http://forum.xda-developers.com/galaxy-s4/i9505-develop/rom-a...)
Med greenify osv.

Snabb, bra batteritid etc.

Och inte direkt så dåliga scores i Antuu heller, kan få ännu högre med kernel tweaks men detta är bästa för batteritid/prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Oftast handlar det inte om ett-årscykler, mer än hos ursprungsköparen. De som köper nya iPhones har oftast råd att investera i nya, allt eftersom det kommer nya modeller. Det kan vara att de bara vill ha det senaste eller kanske är teknik-intresserade..

Men även om man byter ut sin telefon varje/vartannat år, så innebär det oftast inte att den hamnar på soptippen. För att gå till mig själv och mina vänner, så ärvs telefoner ner till barn och barnbarn.. eller till föräldrar. Alla mina iPhones som jag haft används fortfarande, om de inte har gått sönder på något sätt..

Exakt. Skulle nästan påstå att iphones är rätt prisvärda då de uppdateras under så lång period till skillnad mot många androidenheter. En 5s är 3 år gammal och funkar ju grymt bra än idag och är up to date med programvaran. Hur många androids kan skryta med det? Dessutom har iphones högt andrahandsvärde. Själv har jag dock alltid haft android då jag föredrar det.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av pi:

Exakt. Skulle nästan påstå att iphones är rätt prisvärda då de uppdateras under så lång period till skillnad mot många androidenheter. En 5s är 3 år gammal och funkar ju grymt bra än idag och är up to date med programvaran. Hur många androids kan skryta med det? Dessutom har iphones högt andrahandsvärde. Själv har jag dock alltid haft android då jag föredrar det.

Dock kan för nya IOs versioner göra dessa slöa (vet inte hur det fungerar med deras nyaste mobiler).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Borka:

Helt pervest, egentligen. Men det som gör det hela mest sorgligt är hur många av telefonerna tycks ha ett-årscykler bland en så stor kundgrupp. Snacka om tecken i tiden...

Inte så konstigt om du tänker på att reklam ungefär säger att du är värdelös om du inte har det allra senaste och nyaste.

Permalänk
Medlem

Har 2st Iphones alla är köpta beggat (inga används idag)

Så om man skulle ta med beggat i statistiken, undrar hur det hade sett ut då. Jo det är nog en omöjlig ekvation som ingen kan få rätt på..

Och många skriker om att iPhone är överprisade?
Min Note 4 kostade ca 8500Kr när den kom ut. (en present)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Lite imponerad över att det inte kommit några direkta Apple rage kommentarer i denna tråden än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade en Iphone 3G men kände mig alldeles för låst då. Men allt eftersom jag jag slutat testa diverse ROMs och slutat leka runt med operativsystemet och inställningar i övrigt så känns Iphone mer och mer lockande igen. Speciellt nu när Samsung är uppe i samma prisklass. Kanske får bli en 6s plus när 7an kommer.